Sosionomiksi valmistunut Maaria Dampha viihtyi työssään varhaiskasvatuksen opettajana melkein 15 vuotta, mutta pitkään samassa paikassa työskennellessä tulee väistämättä mieleen kokeilla urallaan jotain muutakin.
- Psykologia tuntui kiinnostavalta vaihtoehdolta, joten tein perusopinnot ja aineopintoja avoimessa yliopistossa. Hain psykoterapeuttikoulutukseen, mutten työkokemuksen puuttuessa tullut valituksi. Syksyllä 2022 kuulin ammatillisesta opettajankoulutuksesta, hän muistelee.
Ammatillinen opettajankoulutus tuntui erityisen kiinnostavalta aiheensa lisäksi kolmesta muustakin syystä. Opinnot oli mahdollista suorittaa työn ohessa, ne antaisivat ammatillisen opettajan pätevyyden – eivätkä maksaisi opiskelijalle mitään.
Maaria halusi varmistua sisäänpääsystään ja teki syksyn aikana kasvatustieteen perusopinnot Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Tammikuun haussa hän haki TAOKiin opiskelemaan ammatillisen opettajan opintoja suureksi ilokseen tuli myös valituksi.
- Opintojen käynnistyessä huomasin aika nopeasti, että tämä on todella minun juttuni. Samalla päivitin myös opiskelusuunnitelmani, aloitin opeopintojen lisäksi myös suomen kielen perusopinnot. Ensi vuonna olisi tarkoitus jatkaa suomen kielen aineopintojen parissa. Jos töitä ei löydy kasvatusalan opettajana, niin haluaisin opettaa suomea epäpätevänä S2 opettajana. Sijaisuuksia on ainakin ollut haussa paljon. Tavoitteena olisi myös opiskella psykologian aineopinnot loppuun, niin voisin sijaistaa myös psykologian opettajia, hän suunnittelee.
Maaria kertoo haluavansa hakea jossain vaiheessa maisterihaussa suomen kielen ja kirjallisuuden opettajaksi. Silloin suomen kielen perus- ja aineopintojen lisäksi myös opettajan pedagogiset opinnot jo suoritettuna. Maisteriksi valmistuessa psykologian opinnot voisi hyväksi lukea sivuaineena ja maisteritutkinnon myötä hän saisi pätevyyden toimia myös psykologian opettajana.
Valmistuminen ammatillista opettajaopinnoista tapahtuu tämän kevään aikana. Katsoessaan opintoaikaansa taaksepäin Maaria on hämmentynyt sitä, miten valtavan paljon hän on oppinut uutta opeopintojen aikana. Uuden tiedon hakeminen tuntuu innostavalta ja sitä on helppo rakentaa jo opitun päälle.
Apua – Teams – selviänköhän?
Turussa asuva Maaria haki Porin ryhmään. Sijainnin perusteella verkkoryhmä olisi todennäköisesti ollut sopivin ratkaisu, mutta tietoteknisten taitojensa kanssa epäröinyt Maaria ei nähnyt sitä hakuvaiheessa edes vaihtoehtona.
- Käytän työssäni tietokonetta, mutta olen juuri se tyyppi, joka on aina joutunut pyytämään muilta paljon apua. En ole luottanut omaan osaamiseeni. Olin ihan kauhuissani jo ensimmäisestä opettajaopintojen Teams-luennostakin, hän muistelee nyt jo naurahtaen.
Jännitys tietotekniikkaa kohtaan on nimittäin hävinnyt opintojen aikana. Opettajat osoittautuivat todella avuliaiksi ja jaksoivat kärsivällisesti vastata – niihin tyhmiinkin kysymyksiin. Hän tutustui myös tekoälysovelluksiin ja esitti niillekin kysymyksiä. Kysyessään Maaria oppi valtavan määrän uutta ja alkoi hiljalleen luottaa omaan tietotekniseen osaamiseensa.
- Enhän minä kaikkea osaa, mutta opin pala kerrallaan. Tietenkin tiedostin jo opintoja aloittaessani, että ammatillisin opettajan on tänä päivänä osattava opettaa verkossa. Digitaidot kuuluvat ihan perustaitoihin. En pyrikään oppimaan kaikkia sovelluksia kerralla, mutta haluan tutustua niihin ja nähdä ne mahdollisuuksina. Enkä heti hermostu, jos tekniikka takkuilee, hän pohtii.
Varsinaisen digiloikan Maaria otti valitessaan valinnaisen opintojakson Digitaalinen perusosaamisen. Hän tunsi entuudestaan vain yhden opiskelijan kurssilta ja haastavan aiheen vuoksi oli jo varautunut keskeyttämään ”kun en kuitenkaan siitä selviä”. Hän päätti myös olla aivan hiljaa Teams-tunneilla, ettei keskusteluihin osallistumalla korostaisi omaa osaamattomuuttaan.
Vasta viimeisellä kerralla Maaria uskalsi avata suunsa. Jo kurssin aikana hän huomasi ilokseen, että monet kurssin tehtävistä olivatkin helppoja, useat sovelluksista kiinnostavia ja oman tekemisen nopeuskin yllätti. Kurssin aikana hän huomasi myös odottavansa jo seuraavia kurssikertoja. Kaikki uusi ja outo tuntuikin kovin mielenkiintoiselta.
- Sain valtavasti innostusta ja itsevarmuutta. Nyt tekisi mieli vain kokeilla kaikkea uutta koko ajan, hän kertoo innostuneena.
Innostuksestaan huolimatta hän ei odota kurssista kiitettävää arvosanaa, sillä mukana oli myös vaikeita tehtäviä. Opettajat Ville Palkinen, Mikko Turunen ja Matleena Laakso painottivat kuitenkin, ettei kaikkea tarvitse oppia kerralla. Voi siis olla tyytyväinen siihen uuteen, minkä on oppinut ja tutustua haasteellisempiin sovelluksiin myöhemmässä vaiheessa, vaikkapa OPH:n täydennyskoulutuksiin osallistumalla. Myös kynnys kysyä on madaltunut. Ohjauksen tarvekin tuntuu normaalilta ja omaa oppimista tukevalta.
Tammikuussa alkavassa harjoittelussa hän odottaa, että pääsee tositoimiin PowerPointien, Formsien ja Teamsin kanssa.
- Nyt jännältä tuntuu kohdata opiskelijat lähiopetuksessa, kun alkaa olla jo niin tottunut verkkotyöskentelyyn. Näin siitä huolimatta, että olen aina pitänyt vuorovaikutustaitoja vahvana osaamisenani, hän hymähtää.
Seuraavalle lukuvuodelle hän toivoo löytävänsä töitä ammatilliselta toiselta asteelta lastenohjaajien tai lähihoitajien opetuksen parista. Alkuun myös sijaisuudet ovat tervetulleita, että omia oppejaan pääsisi hyödyntämään käytännössä mahdollisimman pian valmistumisen jälkeen.
Myös opiskelu jatkuu, aluksi suomen kielen opintojen kanssa. Myös ammatilliset opo-opinnot kiinnostavat.
- Täysi tunnustus ammatilliselle opettajankoulutukselle. Tämä on tosi kiva koulutus, kun oppii valtavan määrän uutta ja kaiken pystyy tekemään sujuvasti muun elämän ohessa, hän kiittelee.
Teksti: Heli Antila
Kuva: Maaria Damphan arkisto
Kommentit