Erityispedagogiikan opintokokonaisuus (25 op) Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteistyönä

Erityisopeopiskelijoita
Erityisopettajaopiskelijat ovat päässeet palaamaan kampukselle.

Ammatillinen erityisopettajankoulutus sai opetussuunnitelmauudistuksen myötä aivan uudenlaista nostetta Tampereella. Tarjolla on nyt opintokokonaisuus, jonka suoritettuaan on mahdollista jatkaa erityispedagogiikan opintoja yliopistossa.

TAOKissa on tehty paljon tutkimus- ja kehitystyötä erityisen tuen saralla. Digipilotti-hankkeen työnä rakentui ja pilotoitiin opettajakorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteistyönä Erityispedagogiikan 25 op opintokokonaisuus, jonka suunnitteluyhteistyössä olivat mukana Minna Seppälä, Sissi Huhtala ja Sari Hanska TAOKista.

Jyväskylän ja Helsingin yliopistot ovat hyväksyneet erityispedagogiikan (25 op) opinnot perusopinnoiksi heille, jos opiskelija jatkaa heillä aineopintoja tai hakeutuu erityisopettajan opintoihin. Näin Tampereelta valmistuville ammatillisille erityisopettajille on jatkossa tiedossa myös mahdollisuus erityispedagogiikan opintojensa jatkamiseen yliopistossa.

Mitä yhteistyö käytännössä tarkoittaa?

Opintokokonaisuuden suorittavat kaikki ammatilliset erityisopettajaopiskelijat, elleivät he ole aiemmin tehneet erityispedagogiikan perusopintoja. Tampereen yliopiston puolella osallistumismahdollisuus on toistaiseksi kasvatustieteen opiskelijoilla ja opettajan pedagogisia opintoja suorittavilla opiskelijoilla. Käytännössä tämä tarkoittaa yli sataa opiskelijaa vuositasolla. Kiinnostusta erityispedagogiikan opintoja kohtaan olisi enemmänkin.

Verkossa toteutettava opintokokonaisuus koostuu viidestä opintojaksosta:

• Erityispedagogiikan perusteet
  • Lukeminen, kirjoittaminen ja matematiikan oppimisen tukeminen
  • Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen
  • Oppimisen tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
  • Moniammatillinen yhteistyö

Erityisopeopiskelijoita.

Ammatillisen opettajankoulutuksen panostus näkyy sisällössä muun muassa siten, että kaikki koulutusasteet aina toiselle asteelle ja korkeakoulutukseen asti on huomioitu. Useinhan erityispedagogiikan opinnoissa painopiste on varhaiskasvatuksessa ja peruskouluikäisissä. Myös opiskelun nivelvaiheet on huomioitu sisällön suunnittelussa.

• Kun kokonaisuutta tarkastellaan, on mielestäni tärkeää huomioida koko elämänkaari. Aikuiskouluttajankin on tärkeää tuntea koko ilmiö ja tiedostaa miten monet asiat voivat jo varhaiskasvatusvaiheessa vaikuttaa henkilön myöhempiin oppimiskokemuksiin, kertoo lehtori Sissi Huhtala.

Opiskelijapalautteista näkyy hyvin, että myös aikuiskasvatuksen näkymistä opinnoissa pidetään. Huhtala tietää, että jopa varhaiskasvatuksen yliopisto-opiskelijoita on valinnaisessa tehtäväosiossa halunnut tietoisesti tutustua toisen asteen koulutukseen. Opinnoista on haluttu tehdä myös perinteisiä yliopisto-opintoja käytännönläheisempiä.

Verkkototeutuksen etuina ovat joustavuus sekä monipuolisten elämäntilanteiden ja yksilöllisten opintopolkujen huomiointi. Luennot on videoitu, joten aikataulujen sovittelu on helpompaa, vaikka opintojaksot onkin aikataulutettu. Suuri osa opiskelusta tapahtuu verkkoryhmissä.

Kokonaisuus syntyi koronavuonna myös yhteisöllisen etätyöskentelyn avulla verkossa. Tekijät kokevat etätyön tehostaneen projektin etenemistä. Silti verkostoituminen, yhteiskehittäminen sekä oman osaamisen hyödyntäminen ja jakaminen tukivat työskentelyprosessia aivan perinteisen lähityöskentelyn tapaan.

Spagettitorni vaahtokarkilla.

Erityisopettajan opinnot kiinnostavat yhä useampaa opettajaa

Erityispedagogiikan opintokokonaisuuden suunnittelu sujui luontevasti samassa yhteydessä, kun opetussuunnitelmaa muutenkin muutettiin. Aiempaan verrattuna teemasisällöt eivät ole ratkaisevasti muuttuneet, sillä esimerkiksi aiemmin omana opintojaksonaan ollut Moniammatillinen yhteistyö on nyt sisällytetty uuteen opintokokonaisuuteen. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa opintojen kokonaislaajuus on 60 opintopistettä.

Jatkossa laaja verkkokokonaisuus tarkoittaa kuitenkin lähiopetuspäivien pientä vähenemistä. Aiemmin kokoontumisia oli kerran kuukaudessa parin peräkkäisen päivän verran. Lähiopetuksen tärkeä rooli kuitenkin tunnustetaan, eikä lähipäivistä olla missään tapauksessa kokonaan luopumassa. Arvokkaat kahvipöytäkeskustelut halutaan säilyttää ja tiimityöskentelyä vahvistetaan vielä entisestäänkin.

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen suosio on vahvassa nousussa Tampereella. Moni opettaja on tiedostanut työssään, että kaikki opettajat tarvitsevat nykyään myös erityispedagogista osaamista. Moninaistuvassa opintomaailmassa tapahtuu monenlaisia asioita, joten kohtaamisosaamisen kehittämisestä on opettajille konkreettista apua opiskelijoiden tukemisessa.

• Kouluelämässä jokainen eteen tuleva tilanne on erilainen. Erityisopettajakaan ei voi sanoa koskaan olevansa valmis. Koulutus antaa kuitenkin valmiutta ja uskallusta ymmärtää sekä kohdata erilaisia tilanteita. On ihan normaalia, ettei ratkaisu yllättävissä tilanteissa aina synny hetkessä, vaan sitä lähdetään etsimään moniammatillisen yhteistyön kautta yhdessä tekemällä, Sissi Huhtala korostaa.

Ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen tulee opiskelijoita monenlaisella taustalla. Suurin osa työskentelee ammatillisella toisella asteella ja osa ammattikorkeakoulussa. Yhteiset keskustelut ja tapaamiset ovatkin antoisaa tiedonvaihtoa. Niissä opiskelijat oppivat paljon toisiltaan. Kaikki eivät tavoittele välttämättä erityisopettajan työtä, vaan hakevat valmiuksia suoriutua paremmin omasta opetustyöstään.

Teksti: Heli Antila ja kuvat: Sissi Huhtala.