Toimiva vuorovaikutus vanhempien kanssa avainasemassa

Erityisopettajaopiskelijoita.

Toinen osa ammatillisten erityisopettajaopiskelijoiden kokemuksista. Marjo Korhonen Tredusta kertoo, miksi riviopettajankin on tärkeää omata erityisopettajan osaamista.

• Kyllä se varmasti oli tiivis ja sujuva yhteistyö meidän erityisopettajamme kanssa, joka sai minut hakeutumaan ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen. Näin yhteistyön myötä, miten erilaisuuden parempi ymmärtäminen ja tukeminen voisi helpottaa myös omaa työtäni ammatillisena opettajana, kuvailee liiketalouden opettaja Marjo Korhonen Tredusta.

Marjo Korhosella on kaupallinen tausta. Hän opiskeli ammatilliseksi opettajaksi vuonna 2016 työn ohessa ja on syksystä 2017 toiminut liiketalouden opettajana Tredussa. Opettajan työssä hän on huomannut, että etenkin omaa itsenäistä elämäänsä opettelevien nuorten kanssa tulee eteen paljon erilaisia yllättäviä tilanteita. Aineenopettajallakin on oltava hallussaan laaja työkalupakki selvitäkseen niistä mahdollisimman sujuvasti.

Korhonen kuvailee, että muuttuva työelämä haastaa myös opettajan jatkuvaan itsensä kehittämiseen. Nopea muutostahti edellyttää uusien osaamisten hankkimista. Lisätiedosta ja -kokemuksesta on paljon hyötyä.

• Opettajan työssä on harha kuvitella osaavansa kaikki. Ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia, joten työ tuo väistämättä eteen sellaisiakin asioita, joihin ei ole osannut varautua. Erityisopettajakoulutuksen suuri hyöty on ymmärtää asioista ja niiden taustoista enemmän, näin voi myös käytännön työssään toimia ja tehdä enemmän, hän kuvailee.

Tyypillinen esimerkki ovat oppimisen haasteet, esimerkiksi suhteellisen yleiset matemaattiset ongelmat ja lukihaasteet. Opettajalle jo sekin voi olla haastavaa, että kaikki opiskelijat ovat erilaisia ja tulevat erilaisista lähtökohdista erilaisella osaamisella varustettuina. Myös ulkopuoliset muutokset, kuten esimerkiksi korona voivat muuttaa opettajan arkea suurestikin. Erilaiset yllätykset ovat aina mahdollisia arjen työssä. Tulevaisuudessa ennakointi voi olla yhä haastavampaa.

• Korona-aikana yhteydenpito opiskelijoihin muuttui. Yhteydenpitokanavina viestit, soitot ja verkko korostuivat aiemman lähiopetuksen sijaan. Henkilökohtaisten tilanteiden määrä lisääntyi. Omassa työssäni muutoksista selvittiin ehkä helpommin, sillä pienessä toimipisteessä kaikki opiskelijat tunnetaan hyvin ja moniammatillinen yhteistyö toimi saumattomasti myös etäaikana, Marjo Korhonen kertoo.

Opiskelijoita tuettaessa hän nostaa avain asemaan yhteistyön vanhempien kanssa. Parhaiten nuorta opiskelijaa voidaan auttaa ja tukea, kun vuorovaikutus myös vanhempien ja opettajan välillä toimii hyvin. Marjo Korhonen rakentaa yhteistyötä vanhempien kanssa puuttumalla haasteisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Vanhemmille hän viestittää aina haasteiden lisäksi myös myönteisistä asioista.

• Kysyn myös kodin näkemystä asioihin, sillä se auttaa usein haasteiden ratkaisussa. Haasteiden taustalla olevat syyt auttavat tukikeinoja mietittäessä. Itse soitan mieluummin kuin lähetän Wilma-viestejä. Keskustellessa vuorovaikutus rakentuu nopeammin ja dialogiin päästään tiedottavaa ja kylmää Wilma-viestiä nopeammin, hän perustelee.

Opiskelusta hyviä kokemuksia

Marjo Korhonen aloitti ammatilliset erityisopettajaopinnot TAOKissa vajaa vuosi sitten. Tavoitteena on valmistua tulevan kevään aikana. Opiskelu on tukenut hyvin työtä – ja päinvastoin. Vaikka korona-aika on siirtänyt paljon opiskelua verkkovälitteiseksi, kokee hän lähi- ja etäopiskelun vaihdelleen sopivassa suhteessa.

Opiskellessa työn ohessa haasteellisinta on aikataulujen sovittelu. Välillä kiireinen työtahti haastaa omankin kalenterin suunnittelua, mutta yhteistä aikaa on löydettävä myös opiskelutiimiläisten kanssa, sillä suuri osa opiskelusta on tiimeissä toimimista. Samaan aikaan tiimityöskentely on myös antoisaa, sillä muut tulevat opiskelemaan erilaisista taustoista ja heidän kokemuksistaan saa paljon vinkkejään omaan työskentelyyn.

• Minulla kävi hyvä tuuri, sillä meillä on aivan mahtava ryhmä. Opintojen ollessa vielä kesken, on vaikea hahmottaa, mitä kaikkea sitä onkaan oppinut. Sen ymmärtää vasta myöhemmin työnsä ääressä. Paljon olen saanut lisää ymmärrystä ja vertaistukea moniin asioihin, hän kuvailee.

Osaamisperustaisuus on tuttua omankin työn kautta. On tätä päivää keskittyä juuri niihin asioihin, jotka ovat itselle vielä vieraampia. Valmistuttuaan Marjo Korhonen aikoo jatkaa nykyisissä työtehtävissään, mutta ei sulje pois sitäkään mahdollisuutta, että työskentelisi jonain päivänä myös erityisopettajana. Tällä hetkellä prioriteettina on kuitenkin vankistaa omaa osaamistaan ammatillisena opettajana, helpottaa omaa ja opiskelijoiden tilannetta pienten askeleiden kautta. Hänen mielestään oppimisen haasteista voisi puhua enemmän jo muissakin opettajankoulutuksissa. Vähenemään päin ne eivät moninaistuvassa maailmassa ainakaan ole.

• Ehdottomasti hakemaan erkkaopintoihin, hän vinkkaakin muille ammatillisille opettajille.

Lisätietoa ammatillisista erityisopettajanopinnoista: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/ammatillinen-erityisopettajankoulutus

Teksti: Heli Antila

Kuva: Sissi Huhtala