Opettaja ohjaajana
Kaikilla koulutusasteilla painotetaan ohjauksellista otetta keskeisenä osana opettajan työtä. Ohjauksellisten prosessien suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää, että katsotaan tarpeeksi kauas tulevaisuuteen. Kun opiskelija pystyy yhdistämään opiskelussa käsiteltävät asiat myös opintojen jälkeiseen aikaan, niille löytyy henkilökohtainen merkitys, kiinnittyminen opintoihin paranee ja motivaatio vahvistuu. Ohjauksen tavoitteena on opiskelijan yksilöllisten kasvu- ja oppimisprosessien tukeminen.
Työelämäläheistä tutkimusohjelmaa kehittämässä
Kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat mukana luomassa uutta Työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusohjelmaa. Lue lisää asiasta täältä: https://blogit.jamk.fi/…/ammatillisen-oppimisen-ja…
Huolena radikalisoituminen
TAMKissa projektipäällikkönä toimiva Henri Rikander on ollut mukana asiantuntijana nuorten kanssa työskenteleville julkaistun teoksen ”Huolena radikalisoituminen” valmisteluissa.
Opas on tuotettu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkijoiden Saija Benjaminin ja Katja Vallinkosken, Suomen Akatemian rahoittaman Growing Up Radical? -tutkimushankkeen sekä Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry:n tiiviissä yhteistyössä. Lisäksi yhteistyötahoina toimivat nuorisotyön, nuorten hyvinvoinnin ja ekstremismin erityisasiantuntijat ja tutkijat. Huolena radikalisoituminen? Opas nuorten kanssa työskenteleville — Dialogikasvatus
Paljon kiinnostavia täydennyskoulutuksia tulossa
Rohkeasti uudistamaan – OPH-täydennyskoulutushankkeessa on alkamassa ensi viikolla koulutusosio Oppimisen tavat ja mahdollisuudet 5 op. Tervetuloa kehittämään taitojasi etä- ja hybridiopettajana.
• Ohjaus ja opettaminen osaamisperusteisesti hyödyntäen ja kehittäen monimuotoisia ja työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä tutkinnon perusteet huomioiden (oppimistarjonnan suunnittelu)
• Opiskelijan tukeminen ja osallistaminen HOKSin tavoit-teiden saavuttamiseen ammattipedagogiikan keinoin
• Erilaiset joustavat mahdollisuudet ja menetelmät osaa-misen hankkimiseen sekä ryhmässä että yksilöllisesti (sisältäen digitaaliset oppimis- ja vuorovaikutusympäristöt, hybridiopetus jne.)
Verkkosivu ja ilmoittautuminen
Turvallisuus kuuluu kaikille!- hanke
Ammatillisen koulutuksen turvallisuus (2 op)
Sisältö:
· Vuorovaikutusosaaminen uhkaavissa asiakastilanteissa
· Aggression tunnusmerkit ja käyttäytymisen muutos
· Läsnäolon ja ammatillisen vireystilan merkitys
· Työntekijän oikeudelliset perusteet
· Uhkaavien tilanteiden tunnistaminen ja niissä toimiminen
· Oppilaitoksen turvallisuussuunnitelmat ja -ohjeet suhteessa SORA-alojen perustutkintojen perusteisiin
· Turvallisuuden sisältöjen suunnittelu ja kehittäminen omassa opetuksessa ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa
Aikataulu: 11.5.2021 klo 9-15 ja 18.5.2021 klo 9-15.
Turvallisuuden käsikirja (2 op)
Sisältö:
• Oppilaitosten turvallisuussuunnittelun velvollisuudet
• Oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri ja turvallisuusjohtaminen
• Turvallisuuskansion sisältö
• Pelastussuunnitelma osana turvallisuuskansiota
• Turvallisuuskansion asiakirjojen laadinta, päivittäminen
• Turvallisuusasiakirjojen jalkauttaminen
Aikataulu:
ennakkoperehtyminen aiheeseen 19.4. – 4.5.2021
webinaarit 5 ja 12.5.2021 klo 13-16:00.
etätehtävän toteutus 1.8.2021 mennessä
Moninaisuusosaajat sosiaali- ja terveysalalla 5 op. Kevät 2021
Sisältö:
· Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjaamisessa mm. visualisointi ja visuaalisten oppimisympäristöjen
rakentaminen, videomateriaalin tuottaminen ja syventävien lukuohjelmien hyödyntämiseen
· Kielitietoiset, opiskelijan taidot ja kielenkäyttötarpeet huomioivat opetusmenetelmät ja kielitietoisen opetusmateriaalin rakentaminen.
· Kulttuuristen lähtökohtien tunnistaminen ja vastavuoroinen kulttuuritietoisuus hoitoalan asiakas- ja työympäristöissä.
· Matematiikka ja lääkelaskut kielenä, matematiikan sanallisten visualisointi ja konkretisointi sekä opiskelijan oppimisen tukeminen
Aikataulu: Itsenäinen ennakkoaineistoon tutustuminen Yhteisen työskentelyn ja ohjauksen verkkopaja 3.5. kl0 14-16. Itsenäinen välityöskentely Yhteisen työskentelyn ja ohjauksen verkkopaja 12.5. klo 9-11 Itsenäinen välityöskentely Yhteisen jakamisen verkkopajat 24.5. klo 9-11 tai 12-14 (voit osallistua kumpaan haluat)
Erkkaa kaikille – ERKKA. Oppimisen tuen ja yksilöllisten oppimispolkujen uudistaminen
Uudistuva ammatillinen erityisopettajuus (3 op)
Keskeiset sisällöt: Erityisopettajan monenlaiset roolit, työhyvinvointi sekä konsultatiivisen työotteen mahdollisuudet ja sen kehittäminen. Erityisopettajan rooli inklusiivisen koulutuksen toteuttamisessa, työyhteisön yhteisöllisen ja osallistavan työotteen tukeminen.
Aikataulu:
ma 3.5. klo 15-16 pe 7.5. klo 14-16 ke 1.9. klo 14-16 to 30.9. klo 14-16
Kommentit