Hyvinvoinnin, opiskelutaitojen ja urasuunnittelun ryhmäohjaus lukuvuoden 2023 1. periodissa

Yhteiset ohjauspalvelut järjestävät ryhmäohjausta niin opintopsykologien, opinto-ohjaajien, uraohjaajien kuin yksilöllisten järjestelyiden asiantuntijoidenkin toimesta sekä vertaisohjaajienkin vetämänä.

Alla kooste ensimmäisessä periodissa järjestettävästä ryhmäohjauksesta. Tarkempaa tietoa löydät intran Hyvinvointikalenteri-sivulta. Huomaathan, että osaan ryhmistä vaaditaan ilmoittautuminen.

Opiskelijan kompassin luento + työpajat: joka ti 5.9.–10.10. klo 14–16 (etänä)

Luennon aiheena on psykologisen joustavuuden taidot opiskelun tukena ja se on avoin kaikille. Työpajat on suunnattu Opiskelijan hyvinvointi- ja elämäntaidot -opintojaksoa itsenäisesti suorittaville. Etätyöpajoissa työskennellään yhdessä Opiskelijan Kompassin rastien aiheiden parissa, keskustellaan ja tehdään harjoituksia mm. arvoihin ja tunteisiin liittyen.

Opinnäyterupeama: 15.9. alkaen noin joka toinen viikonloppu (Hervanta)

Vertaisohjaajien toteuttamaa vertaisryhmätoimintaa viikonlopputoteutuksella opinnäytetöiden edistämisen tueksi.

Riittämättömyyden tunteista itsemyötätunnon äärelle: 18.9. klo 12–13.30 (etänä)

Työpajassa käsitellään vaativuuden kokemuksia, riittämättömyyden tunteita ja puhutaan perfektionismista. Tarkoituksena on löytää työkaluja ja apua mm. psykologisesta joustavuudesta sekä itsemyötätunnosta.

Luento opiskelutaidoista: tekstien oppiminen ja tenttiin valmistautuminen: 3.10. klo 14–16 (keskusta)

Luennolla pohditaan muistia opiskelunäkökulmasta ja keskitytään erityisesti akateemisten tekstien oppimiseen. Luennolla kuullaan käytännön vinkkejä muistiinpanojen tekemiseen ja tentteihin valmistautumiseen, sekä oman vireystilan ylläpitoon.

Gradutus-työpaja: joka ti 3.10.–28.11. klo 9–11.30 (keskusta)

Työpaja emotionaalisista syistä jumittuneiden opinnäytetöiden (kandityö, diplomityö, gradu) uudelleen käynnistämiseksi.

Kalenterit kuntoon!: 9.10. klo 14–16 (etänä)

Päädytkö toistuvasti tekemään jotain ihan muuta, kuin mitä olit ajatellut? Etkö saa tartuttua toimeen? Tilaisuudessa keskitytään siihen, miten suunnittelulla ja rutiineilla voi saada opiskelut sujumaan ja tehtävät valmiiksi ajoissa.

Get Stuff Done -opiskelupajat: viikosta 36 alkaen viikoittain (etänä)

Joskus voi olla vaikea aloittaa hommia, työskennellä pitkäjänteisesti tai saada opintoja edistettyä. Pajassa opiskellaan itsenäisesti vetäjän kellottaessa opiskelujaksoja ja taukoja. Mukaan voi tulla vaikkapa lukemaan tenttikirjaa, kirjoittamaan esseetä tai tekemään opinnäytetyötä.

Puhutaan suomea! –keskusteluklubi: joka toinen viikko alk. 31.8. (kiertäen keskusta / Hervanta)

Klubi tarjoaa rennon ja ystävällisen ympäristön kaikentasoisille suomen kielen oppijoille sekä äidinkielenään puhuville, jotka ovat kiinnostuneita saamaan kansainvälisiä ystäviä ja auttamaan heitä harjoittelemaan.

Mielenterveyden ensiapu1 –kurssi: aika tarkentuu (keskusta)

Koulutuksessa saa tutkittua tietoa mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä pääsee harjoittelemaan mielenterveystaitoja. Koulutus tarjoaa mahdollisuuden pohtia omaa ja läheisten mielen hyvinvointia sekä sitä, miten mielenterveyttä voi vahvistaa.

Työelämän mahdollisuudet mietinnässä: 26.9./3.10./10.10. klo 10–11.30 (etänä)

Valmistumisvaiheessa oleville opiskelijoille suunnatussa uratyöpajassa pysähdytään työelämään siirtymiseen liittyvien kysymysten ääreen. Työpaja etenee uraohjaajien alustusten sekä harjoitusten ja keskustelujen pohjalta.

Lisätietoja: opiskelijanohjaus.tau@tuni.fi