Hän peräänkuuluttaa humaania ajattelua, jossa olemme kaikki samalla viivalla. Titteli ei tuo statusta, vaan senkin taustalla on aina ihminen vahvuuksineen ja heikkouksineen.
Diagnoosi ei sulje opiskelijaa pois mahdollisuuksien parista. Jokaisella opiskelijalla on samat oikeudet, velvollisuudet ja mahdollisuudet. Kaikki voivat asettaa tavoitteita, mutta niiden saavuttaminen edellyttää halua ja tahtoa tehdä töitä tavoitteiden eteen.
Tässä jotkut tarvitsevat muita enemmän tukea.
Puhuessaan opiskelijan tukemisesta Maija tietää mistä puhuu. Hän siirtyi opettajakorkeakouluun Ammattiopisto Luovista, oppilaitoksesta, jonka jokainen opiskelija on erityinen oppija.
Hän on valmis siirtämään Luovin oppeja laajemminkin ammatillisen koulutuksen kentälle. Syksyn aikana asioista keskustellaan muun muassa TAOKin ammatillisten erityisopettaja- ja opinto-ohjaajaopiskelijoiden kanssa.
- Työelämässä tarvitaan tulevaisuudessa kaikkia. On tärkeää saada ammatillinen koulutus vietyä maaliin opiskelijan kanssa. Se ei tarkoita kaikille samaa, vaan opintoja on räätälöitävä eri tavoin erilaisille oppijoille. Muutos vaatii opettajalta paljon halua rakentaa opetus toisin kuin totutulla tavalla, hän painottaa.
Vaikka opiskelun mahdollistaminen tarkoittaa tukitoimia, tulee tuen sijaan nähdä myös ryhmän mahdollisuudet. Jokainen on jossain hyvä. Positiivisen huomaaminen voi toimia kannustimena. Kaikkia haasteita ei myöskään näy diagnooseissa.
Maija Timonen peräänkuuluttaa ammatillisia opettajaopiskelijoita pohtimaan omaa arvomaailmaansa ja miettimään, haluaako olla työssään mahdollistava opettaja.
Hän painottaa, että opetustyössä on syytä luoda selkeät rajat. Opettaja ei ole terapeutti, joka kuuntelee ja ymmärtää loputtomiin. Opiskelija on itse valinnut haluamansa opiskelupaikan, mikä tarkoittaa myös vastuuta omasta oppimisesta.
Mutta ahdistuksen hetkellä esimerkiksi mahdollisuus laittaa kuulokkeet tai tarttua stressipalloon voi rauhoittaa tilanteen. Lähellä aikuisuutta olevat opiskelijat tietävät jo itse, milloin apua tarvitaan ja mikä vaikeissa tilanteissa heitä auttaa.
Jokaisen opettajan on ymmärrettävä erilaiset tavat oppia. Oma totuttu tapa ei ole ainoa oikea. Tehtäväkirjosta tulee löytyä vaihtoehtoisia suoritustapoja. Ehkä kirjallisen toteutuksen voisi tehdä myös suullisesti – edes joissain tehtävissä.
Kehittäminen osana opettajan työtä
Maija Timosen oma työura on kulkenut perusopetuksen luokanopettajan ja koulunjohtajan työstä ammatilliseksi opettajaksi Treduun, Kankaanpään opistoon ja lopulta vuonna 2018 koulutuspäälliköksi Luoviin.
Hän kuvailee itseään kehittäjäihmiseksi. Työn ohessa hän on monipuolistanut osaamistaan ja kouluttautunut lisää, suorittanut muun muassa opetushallinnon tutkinnon ja johtamisen sekä tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnot. Opetustyön rinnalla on kulkenut tiiviisti myös kehittämistyö, oli sitten kyse nuorisopoliittisesta hankkeesta tai tutkintojen ja valintakoekurssien kehittämisestä.
- Tulevaisuuden opettajalta edellytetään monialaisuutta ja kykyä hallita laajoja kokonaisuuksia. Työkokemusteni myötä pystyn tarjoamaan paljon pohdittavaa opiskelijoille. Toivon myös heidän näkevän tulevaisuuden mahdollisuutena ja toimivan työssään oppimisen mahdollistajina, hän kuvailee.
Syksyn aikana Maija on mukana kasvatustieteen opintojaksoilla, tapaa TAOKin opiskelijaryhmiä sekä tutustuu ammatillisen opettajankoulutuksen kokonaisuuteen mahdollisimman laajasti.
Jo ensimmäisen kuukauden aikana hän on ehtinyt osallistua hankevalmisteluihin ja tutustua kansainvälisiin opiskelijoihin sekä kollegoihinsa ja TAMKin PeRaKu-tiimiin (Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri). Lähitavoitteena on löytää oma paikkansa tiimistä ja innolla hän odottaa yhteistä vuorovaikutteista tekemistä kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa.
Teksti: Heli Antila
Kuva: Maija Timonen
Kommentit