Tein viikon ajan muistiinpanoja, miten itse käytin tekoälyä oman työni tukena. Useimmat käyttökohteet olivat niin pieniä, että jälkikäteen niitä kaikkia olisi ollut aivan mahdoton muistaa. Tavallisen työviikon aikana tekoäly on läsnä yllättävänkin usein, mutta toisaalta päiväkirjan pitäminen ohjasi käyttämään sovelluksia hieman tavallista enemmän.
Tekoälykoulutuksissa usein kuulee toivottavan hyviä käyttöesimerkkejä generatiivisesta tekoälystä sekä miten niiden avulla voisi helpottaa omaa työtään. Tämä on haastava toive, sillä opetusalallakin työtavat, työtehtävät ja opetettavat aineet ovat niin moninaisia, että yleispäteviä esimerkkejä on vaikea esittää.
Niinpä jokaisen olisikin tärkeä pysähtyä miettimään itse, miten juuri omaa työtään voisi helpottaa käytössä olevien tekoälysovellusten avulla. Teknisesti näiden sovellusten käyttäminen ei ole vaikeaa, mutta hyvien ideoiden keksiminen saattaa olla haastavaa.
Työviikon aikana ainakin seuraavissa teemoissa tekoäly oli mukana:
1. Tekoälyn käyttö oman työn tukena
2. Oman tekoälyosaamisen kehittäminen
3. Tekoälyn kouluttaminen muille
Tärkeää mielestäni onkin testata rohkeasti tekoälysovelluksia omassa työssään ja jakaa onnistumisen kokemuksia rohkeasti muillekin.
Maanantai 11.11.2024
Kysyn Microsoft 365 Copilotilta että mitkä ovat tärkeimmät työtehtäväni tällä viikolla. Normaalisti katson nämä Outlook-kalenterista ja Plannerista, mutta Copilot antaa aivan hyvän vastauksen.
Copilotin vastauksessa on se hyvä puoli, että se kaivaa tietoa myös sähköpostista ja huomauttaakin eräästä deadlinesta, johon minun olisi syytä reagoida. Käytössäni on lisämaksullinen Microsoft 365 Copilot, joten aivan kaikkia viikon aikana käyttämiäni ominaisuuksia ei vielä löydy perusversiosta.
Ryhdyn valmistelemaan seuraavan päivän Thinglink-koulutusta. Tässä tekoäly on mukana myös siten, että Thinglinkin sisälle on integroitu tekoälyominaisuuksia. Todennäköisesti tämä onkin tulevaisuudessa yleisempi generatiivisen tekoälyn käyttötapa, eli erillisiä sovelluksia ei tarvita.
Luon yhden kuvan tekoälyn avulla ja lisään sen Thinglink-esitykseen kuvitukseksi. Huomaan pohtivani, että oliko tälle kuvalle tarvetta ja olisinko voinut jättää sen generoimatta ja näin säästää energiaa. Toisaalta pelkkää tekstiä sisältävät diat ovat kovin tylsiä ja kuvapankkeja selatessa olisi aikaa kulunut todennäköisesti paljon enemmän.
Iltapäivällä osallistun Sulavan järjestämään ”M365 Copilot : 3C-ajatusmalli & luova leikkiminen Copilotin kanssa” -koulutukseen. Koulutus on suunnattu korkeakouluyhteisön Digiagenteille. Kolme C:tä ovat Curiosity (uteliaisuus), Courage (rohkeus) ja Collaboration (yhteistyö).
Kouluttajan kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että generatiivisen tekoälyn kanssa voi pitää myös hauskaa ja sitä kannattaa hyödyntää myös vapaa-ajalla.
Tiistai 12.11.2024
Kyselen taas Copilotilta, että mitä minulla on tänään ohjelmassa. Päiväkirjan pitäminen muokkaa omaa toimintaani, sillä en tätä aikaisemmin ole useampana päivänä peräkkäin kokeillut.
Kokousten välissä testaan Photoshopin Generative Fill -toimintoa iltapäivän koulutusta silmällä pitäen ja teen kännykän panoraamakuvasta 360-kuvaksi sopivan.
Iltapäivällä koulutan Thinglinkiä OPH-rahoitteisessa koulutuksessa. Tekoälyä testaamme osallistujien kanssa esimerkiksi skenaariotyökalulla, jossa pdf-dokumenteista voi tehdä skenaarion tekoälyn avulla. Tulokset ovat hieman vaihtelevia, mutta tämän käyttötavan kehitystä täytyy ehdottomasti seurata jatkossakin.
Keskiviikko 13.11.2024
Kyselen taas Copilotilta työpäivän sisällöstä, mutta tällä kertaa siltä ei tule vastaukseksi mitään, mitä ei kalenterista huomaisi.
Teen Copilotilla ennakkokyselyn OPH-rahoitteiseen Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus opetuksessa -koulutukseen. Käytän apuna ilmoittautumislomakkeen sisältöä, jossa on perustiedot kurssin sisällöstä. Kyselystä tulee tosi hyvä, eikä siihen tarvitse juuri muutoksia tehdä.
Teen Moodle-tehtävään arviointimatriisia ChatGPT:n avulla. Jostain syystä ChatGPT:n avulla saan parempia tuloksia aikaiseksi kuin Copilotilla. Arviointimatriisi syntyy hetkessä, sillä osaamistavoitteet määritelty selkeästi tehtävässä.
Teen kokousmuistiinpanot Teamsissa Copilotilla. Tämä täytyy muistaa jatkossakin, sillä laatu on todella hyvä. Koska kyseessä on pienen projektitiimin kokous, ei kannata käyttää yhden henkilön työpanosta muistiinpanojen tekemiseen, vaan kaikki voivat osallistua keskusteluun.
Torstai 14.11.2024
Laadin Moodleen opintojaksolle portfoliotehtävään arviointimatriisia tekoälyn avulla. Tehtävänanto osaamistavoitteineen on valmiina, joten ChatGPT tekee hyvää jälkeä arviointimatriisin kanssa. Tämä on erinomainen esimerkki siitä miten tekoäly auttaa myös hieman vanhempien digitaalisten työvälineiden käytössä. Vastaavan matriisin laatimiseen luomuna olisi kulunut huomattavan paljon pidempi aika.
Seuraavaksi suunnittelen ja rakennan sisältöä Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus opetuksessa -koulutukseen. Aivan nollasta ei tarvitse lähteä, sillä vastaava koulutus on jo kertaalleen pidetty. Muokkaan tekoälyn avulla oppimistehtävää, ja saankin siitä ainakin omasta mielestäni selkeämmän.
Teen seuraavan viikon Peraku-tapaamiseen pienen videon Digitaalinen tulevaisuutemme -ryhmän toiminnasta. Tiivistän ryhmän kuvauksen ja tehtävät Copilotilla, laadin ääniraidan Elevenlabsissa, teen animaation Adobe Expressin ”animate from audio” -ominaisuudella, lataan videon Microsoft Streamiin ja tekstitän sen siellä Copilotilla. Tämä työ ei montaa minuuttia vie ja olisi vielä joku vuosi sitten ollut todella työläs projekti.
Perjantai 15.11.2024
Työpäivä koostuu lähinnä Moodle-kurssien viilaamisesta ja oppimistehtävien suunnittelusta. Tekoäly on mukana sparrailukumppanina, mutta mihinkään ihmetekoihin se ei tänään tunnu pystyvän.
Photoshopin taustanpoisto-ominaisuutta kokeilen, mutta aivan vielä se ei ole sillä tasolla että esimerkiksi painotuotteeseen tai muuhun julkaisuun kelpuuttaisin. Mutta toki tällainen on nyt yhden napin päässä eikä vaadi minkäänlaista syväämisosaamista käyttäjältä. En ole varma onko se ainoastaan hyvä juttu.
Mitä jäi viikosta käteen?
Kirjallisissa tehtävissä generatiivinen tekoäly on loistava apulainen. On selvää, että aina se ei onnistu sataprosenttisesti, mutta monta työtehtävää sujui testiviikon aikana huomattavan paljon nopeammin tekoälyä hyödyntämällä.
Animaatiovideo olisi aivan varmasti jäänyt kokonaan tekemättä ilman tekoälyn avustusta, sillä sen verran työläämpi projekti siitä olisi tullut. Tietenkään tekniikan helppous ei tarkoita sitä, että animaatiovideoita kannattaisi joka paikkaan tunkea, mutta hyvä tämäkin mahdollisuus on tiedostaa.
Se on hyvä huomio, että vanhojen tuttujen työkalujen kuten Moodlen kanssa tekoälyä voi myös käyttää. Arviointimatriisin lisäksi esimerkiksi monivalintatehtävien laadinnassa tekoäly on loistava opettajan apuri.
Yhteenvetona voin todeta, että generatiivisesta tekoälystä oli paljon apua viikon aikana, enkä mielelläni luopuisi sen käytöstä.
Kahville tai lounaalle se ei kuitenkaan kesken päivän houkuttele tai lähetä huumoriviestejä chatissa, joten kyllä ihmiskontaktejakin vielä tarvitaan.
Teksti: Ville Palkinen
Kommentit