Asiantuntemuksen ja kokemusten vaihtoa roboteista ja robottiavusteisesta oppimisesta

Marraskuun lopulla nousimme junaan pohjoisesta ja suuntasimme kohti Tamperetta. Lähdimme matkaan Ammattiopisto Lappian Silta – siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla -hankkeen tiimillä, johon kuuluu projektipäällikkö Susanna Kouri, S2-kouluttaja Ellinoora Köpman ja ohjelmoija Irja Palo. Olimme odottaneet matkaa innolla, koska luvassa oli kaksipäiväinen vierailu Tampereen yliopiston RoboStudioon.

Marraskuun lopulla nousimme junaan pohjoisesta ja suuntasimme kohti Tamperetta. Lähdimme matkaan Ammattiopisto Lappian Silta – siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla -hankkeen tiimillä, johon kuuluu projektipäällikkö Susanna Kouri, S2-kouluttaja Ellinoora Köpman ja ohjelmoija Irja Palo. Olimme odottaneet matkaa innolla, koska luvassa oli kaksipäiväinen vierailu Tampereen yliopiston RoboStudioon.

Meitä oli vastassa opettaja Aino Ahtinen sekä ryhmä opiskelijoita. Aluksi tutustuimme RoboStudioon, yhteisoppimisen tilaan, joka mahdollistaa yhteistoimintaa eri tieteenalojen välillä. RoboStudiolla on useita erilaisia sosiaalisia robotteja esimerkiksi QTRobot ja Alphamini. Saimme kuulla erilaisilla roboteilla tehdyistä kokeiluista ja tutkimuksista. Opiskelijat esittelivät meille lopputöitään ja tutkimustuloksiaan. Kuulimme esimerkiksi mielenkiitoisia tutkimustuloksia aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen oppimiskokemuksista.

Ulkoiluttamassa TAssU Spot Robosta.
Kuvassa vasemmalta Aino Ahtinen, Ellinoora Köpman, Susanna Kouri ja Irja Palo.
(Kuva Chia-Hsin Wu)

Seuraava aamuna suuntasimme Hervantaan raitiovaunulla ja maisema oli jopa lumisempi kuin meillä pohjoisessa. Päivän aluksi saimme jakaa ainutlaatuisen hetken Ainon ja opiskelijoiden kanssa, kun veimme Spot-robottikoira TAssUn kävelemään lumiselle kampusalueelle. Tämä oli TAssUn ensikosketus lumeen – ja hienosti meni!

Aino ohjaa TAssUa. TAssU kiinnosti ohikulkijoita. (Kuvat Susanna Kouri ja
Ellinoora Köpman)

Kuulimme esimerkkejä ja tutkimustuloksia kokeilusta, jossa Spot-robottikoira aktivoi hoivakodin asukkaita liikkumaan ulkona. Tämä on oivallinen idea ja esimerkki siitä, kuinka monipuolisesti erilaisia robotteja voidaan hyödyntää monenlaisissa ympäristöissä.  Yliopisto on tehnyt hienoa yhteistyötä paikallisen hoivakodin kanssa.

Omassa esityksessämme kerroimme, miten olemme toteuttaneet robottiavusteista suomen kielen opetusta Nao6 humanoidirobotti-Välkyn kanssa työpaikoilla ja Ammattiopisto Lappian eri oppimisympäristöissä. Olemme kirjoittaneet aiheesta artikkelin ”Customized Robot-Assisted Language Learning to Support Immigrants at Work” yhdessä Aino Ahtisen ja Valentina Ramirez Millanin kanssa. Työmme robottiavusteisen suomen kielen parissa herätti kiinnostusta ja keskustelimme muun muassa tuokioiden moniammatillisesta suunnittelutyöstä, tuokioiden onnistumisista, käyttäjien kokemuksista sekä sisältöjen ohjelmoinnista. Yhdessä ideoimme uutta ja jaoimme onnistumisia.  Lopuksi osallistujat halusivat testata verbien opiskeluun laatimaamme ohjelmaa.

Ohjelmoija Irja Palo (vas.), projektipäällikkö Susanna Kouri ja S2-kouluttaja Ellinoora Köpman kertoivat robottiavusteisesta suomen kielen opetuksesta.
(Kuva Aino Ahtinen)
Opiskelija Luu Dao harjoittelee sanastoa Elias-sovelluksen avulla.
(Kuva Susanna Kouri)

Kaksipäiväinen vierailumme oli erittäin onnistunut ja saimme ideoita työmme tueksi. Yhteistyömme jatkuu edelleen ja seuraava yhteistyötapaaminen on alkuvuodesta. Toivotamme RoboStudion väen lämpimästi tervetulleeksi myös vastavierailulle Lappiin ja Ammattiopisto Lappiaan.

Teksti: Susanna Kouri, projektipäällikkö, Ammattiopisto Lappia

            Ellinoora Köpman, maahanmuuttajakoordinaattori, kouluttaja, Ammattiopisto Lappia

Keep reading