Harjoittelu voi olla mahdollisuus tutustua johonkin uuteen – ja vahvistaa osaamistaan

Ensimmäinen mielikuva opetusharjoittelusta saattaa olla luokkahuoneopetuksesta. Ammatillisia opettajaopiskelijoita pohdituttaa mahdollisuus nähdä omassa harjoittelussaan opettajuuden erilaisia puolia. Siihen on hyvä mahdollisuus opettajankoulutuksessa ja se kannattaa hyödyntää. Tänä päivänä opettajan työ on paljon muutakin kuin luokkahuoneessa ryhmän kanssa työskentelyä.

Lähtökohtaisesti opettavaisin vaihtoehto on tehdä harjoittelu jossain muualla kuin omassa työympäristössään – tai tehdä ainakin erilaisia asioita omassa työympäristössä.

Käytännössä monelle oppilaitosympäristössä pitkään työskennelleelle voisi olla hyödyllistä tutustua harjoitteluaikanaan vaikkapa yritysmaailmaan tai kolmannen sektorin toimijoihin – ja tietenkin päinvastoin. 

Myös uudenlaisten oppijoiden tai eri koulutusalojen opiskelijoiden kohtaaminen saattaa olla merkityksellistä myös ammatillisen kasvun näkökulmasta. Ammatillisessa koulutuksessa työskennellyt voisi käydä harjoittelemassa ammattikorkeakoulun puolella ja vastaavasti ammattikorkeakoulun opettajan saattaisi olla hyödyllistä nähdä toisen asteen ammatillisen koulutuksen arkipäivää. 

Opettajankoulutus sisältää opintojakson nimeltään harjoittelu (10 op). Harjoittelun lähtökohtana ovat opettajaopiskelijan omat henkilökohtaiset osaamistavoitteet, opetussuunnitelman opintojaksojen tavoitteet sekä se, minkälaisessa koulutusmuodossa opettajaopiskelijan on mahdollista työskennellä oman tutkinnon ja työkokemuksen perusteella. 

Yhteistyökumppanimallin harjoitteluvaihtoehdot tarjoavat opettajaopiskelijalle uudenlaisen näkökulman ammatillisen opettajan työhön. Samalla voi vahvistaa sekä opetus- ja ohjaamisosaamistaan että ammatillisen opettajan toimintaympäristötuntemustaan ja laajentaa omia verkostojaan eri yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Tässä muutamia esimerkkejä meillä toteutetuista harjoitteluista:

Videolla Kirsi Popova kertoo harjoittelukokemuksistaan:

Toista video YouTubessa (aukeaa uuteen välilehteen)

 Nuori voi coachin avulla löytää oman suuntansa elämässä ja taidot unelmiensa toteuttamiseen | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)   

https://blogs.tuni.fi/taokblogi/opettajankoulutus/halusin-harjoittelussani-kokemusta-erityisesti-lasten-ja-nuorten-opettamisesta-seka-ohjaamisesta/ 

 

Opetusharjoittelu on myös työelämäkumppanuuksien kehittämistä | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

 

Digineuvontaa maahanmuuttajille | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

 

Uudistunut opetussuunnitelma tukemassa opettajaksi kasvua | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

 

Ammatillisten opettajanopiskelijoiden kokemuksia Yrityskylän opetus- ja ohjaamisharjoittelusta | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

 

Portfoliokokemuksia: ”Olen tyytyväinen, että lähdin tälle matkalle” | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi) 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi