Seinäjoen ryhmämme tutustui Sedun toimintaan ja synnytykseen

Vararehtori Hellevi Lassila esittelee Sedun toimintaa TAOKin opeopiskelijoille.

Yksi TAOKin alueryhmistämme toimii Seinäjoella. Marraskuun alussa alueryhmä kävi tutustumassa Sedun toimintaan Seinäjoen Suupohjantien toimipisteessä. Vararehtori Hellevi Lassila esitteli Sedua ja TUVA-opettaja Mira Länsikallio kertoi TUVA-opinnoista. Päivän ohjelmaan kuului myös opiskelijoiden esityksiä omalta alaltaan. Pääsin mukaan seuraamaan lähipäivän kulkua.

Opettajaksi Seduun? 

Tutustumiset eri oppilaitoksiin ja niiden toimintaympäristöihin ovat toivottuja. Osa opiskelijoista miettii tutustumiskäynneillä tulevia työmahdollisuuksiaan, toinen hakee ideoita omaan opetukseensa. Ehkä osalla siintää tulevaisuudensuunnitelmissa opettajuus Sedussa. Mukaan oppilaitosvierailulle osallistui myös muutamia TAOKin verkkoryhmän opiskelijoita. 

Kymmenen ihmistä kahvipöydän ääressä.
Oppilaitosvierailut koetaan tärkeinä.

Monien muiden ammatillisten oppilaitosten tapaan Sedun uusilta opettajilta vaaditaan opetettavan aineen tutkinto, työkokemusta alalta sekä pedagoginen pätevyys, joka on suoritettava kolmen vuoden aikana. 

Vararehtori Hellevi Lassila kehotti uusia ammatillisia opettajia hakemaan opettajanpaikkoja Sedusta heti kun uusia työtehtäviä aukeaa. Osalla aloista on selkeä opettajapula, kuten esimerkiksi YTO-aineissa, tietotekniikassa ja metsäalalla. Sen sijaan sotepuolen tehtäviin on yleensä paljon hakijoita. On tyypillistä, että opettajan työsuhde saattaa aueta myös lyhyiden sijaisuuksien kautta. 

Sedun Seinäjoen Suupohjantien toimipiste on väliaikainen ja avara opiskelutila, joka on aiemmin toiminut Citymarketina. Tilassa työskentelee nyt noin 1200 opiskelijaa. Tilat ovat avarat ja valoisat. Kaikkiaan Sedun toimipisteissä aloittaa vuosittain noin 5500 uutta opiskelijaa ja vuosittain suoritetaan noin 2000 tutkintoa. 

Kuva Sedun aulasta.
Sedun tilat ovat avarat ja valoisat.

Sedulaisten työllistymisaste on hyvä, sillä 77,5 prosenttia löytää heti opintojensa jälkeen työpaikan. Eniten opiskelijoita valmistuu sotepuolelta. Jatko-opintojen suhteen tehdään tiivistä yhteistyötä väyläopinnoissa etenkin SeAmkin kanssa, mutta myös muiden ammattikorkeiden mm. TAMKin kanssa. Tiiviitä yhteistyökumppaneita ovat myös Pohjanmaan neljä eri työllisyysaluetta. 

 

Tukea tarjolla kaikilla kampuksilla 

Sedun kaikilla kampuksilla toimivat Vauhdittamot, joihin keskittyvät opiskelijoiden tukitoimenpiteet. Tavoitteena on tarjota tukea oikea-aikaisesti. Sedun ja Luovin välillä on käytössä niin kutsuttu Telakka-malli ajoneuvoalalla sekä elintarvikealalla. Yhteistyö mahdollistaa sen, että Luovin opiskelijat voivat opiskella Sedun opiskelijoiden mukana ammatillisia tutkinnonosia niin, että oma ohjaaja on mukana. 

Sedu takaa alueen oppivelvollisille opiskelupaikan. Osa hakee suuntaa opinnoilleen Tutkintoon valmentavista TUVA-opinnoista. Moniammatillista yhteistyötä tehdään matalalla kynnyksellä useiden eri toimijoiden ja myös muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa. Opinnot ovat yksilöllisiä ja opintojen painopistealueita ovat muun muassa opiskelu- ja urasuunnittelutaidot, työelämätaidot sekä arjen taidot. TUVA-opiskelijat tutustuvat myös paljon eri koulutuksiin. Yksivuotisen koulutuksen kysyntä kasvaa koko ajan. 

  • Tuki on luokassa koko ajan läsnä huomaamattomasti ja arkipäivään integroituna. Pyrimme joustavasti ohjaamaan nuoria kohti heidän päämääräänsä, Mira Länsikallio kuvailee. 

 

Alueryhmä koetaan tärkeänä 

Tutustumisen jälkeen jatkettiin lähipäivää Sedun tiloissa. Tällä kertaa kuultiin muun muassa esitys synnytyksestä. Lisäksi yhdessä pohdittiin sitä, miten herättää keskustelua oppitunneilla näinkin henkilökohtaisesta aiheesta. Myös toiminnallisuutta kokeiltiin nuken ja lantion avulla.

Kaksi henkilöä demonstroi synnytystä.
Synnytys.

Seuraavana lähipäivänä Seinäjoen ryhmän opiskelijat tapaavat Vaasan ammattikorkeakoulun tiloissa. Kimppakyytejä sovittiin jo innolla. 

Päivän päätteeksi kyselin tunnelmia opiskelusta alueryhmässä. Vaikka kukaan ei tuntenut ennalta ensimmäistäkään opiskelijakollegoistaan, tehdään opinnoissa nyt jo tiiviisti yhteistyötä. Oma ryhmä ja Katariina-tuutori ovat tulleet tutuiksi ja keskusteluilmapiiri on ulkopuolisenkin seuraajan silmiin rento ja miellyttävä. Opiskelijat uskovat myös yhteistyön mahdollisesti jatkuvan vielä valmistumisen jälkeen – ainakin kynnys siihen on matala. 

Alueryhmän etuina listattiin niin ajan kuin rahankin säästö, kun opinnot voi suorittaa lähellä kotipaikkakuntaa. Pelkkään verkkototeutukseen verrattuna kaikki pitävät tärkeänä myös sitä, että opiskelijakollegoita on edes harvakseltaan mahdollista tavata myös lähipäivinä. Pelkästään verkon takana tapahtuva opiskelu saattaisi tuntua liian yksinäiseltä puurtamiselta. 

Odotukset lähipäiviä kohtaan ovat suuria. Osa kulkee Vaasasta Seinäjoelle, joten matkaa kertyy kuitenkin jonkin verran. On tärkeää, että lähitapaamiset myös antavat paljon. Oppilaitoksiin ja kanssaopiskelijoiden toimialoihin tutustuminen koetaan antoisana, mutta tärkeänä nähdään myös opintoihin liittyvät keskustelut. 

Seitsemän hymyilevää henkilöä seisoo taulun edessä.
Yhteispotretti opetuutorin kanssa.

Seuraava haku ammatillisiin opettajankoulutuksiin on 7.-21.1.2026. Voit hakea Seinäjoen, Porin, Kuopion tai Tampereen alueryhmään, verkkototeutukseen tai STEM-aineiden opettajille suunnattuun ryhmään. 

Teksti ja kuvat: Heli Antila 

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi