Rohkeus ja sinnikkyys unelmaa kohti

Kuva Mariiasta.

Mariia Ignateva opiskeli Opettajaksi Suomeen OSU-hankkeessa ja työskentelee nyt opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa.

Ammatti-identiteetti ja itsensä toteuttaminen ovat tärkeitä jokaisen ihmisen elämässä. Maahanmuuttajillekin ne ovat usein keskeisiä asioita. Olen maahanmuuttajataustainen ja minun urapolkuni Suomessa kävi läpi eri vaiheita.

Vuonna 2018 sain Opetushallitukselta rinnastamispäätöksen, jonka mukaisesti saadakseni historian opettajan pätevyyden minun tulisi suorittaa opintoja Suomen historiassa sekä pedagogisia opintoja. Silloin suomen kielen taitoni oli heikko enkä edes uskaltanut aloittaa suorittamaan täydentäviä opintoja. Olin töissä matkailualalla ja sitten ohjaajana peruskoulussa.

Vuosi sitten päätin, että nyt on sopiva aika suorittaa opintoja. Aloitin Suomen ja Pohjoismaiden historiasta Helsingin yliopistossa. Kun ne olivat suoritettu, mietin, missä voisin suorittaa pedagogisia opintoja. Hain opiskelupaikkaa Helsingin yliopistosta ja TAMKin OSU-hankkeen koulutuksista.

Pääsin opiskelemaan molempiin, mutta valitsin OSU-hankkeen. Siinä opiskelu alkoi jo kesällä ja oli mahdollista suorittaa opintoja työn ohella ja nopeasti. Siitä se lähti: itsenäinen työskentely, lähiohjauspäivät, tutustuminen erilaisiin oppimisympäristöihin ja uusiin ihmisiin. Opiskelu aina vaatii aikaa, sinnikkyyttä, kiinnostusta, mutta se aina tuo hyviä tuloksia, lisää osaamista ja itsevarmuutta.

Mielestäni yksi tärkeimmistä oppimisen vaiheesta oli opettajaharjoittelu. Siinä tuleva opettaja treenaa omaa osaamistaan opetuksessa ja ohjauksessa. Minun opettajaharjoitteluni oli erityisammattioppilaitoksessa LIVE. Oppituntien seuraaminen, havainnointi sekä omien oppituntien suunnittelu ja pitäminen ovat haastaneet ja  kehittäneet minun  opetustani. Opettajaharjoittelussa minun ammatti-identiteettini vahvistui. Näin ollen puolen vuoden aikana olen suorittanut pedagogisia opintoja. Kiitän OSU-hanketta ja TAMKin opettajia hyvistä eväistä tulevaisuuteen.

P.S. Vuoden 2022 lopussa sain  OPH:n lopullisen päätöksen sekä opettajan paikan ammatillisessa koulutuksessa. Unelmasta tuli totta.  Hmm.. täytyy siis keksiä uutta rohkeaa unelmaa.

Teksti ja kuva: Mariia Ignateva