Uudistuva teknologia haastaa tulevia opettajia - näkyy muutoksena TAOKin OPSissa

Jiri ja Juha kuntosalilla.
Välillä jumpataan OPSia, välillä muuten vaan. Ammatillisen opettajankoulutuksen osaamispäällikkö Juha Lahtinen ja koulutusvastaava Jiri Vilppola hikipalavarissa OPS-teemojen äärellä.

Viimeaikainen ammatillisen opettajan toimijuuteen, osaamiseen ja identiteettiin liittyvä tutkimus korostaa vahvaa menetelmäosaamista ammatillisen opettajan työn perustana.

Arjen oppimistilanteissa onnistuminen ylläpitää työhyvinvointia, motivaatiota ja positiivista ammatillista opettajaidentiteettiä, joten sen takia on tärkeä panostaa menetelmäosaamiseen sekä kasvokkaisissa oppijoiden kohtaamisissa että digitaalisissa ympäristöissä tekoälyn aikakaudella.

TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan tulee ensi vuoden toteutuksesta alkaen pieni muutos. Opettajaopiskelijoiden palautteen ja muuttuvan toimintaympäristön vuoksi tarve kehittää digitaalisen pedagogiikan perustaitoja on kasvanut jatkuvasti.

Opettajan pedagogisten opintojen 60 opintopisteen sisältöjä muutetaan vuoden 2026 keväällä opintonsa aloittavien osalta siten, että olennaiseksi koettu uuden oppimisteknologian, kuten tekoälyn käytön pedagoginen ja eettinen hallinta, siirtyy osaksi pakollista opintojaksoa “Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa”.

Aiemmin kyseinen opintojakso oli viiden opintopisteen laajuinen, muutoksen jälkeen se on 7 op. Tällä muutoksella valinnaisten opintojen laajuus laskee kolmeen opintopisteeseen.

Opintojakson uudistuvat tavoitteet korostavat opettajan digipedagogista osaamista. Pelkkä aineen- tai aiheenhallinta ei riitä, vaan opettajan tulee käyttää tarkoituksenmukaisesti digitaalisia oppimisympäristöjä ja osallistavia sovelluksia, jotka tekevät oppimisesta aktiivista ja mielekästä. Digitaaliset työkalut nähdään osana opetuksen arkea, ei erillisenä lisänä, ja niiden tehtävänä on tukea sekä opetettavaa aihetta, että oppijoiden sitoutumista.

Keskeiseksi nousee kysymys tekoälyn ja modernin teknologian roolista opetuksessa: miten ne voivat aidosti edistää oppimista? Teknologiat tarjoavat valtavia mahdollisuuksia oppimisen yksilöllistämiseen ja opetuksen rikastamiseen, mutta samalla ne tuovat mukanaan uusia haasteita ja rajoituksia. Opintojakso rohkaisee tarkastelemaan näitä ilmiöitä avoimesti ja kriittisesti, sillä tulevaisuuden opettajuus rakentuu yhä vahvemmin sekä kasvokkaisen kohtaamisen että digitaalisen oppimisen integraatioon ja sulautumiseen.

Teksti: Jiri Vilppola, Juha Lahtinen, Heli Antila

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *