Ope-TETissä Tampereen yliopiston Robostudiolla

Olen Tampereen teknillisen lukion filosofian, psykologian ja elämänkatsomustiedon lehtori. Olen opettanut Ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen psykologiaa lukiomme projektiviikon opintojaksoilla. Näillä opintojaksoilla olemme vierailleet opiskelijoiden kanssa Tietotekniikan laitoksella äärimmäisen kiinnostavissa Aino Ahtisen tutkimustiimin ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen työpajoissa ja olleet koehenkilöinä sosiaalisiin robotteihin liittyvissä tutkimuksissa. Ajatus pitkäjänteisemmän yhteistyön kehittämisestä on kytenyt jo useampia vuosia.

Tänä lukuvuonna minulle tarjoutui mahdollisuuden lähteä ope-TETiin ja pääsin tutustumaan kahtena päivänä Ainon Robostudioon TUNIn Hervannan kampukselle. Robostudio on monitieteinen ja kansainvälinen yhteisopetustila, jossa voi työskennellä sosiaalisten robottien kanssa. Robostudiossa ei tarvitse työskennellä yksin, koska sieltä löytyy aina rauhallisia ja tyytyväisiä työkavereita kuten Pepper, Nao, Alphamini, Cozmo ja Spot.

Kuljin kaksi päivää yliopistolla Ainon mukana. Osallistuin Ainon Cross-cultural Design hybridi-luennolle ja pidin siellä myös oman luento-osuuden otsikolla “Studying cultural diversity in high school education”, jossa kerroin kulttuurisen moninaisuuden opettamisesta ja opiskelusta opetussuunnitelmasta käytännön menetelmiin lukiokoulutuksessa. Kurssin opiskelijat olivat todella aktiivisia keskustelemaan ja osallistumaan luennon kulkuun. Olin mukana myös kurssin Co-work sessionissa, jossa opiskelijatiimit valmistelivat kurssin projektitöitään Canvas-pohjalle. Tiimit toimivat aktiivisesti ja itseohjautuvasti ja heidän vuorovaikutustaan oli ilo seurata.

Lisäksi suunnittelimme tulevan lukuvuoden projektiviikkoyhteistyötä. Teimme virkistävän kävelypalaverin, jonka aikana ideoimme työpajojen sisältöä ja pohdimme aikatauluja, jotka taipuisivat sekä yliopiston että lukion periodijärjestelmiin. Lukiolaissa ja opetussuunnitelmassa normitetaan, että nuorten lukiokoulutuksessa opiskelijalla tulee olla mahdollisuus kehittää jatko-opintovalmiuksiaan, kansainvälistä osaamistaan sekä työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan. Opetussuunnitelmaan nojaten suunnittelemamme korkeakouluyhteistyö rakentuu aidolle lukiolaisten ja yliopisto-opiskelijoiden vuorovaikutukselle, koska lukiolaiset eivät vain vieraile yliopistolla, vaan toimivat yliopisto-opiskelijoiden kanssa yhteisissä työpajoissa ja pääsevät ideoimaan ja kehittämään sosiaalisiin robotteihin liittyviä toimintoja. Yhteistyö integroituu osaksi yliopiston-opiskelijoiden ja lukiolaisten kurssia. Samalla lukio-opiskelijat pääsevät tutustumaan yliopisto-opiskelijoihin useista eri maista ja rohkaistumaan englannin kielen käytössä. Opintojakso huipentuu RoboCarnival-tapahtumaan Nokia Arenalla, jossa työpajojen tuotokset esitellään ja opponoidaan.

Ope-TET Robostudiolla oli sekä hyödyllinen että virkistävä kokemus. Sain ideoita omaan opetukseen, uutta tietoa tämän hetken tutkimusaiheista ja välttämätöntä aikaa suunnittelutyölle. Kiitos Ainolle yhteistyö- ja kehittämisinnokkuudesta sekä ajasta!

Heidi Meltovuo
Filosofian, psykologian ja elämänkatsomustiedon lehtori,
Tampereen teknillinen lukio