Joulukuun vieraskynä: Lukiokoulutus uusiutui, entä koulutilat?
Joulukuun vieraskynässä väitöskirjatutkija Katri Sarkio kertoo koulutilojen uudistamisesta ja tuoreen tutkimuksen tuloksista.
Joulukuun vieraskynässä väitöskirjatutkija Katri Sarkio kertoo koulutilojen uudistamisesta ja tuoreen tutkimuksen tuloksista.
Marraskuun vieraskynässä Tampereen yliopiston normaalikoulun alakoulun KAKS10 56 puoliavoin oppimisympäristö esittäytyy. KAKS10 56 on Tampereen normaalikoulun alakoulun n. 50 hengen puoliavoin oppimisympäristö, jossa toimii kaksi opetusryhmää. Tila suunniteltiin ja toteutettiin noin kuusi vuotta sitten uudeksi innovatiiviseksi oppimisympäristöksi ja toiminta liitettiin osaksi FCLab-hanketta hieman myöhemmin.
Norssin lukiossa järjestetään lukuvuonna 2022–2023 toista kertaa koulukohtaista valinnaista kurssia RUB111 ”Ystävyyskoulukurssi”. Kurssilla Normaalikoulun lukion opiskelijat työskentelevät vantaalaisen Helsinge gymnasiumin opiskelijoiden kanssa lukuvuoden läpi.
Lokakuun vieraskynässä omasta kehittämistoiminnastaan kertoo italialainen IESS Liceo Europeo Reggio Emiliasta. He ovat erikoistuneet teknologiaan ja kertovat meille tässä kuussa toiminnastaan Italiassa ja laajemmin Euroopassa. Lukiomme tekee myös Erasmus-yhteistyötä lukion kanssa.
Heti lomien alettua elokuussa 2022 järjestimme opettajille koulutusta ja palvelumuotoilun menetelmiä hyväksikäyttäen työpajan. Pajassa ideoitiin hanketta eteenpäin, ja opettajat saivat vaikuttaa hankkeen etenemiseen. Työpajassa syntyi hyvin yhteistä keskustelua ja ideoita!
Koko lukio kehittää 2 -hanke toivottaa kaikille hyvää, rentouttavaa ja aurinkoista kesää!
Hankkeessamme pyrimme lisäämään myös opettajien tietoutta liittyen immersioon ja lisätyn todellisuuden tai virtuaalisen todellisuuden asioihin. Ratkaisu asiaan on koulutus. Samalla mahdollisuudet uuden teknologian käyttöön paranevat.
Me – englannin kielen aineenopettajaopiskelijat Leila Munne ja Ville Penkari – pääsimme osallistumaan Koko lukio kehittää II -hankkeeseen osana laajentavaa harjoitteluamme. Aloitimme tutustumalla hankkeen raameihin sekä blogiin. Keskeiseksi kiinnostuksen kohteeksi nousi ICT-polut ja niiden kehittäminen. Tutustuimme myös esimerkiksi hankkeen rahoitushakemukseen.
Koko lukio kehittää 2 -hankkeen delegaatio vieraili Joensuussa Tulliportin normaalikoulussa ennen pääsiäistä 2022. Retkellä tutustuimme Tulliportin normaalikoulun tiloihin ja muihin kehittäjäopettajiin. Retki oli innostava ja ajatuksia herättävä!
Syksyllä 2021 kuulimme immersiivisyyden kokemuksia Joensuun Tulliportin normaalikoulusta. Alustavat ideat käytännön kokemuksen kuulemisen jälkeen lähtivät virittäytymään. Kiintoisa esitys teoriaa ja kokemusta yhdistäen oli antoisa!
Hankkeemme tavoitteet ovat laajat. Perusajatuksena on uuden lukion opetussuunnitelman mukainen kehitystyö ja Agenda2030-periaatteiden huomioiminen erityisesti. Tavoitteemme kehkeytyvät laaja-alaisen oppimisen ja osaamisen, oppiainerajojen ylittämisen, korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön, aktiivisen toimijuuden, osallisuuden, opiskelijalähtöisyyden, digitaalisuuden, immersiivisyyden ja ICT-pakettien ympärille. Keskeisenä asiana on edelleen Koko lukio kehittää 1-hankkeessa aloitettu yhteisöllisyyden ja yhteisön jäsenten osallisuuden sekä toimijuuden kehittämisen tavoite.