Opettajat pulassa vai pula opettajista?

Panelistit keskustelevat SuomiAreenan lavalla

Viime kesän mittaan uutisoitiin paljon siitä, kuinka opettajankoulutusta järjestävissä yliopistoissa ja ammatillista opettajankoulutusta tarjoavissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa havahduttiin hakijamäärien merkittävään vähentymiseen. Hakijoita on paikoin ollut jopa puolet vähemmän kuin aiemmin. Ilmiötä on selitetty niin valinnanmahdollisuuksien laajentumisella, ikäluokkien pienentymisellä, mutta mikä huolestuttavinta, myös opettajan työn imagon heikentymisellä ja opettajan ammatin arvostuksen laskulla.

Myös osallistuessani kesällä Porissa järjestettyyn SuomiAreenaan, törmäsin useamman kerran tähän teemaan. Opettajan työn arvostuksen laskusta keskusteltiin paljon, mutta samaan hengenvetoon todettiin kuinka opettajan työ on yhteiskunnan ja yksilöiden kannalta tärkeintä työtä tulevaisuuden luomisessa.

Opettajan työn imagon heikentymistä lisää se, että opettajan työ joutuu aika ajoin kovan julkisen kritiikin kohteeksi. Alan imagon kannalta meidän kaikkien onkin tärkeää ylläpitää ja lisätä entisestään positiivista koulutuspuhetta opiskelun ja kouluttautumisen tärkeydestä. Useammin soisi uutisoitavan niistä myönteisistä oppilaitosten ja koulujen toiminnoista, joista eittämättä opettajan työ valtaosin koostuu. Itse tutustuin SuomiAreenalla pop up -kouluun ja havaitsin kuinka paljon koulu on muuttunut vuosien varrella. Pop up -koulussa sain tutustua, miten laivan ohjaamista opetetaan, kokeilla miltä tuntuisi tehdä ylioppilaskoe sähköisesti, kuulla, että robotiikkaa opetetaan tänä päivänä aina varhaiskasvatuksesta lukioon asti, havainnoida miten uuden opetussuunnitelman mukaista ilmiöpohjaista yli oppiainerajojen tapahtuvaa oppimista toteutetaan alakoululaisille ja kokea minkälaisia tänä päivänä vanhempainillat voivat parhaimmillaan olla. Nämä kaikki muutokset koin vain ja ainoastaan positiivisiksi. Tällaisista asioista siis soisi pidettävän entistä enemmän ääntä.

Menneen kesän SuomiAreena ”Osaaminen ja innovaatiot” teemallaan markkinoi ja mainosti jo itsessään monin eri näkökulmin ja tavoin suomalaista koulutusjärjestelmää ja opettajien ammattitaitoa. Monet maat haluavat oppia meiltä tapoja kehittää omaa opetustaan ja koulutusjärjestelmiään. Suomi tunnetaan etenkin PISA-tulostensa vuoksi kansainvälisesti erittäin vahvana koulutusmaana. Miksi emme itse voisi rohkeammin olla ylpeitä tästä kaikesta. Oppimisen ja osaamisen ihme on opettajan työssä päivittäistä. Voiko sen palkitsevampaa työtä olla?

Niin ja, mikäli et itse päässyt tänä vuonna kokemaan SuomiAreeanan antia, niin ei hätää. Kaikki yli 200 keskustelua löytyvät striimattuna SuomiAreenan sivuilta. Lisäksi voit lukaista laajemman SuomiAreena -blogini ” SuomiAreenassa kuultua, nähtyä ja koettua” TAMKin sivuilta.

Merkityksellistä ja palkitsevaa talvea toivotellen!

Henna Kyhä

projektiasiantuntija, TAOK