Kuulumisia TAMKin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta

Musiikkipedagogikoulutus kehittää monipuolisia opetustapoja

Musiikkipedagogin työn kuva ja työtehtävät vaihtelevat hyvin paljon riippuen siitä, onko kyse esimerkiksi instrumenttiopetuksesta, kuoron johtamisesta, säveltämisestä tai vaikkapa hahmotustaitojen opetuksesta. Musiikkipedagogikoulutus antaa monipuolisen pohjan lähestyä erilaisia työtehtäviä. Susanna Vainio kertoo tässä artikkelissa musiikkipedagogien opettamisesta.

Sattuma johti innostavaan oppimiskokemukseen ja pedagogisiin keskusteluihin

Nuorten mielen hyvinvoinnista puhutaan paljon, mutta julkinen keskustelu jää usein melko yleiselle tasolle. Jokaisen opettajan ja ohjaajan tulisi kuitenkin tahollaan miettiä, mitä asia juuri hänen työssään tarkoittaa. Mielihyvin duunissa -osaamismerkit tarjoavat tähän pohdintaan hyvän mahdollisuuden. Osaamismerkkiperheessä on tarjolla kaikkiaan kuusi merkkiä. Koontimerkin “Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja” saa, kun on suorittanut osaamismerkeistä neljä. 

Oksana Gryshchuk on nyt pätevä opettamaan myös Suomessa

Ulkomailla opettajankoulutuksen suorittaneille on tarjolla TAOKissa joustava koulutusmahdollisuus, jossa opiskelijat tekevät henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan täydentävät opettajaopinnot. Näin he saavat pätevyyden myös Suomessa. Toteutus tapahtuu Opetushallituksen tekemien yksilöllisten rinnastamispäätösten mukaan – eli jokainen opiskelija tekee pedagogiset täydentävät opettajaopinnot päätöksen mukaisesti.. Tässä tekstissä Oksana kertoo ajatuksiaan valmistuttuaan.

Opettajan pätevyys myös Suomeen täydentävillä opinnoilla TAOKissa: Ampumahiihtäjä Nastassia Kinnunen haluaa nyt liikuttaa lapsia ja nuoria

Aiemmin olin ammattiurheilija - ampumahiihtäjä. Olen omistanut koko elämäni urheilulle sekä urheilun ja liikuntakulttuurin opiskelulle. Liikunta on osa minua, joten urheilu-uran päätyttyä kiinnostuin jakamaan tietoni lasten ja nuorten kanssa. Sain urheilun ja liikunnan asiantuntijuuden tutkinnon kotimaastani Suomeen muuttoa. Hain tutkinnolleni rinnastamispäätöksen Opetushallituksesta, joka antoi mahdollisuuden täydentää aikaisempaa opettajankoulutusta vastamaan Suomen opettajan pedagogista kelpoisuutta.

Suomalaisella koulutusosaamisella nuorisotyöttömyyden kimppuun Keniassa

Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK), Kirkon Ulkomaanavun (KUA) ja Kenian ammatillisen koulutuksen (TVET) laitosten yhteistyö luo uusia mahdollisuuksia nuorten työllistymiselle ja koulutukselle Keniassa. Nuorisotyöttömyyteen ja työllistyvyyteen pyritään vaikuttamaan välillisesti opettajien osaamista lisäämällä.