Älykkäämpää ajanhallintaa opiskelijoille – sovellusidea opiskelun tueksi

Tämän kevään Ihmisen ja teknologian vuorovaikutus 2: Suunnittelu -kurssilla toteutettiin erilaisia palveluideoita, joiden lähtökohtana oli kestävä kehitys ja opiskelijat. Kurssiryhmämme ”Ketut” suunnitteli palveluidean opiskelijoiden hyvinvoinnin ja elämänhallinnan tukemiseen.

Kestävästä kehityksestä ensimmäisenä monelle varmasti tulee mieleen ekologisuus ja ilmastoon liittyvät asiat. Lähdimme tarkastelemaan aihetta kuitenkin eri näkökulmasta. Lähinnä sydämiämme oli sosiaalisen kestävän kehityksen aihepiirit, kuten opiskelijoiden hyvinvointi ja elämänhallinnan tukeminen. Idea ViisasAika -palvelulle syntyi kirjaimellisesti yhdessä yössä ja ryhmänä työstimme ideaa eteenpäin aina prototyypiksi asti. Palvelun käyttäjätarpeita ja ominaisuuksia kartoitettiin haastatteluiden avulla. Prototyyppi ja palveluidea esiteltiin virtuaalimessuilla ja kurssin opiskelijat äänestivät ViisasAika- palvelun parhaaksi palveluideaksi. Seuraavassa kerromme tarkemmin ideastamme ja työnkulusta.

Yksilöity opiskelusuunnitelma tekoälyn avulla

Opiskelijaelämä on täynnä haasteita. Ajanhallinnan ja tasapainon löytäminen opintojen, vapaa-ajan ja mahdollisen työelämän välillä ei ole aina helppoa. ViisasAika on uudenlainen verkkopohjainen palveluidea, joka on suunniteltu erityisesti yliopisto-opiskelijoille. Sen tavoitteena on tukea opiskelijoiden arjen aikataulutusta, opiskelurutiinien rakentamista ja tavoitteiden saavuttamista. Mutta miten tämä kaikki toimii ja miksi juuri ViisasAika voisi olla seuraava iso askel kohti parempaa opiskelijaelämää?

ViisasAika erottuu joukosta käyttämällä tekoälyä luodakseen kullekin opiskelijalle yksilöllisen opiskelusuunnitelman ja aikataulun. Aloittaessasi palvelun käytön, sinua pyydetään vastaamaan muutamaan taustakysymykseen. Näiden vastausten pohjalta ViisasAika räätälöi sinulle henkilökohtaisen opiskelu- ja aikataulusuunnitelman. Palvelu on myös joustava, sillä voit tehdä muutoksia ehdotuksiin milloin tahansa ja tekoäly oppii valinnoistasi tehdäkseen jatkossa vieläkin personoidumpia suunnitelmia.

Synkronoi kalenterit ja oppimisalustat

Yksi ViisasAika -palvelun tärkeimmistä ominaisuuksista on sen kyky synkronoida eri kalentereita ja oppimisalustoja, kuten Moodle ja Plussa. Tämän synkronoinnin avulla palvelu kerää kaikki tarvittavat tiedot kurssien aikatauluista ja tehtävistä, luoden tekoälyn avulla opiskelu- ja aikataulusuunnitelman valitulle ajanjaksolle taukoineen. Tämä ominaisuus vapauttaa opiskelijan aikataulujen suunnittelusta ja auttaa muodostamaan tehokkaita opiskelurutiineja helpottaen arjenhallintaa.

Hyvinvoinnin ja elämänhallinnan edistäminen

ViisasAika tavoittelee ennen kaikkea opiskelijoiden hyvinvoinnin ja elämänhallinnan edistämistä. Opiskelijan elämä on usein hektistä, vaatien monen eri osa-alueen hallitsemista. Tämä palvelu pyrkii vähentämään opiskelijan stressiä keventämällä aikataulujen suunnittelun ja yhteensovittamisen taakkaa. Sen arvolause, “Älykkäämpää ajanhallintaa ja hyvinvointia opiskelijoille” kiteyttää palvelun ydinajatuksen: opiskelijaelämän ei tarvitse olla uuvuttavaa, kun käytössä on oikeat työkalut.

Miten ViisasAika toteutettiin?

Palveluideamme syntyi oman käyttötarpeemme pohjalta ja uskoimme, että muutkin opiskelijat voisivat hyötyä opiskeluja aikatauluttavasta palvelusta. Lähdimme työstämään ideaamme eteenpäin haastattelemalla kohderyhmää, jotta saisimme selville heidän todelliset tarpeensa ja toiveensa palvelulle. Tutkimuksesta nousi esiin arvostus perinteisiä ajanhallintamenetelmiä kohtaan, joten päätimme tuoda niiden potentiaalin uudelle tasolle tekoälyteknologian avulla.

Jatkoimme suunnittelua pohtimalla käyttöympäristöä, käyttäjää ja käyttäjäkokemustavoitteita. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nousi yksilöllisen ja älykkään aikataulusuunnitelman tarjoaminen jokaiselle yliopisto-opiskelijalle, joten pidimme sen mielessämme koko suunnitteluprosessin ajan. Kun tarkempi palveluidea ja tavoitteet olivat selkiytyneet, syvennyimme palvelun käsitteelliseen suunnitteluun ja informaatioarkkitehtuuriin. Yksi palvelun käyttöskenaarioista on kuvattu ylempänä Storyboardissa. Viimeiseksi suunnittelimme palvelulle vielä käyttöliittymää luomalla täsmäprototyypit olennaisimmista näkymistä Figma -työkalun avulla. Kokonaisuudessaan harjoitustyön tekeminen oli hyvin antoisaa ja opettavaista, sillä opimme käytännön kautta tärkeimmät käyttöliittymäsuunnittelun vaiheet.

Team Ketut: Anna Piitulainen, Eena Karhunen ja Riina Peltonen

Tekstin ja kuvien oikeudet: Team Ketut