TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan tulee ensi vuoden toteutuksesta alkaen pieni muutos. Opettajaopiskelijoiden palautteen ja muuttuvan toimintaympäristön vuoksi tarve kehittää digitaalisen pedagogiikan perustaitoja on kasvanut jatkuvasti.
Opettajan pedagogisten opintojen 60 opintopisteen sisältöjä muutetaan vuoden 2026 keväällä opintonsa aloittavien osalta siten, että olennaiseksi koettu uuden oppimisteknologian, kuten tekoälyn käytön pedagoginen ja eettinen hallinta, siirtyy osaksi pakollista opintojaksoa “Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa”.
Aiemmin kyseinen opintojakso oli viiden opintopisteen laajuinen, muutoksen jälkeen se on 7 op. Tällä muutoksella valinnaisten opintojen laajuus laskee kolmeen opintopisteeseen.
Opintojakson uudistuvat tavoitteet korostavat opettajan digipedagogista osaamista. Pelkkä aineen- tai aiheenhallinta ei riitä, vaan opettajan tulee käyttää tarkoituksenmukaisesti digitaalisia oppimisympäristöjä ja osallistavia sovelluksia, jotka tekevät oppimisesta aktiivista ja mielekästä. Digitaaliset työkalut nähdään osana opetuksen arkea, ei erillisenä lisänä, ja niiden tehtävänä on tukea sekä opetettavaa aihetta, että oppijoiden sitoutumista.
Keskeiseksi nousee kysymys tekoälyn ja modernin teknologian roolista opetuksessa: miten ne voivat aidosti edistää oppimista? Teknologiat tarjoavat valtavia mahdollisuuksia oppimisen yksilöllistämiseen ja opetuksen rikastamiseen, mutta samalla ne tuovat mukanaan uusia haasteita ja rajoituksia. Opintojakso rohkaisee tarkastelemaan näitä ilmiöitä avoimesti ja kriittisesti, sillä tulevaisuuden opettajuus rakentuu yhä vahvemmin sekä kasvokkaisen kohtaamisen että digitaalisen oppimisen integraatioon ja sulautumiseen.
Teksti: Jiri Vilppola, Juha Lahtinen, Heli Antila
Kommentit