Robottibussien ilmestyminen Suomen kaduille on tapahtunut viime vuosina usean toimijan yhteistyön tuloksena. Tampereen aktiivisin robottibussien kokeilukausi on ollut 2016-2017 Hervannassa, jolloin bussit ajoivat Hervantakeskuksen ja teknillisen yliopistokampuksen välillä. Helsingin Kivikonlaidassa robottibussi ajatti yhteensä noin 250 henkilöä vuonna 2018. Kuluneena kesänä robottibusseilla on ajettu Helsingin Vuosaaressa, Kalasatamassa ja Espoon Otaniemessä.
SOHJOA Baltic hoitaa robottibussiprojektin yhteistyötä Helsingissä 2017-2020. SOHJOAn kilpailutuksen voitti 2016 Tanskassa perustettu holo (entinen Autonomous Mobility). Pilotti käynnistyi ja sen tavoitteisiin kuuluu autonomisen liikenteen ja saumattoman liikkumisen järjestäminen kaupungeissa. holo omistaa jutun kirjoitushetkellä 15 robottiajoneuvoa, joilla se pilotoi ympäri pohjoismaita ja Baltiaa. Robottibussien kuljetus on käytännössä holon käsissä, mutta holo puolestaan toimii espoolaisen Rolan Oy:n alaisuudessa. Rolan operoi ja huoltaa älykkäitä MaaS-liikennöintipalveluita, mm. sähköpotkulautoja eli e-skuutteja sekä kaupunkipyöräjärjestelmää.
Monipuoliseen robottibussiekosysteemiin ja sen tuotantoketjuihin kuuluu monta vastuutoimijaa, joista useimmat ovat suomalaisia, vaikka kalusto tuodaankin useimmiten ulkomailta. Metropolia Ammattikorkeakoulu hoitaa robottibussilinjojen hallinnon. HSL suunnittelee Helsingin robottibussien aikataulut. Autot kustantanut Helsingin kaupunki toteuttaa myös erilaisia käytännön ympäristöasioita, kuten parkkipaikkojen järjestelyjä sekä kasvillisuuden kurissa pitoa.
Nämä toiminnot ovat osa EU-laajuista mySMARTLife-hanketta. Mukana toimii Forum Virium -innovaatioyksikkö, jonka tavoitteena on edesauttaa Helsingin kaupungin hiilineutraalia kehitystavoitetta. Traficom (entinen Trafi) puolestaan tarjoaa automaattiselle ajoneuvolle koekilvet, ja ostoskeskus REDI autoille pysäkkitilaa Kalasatamassa. Vuosaaren bussilla on lepopaikka Aurinkolahden satamassa kahvila Kampelan kupeessa.
Helsingin Vuosaaren linjalla 90R palvelee itseajava Navya-bussi. Video: Ritva Savonsaari
Vuonna 2001 perustettu Geotrim Oy on erikoistunut maanmittaukseen, rakentamiseen, GNSS-paikannukseen, paikkatietoon ja geospatiaaliseen toimintaan. Geotrim on sijoittanut RTK-laitteistoa, eli real Time Kinematic -tukiaseman laatikon sekä antenniosan Vuosaaren Cirrus-tornitalon katolle. Kalasataman robottibussiyhteyden kohdalla on käytössä virtuaalinen, verkkopohjainen tukiasemajärjestely.
Robottibussien katolla sijaitsevien suurimpien lidarien tuottaja on yhdysvaltalainen Velodyne. Tekniset ongelmat Navya korjaa etäyhteyden kautta Ranskasta käsin. Ongelmatilanteen ilmetessä Suomessa ei siis voida paikallisesti korjata esimerkiksi viallista ajolinjaa. Sää- ja tieliikenneolosuhteisiin perehtyneen tamperelaisen Unikie:n RoadCloud-systeemin on tarkoitus turvata automaattista tieliikennettä reaaliajassa.
SOHJOA Baltic-hankkeen ohella Suomessa robottiajoneuvoalan näkyvimpiin nimiin kuuluu hankkeesta spinoffina irtautunut Sensible4, joka on ajattanut Gacha-designbussiaan Espoon Otaniemessä 27.6.2019 alkaneessa datankeruupilotissaan. Japanilainen MUJI on suunnitellut bussin toteutuksen. Gacha tarkoittaa japaniksi maksullista videopeliautomaattia.
Sensible4 käyttää omaa robottibussipilottiaan erityisesti järjestelmän kehityksen työkaluna. Pilottiprojekti soveltaa koneoppimista toimitusjohtaja Harri Santamalan mukaan siten, että perustana on matematiikkaan ja sääntöihin tukeutuva järjestelmä, jonka päälle koneoppiminen tuo lisää toiminnallisuutta. Pilotissa kerätty asiakaspalaute julkaistaan kokeilun päätyttyä.
Porin suunnalla matkustajia ajeluttaa Tampereellakin aktiivinen Roboride Oy. Yritys on kehittänyt paikallisen Robotiikka Akatemian opiskelijoiden kanssa yhteistyössä autonomisen Robo-kuljettimen. L7-ajoneuvoluokkaan kuuluva robottiauto kuljettaa huoltomiehiä ja vierailijoita ilmaiseksi Kupariteollisuuspuistossa. Pääsy sen kyytiin on kuitenkin rajattu suuren kysynnän vuoksi.
Roboriden ajokki on Aurrigon devpod-mallia, jossa on neljä istumapaikkaa ja neljä LiDAR-tutkaa. Kuljetinta on kehitetty yhteistyössä VTT:n kanssa. Huolloissa ja logistiikkaoperaatioissa avustaa harjavaltalainen Valtasiirto Oy. Tamperelainen Vinka Oy kehittää logistiikkaa ja ajoneuvon hallintaa. Ekosysteemissä vaikuttavat osaltaan lisäksi Kyyti Group Ltd:n komponentit ja MaaS-ratkaisut.
Roboriden teknologiajohtajan Mikko Hurskaisen mukaan yhteistyötoiminta on tällä hetkellä vilkasta Aasiassa, jossa yrityksen varustusta ollaan ottamassa turistikeskusten käyttöön. Kiinalaiset ja intialaiset kampukset sekä turistikohteet ovat hyviä ja selkeitä asiakasalueita robottiautokuljetukseen, sillä paikalliset ajonopeudet ovat maltillisia ja palvelut sijoittuvat lähelle matkustajia. Alueilla on vahva paikallinen identiteetti ja niillä on jo totuttu näkemään golfkärryjen tapaisia ketteriä ja edullisia kevytajoneuvoja.
Roboride-kyyti tilataan hissin tapaan kutsulla paikalle, ja autojen sijaintia voidaan seurata sovelluksesta. Reitit on mietitty palvelemaan todellista kysyntää, kuten jo ilmenneitä alueen sisäisiä matkustustarpeita. Yhtenä lisäetuna voidaan nähdä omien autojen tarpeen sekä paikallisen ilmansaastetason väheneminen.
Robottibussin kyydissä -sarjan ensimmäisessä osassa koeajettiin Oslon sataman robottibussi. Seuraavissa osissa tutustutaan mm. autonomisten ajoneuvojen teknologiaan.
AI Hub Tampere on mukana järjestämässä FIMAn LiDAR demo- ja testitapahtumaa Hervannassa lokakuussa. Seuraa tiedotusta ja tule mukaan katsomaan demoa! Ennen sitä ehdit vielä ilmoittautua 30.8. pidettävään hahmontunnistuksen työpajaamme tästä linkistä.
Lue lisää Suomen robottibusseista:
Traficom: Automaattiajaminen. Missä ollaan ja minne ollaan menossa?
Sensible4 kevätpäivien materiaalia
Sensible4 osana Hämeenlinnan kasvukäytävää
Robo AI: Robo kuljettaa Porin Kupariteollisuuspuistossa
Roboride kattaa viimeisen mailin tarpeen