Työelämäjaksolla

Kooste kuvista, joissa näkyy Tuomas ja Keudan rakennuksia.

Syksy ja syyskuinen viikko 39 olivat ajatuksissani helmikuun lopulta alkaen, kun tieto mahdollisuudesta päästä opettajan työelämäjaksolle konkretisoitui.

Suunnittelun ensimmäisenä vaiheena oli kiinnittää työelämäjakso työelämään ja löytää kohdeoppilaitos työeläjaksoviikon toteutukseen.

Ammatillisen opettajankoulutuksen työelämää ovat konkreettisimmillaan ammatilliset oppilaitokset, johon itse oman jaksoni suuntasin. Itsellä on hyvä ja arjen tehtävien kautta kehittyvä tuntemus niin Satakunnan kuin Pirkanmaan ammatillisen koulutuksen järjestäjien toiminnasta, joten halusin suunnata tulevan viikkoni uuteen ja uniikkiin ympäristöön.

Melko nopeasti omassa mielessä kirkastui ajatus Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudasta työelämäjakson kohteeksi. Miksi Keuda? Siksi kun Keuda oli ennakkoon itselleni lähes tuntematon organisaatio ja tämä ohjasi keskeisesti ajatustani, että uudessa ja tuntemattomassa organisaatiossa oppisi pakostakin uutta.

Keudan piha-aluetta ja rakennuksia.

Työelämäjakson tavoitteeksi asetin tutustumisen oppilaitoksen osaamisen kehittämiseen, oppilaitosjohtamiseen ja digitalisaatioon opetuksessa ja oppilaitosarjessa sekä mahdollista sparrailua Taitaja2026-kilpailun teemalla.

Teemat rakentuivat niiden kokonaisuuksien varaan, joiden parissa oma arkeni TAOKissa tällä hetkellä rakentuu ja ovat keskeisinä mielenkiintoni kohteina ammatillisen koulutuksen sekä osaamisen kehittämisen parissa.

Omassa tehtävässä korostuu tällä hetkellä kokonaisvaltaisesti kehittäminen, oppilaitosjohdon täydennyskoulutus ja taustalla suurta roolia näyttelee digitalisaatio. Asettamaani tavoitteeseen päästiin yhdessä keudalaisten kanssa rakennetussa työelämäjakson viikkolukkarissa mainiosti.

 

Kuva lukujärjestyksestä.

 

Viikko koostui kohtaamisista, kuuntelusta ja hyvistä keskusteluista. Kohtaamisissa näkyi aidosti myös Keudan arvot (VAU) eli välitämme, arvostamme ja uudistumme eli näitä eletään vahvasti todeksi arjessa.

Työelämäjaksolla avainsana oli muutos. Muutos on tässä hetkessä laajasti keskustelussa sekä osana toimintaa ammatillisen koulutuksen oppilaitoksissa, niin oli myös Keudassa. Vaikuttimena tässä muutoksessa on rahoitus, koulutuksen painopisteet (nuoret/aikuiset), veto- ja pitovoimatekijät sekä työelämä. Nämä elementit luovat koulutuksen kenttään haasteita sekä mahdollisuuksia ja painotuksissa on eroja koulutuksen järjestäjän sijainnin ja vetovoiman mukaan, muutos näkyy kaikkialla. Keski-Uudellamaalla tilanne on mielenkiintoinen, kun samaan aikaa käsillä on kasvu ja sopeuttaminen, alueen vetovoiman ja rahoituksen leikkauksien vuoksi.

Työelämäjakson keskeinen havainto oli, että muutokseen voidaan varautua hyvin ja ennakoiden. Tämä näkyi ennakoinnin toimenpiteissä, strategisena johtamisena ja osaamisen kehittämisessä sekä suunnitelmien viemisessä arkeen. Ulkopuolisin silmin jäi tunne, että strategia aidosti ohjaa arjen tekemistä ja tulevaisuuden suunta on yhdessä päätetty. Oikeista valinnoista on seurauksena onnistuneen tulevaisuuden mahdollistava rahoitus, työllistyvät ja jatko-opintoihin suuntaavat tulevaisuuden tekijät, yhteistyöstä nauttiva työelämä ja kumppanit sekä hyvinvoiva työyhteisö.

Pidin erityisesti keudalaisten tulevan strategiakauden uniikeista teoista, jotka oli nostettu työkaluiksi strategisiin tavoitteisiin pääsemiseksi. Hyvin konkreettinen tapa kehittää arkea, joka näkyy osaamisen kehittämisessä yksilön toimintaan saakka. Uniikit teot 2025-2028 osuvat tietenkin myös ammatillisen koulutuksen ytimeen:

– innostumme pedagogiikasta

– luomme älykkään teknologian valmiuksia

– yhdistämme työelämän oppimiseen

– syvennämme keudalaisuutta

 

Miksi strategia ja sen merkitys korostuu pohdinnassani ja tekstissä. Viimeisen vuoden aikana teema ja siihen liittyvä keskustelu on ollut oman työn ytimessä. Olen saanut toteuttaa ja suunnitella useita TAOK-vetoisia oppilaitosjohdon koulutuksia, joissa strategia ja tulevaisuus korostuu tässä hetkessä. Työelämäjaksolla sain huomata, että Keudassa strategiaa myös eletään todeksi. Hieno oppi!

Arjessa tärkeää valinnat tehdään tulevaisuuden suhteen ja sen mihin osaamista suunnataan ja merkitys taloudellisesti tiukkenevassa ammatillisen koulutuksen arjessa tulee korostumaan. Työelämäjaksolla tämä näkyi valintoina esimerkiksi kehittämistyössä hankkeiden ja digipedagogiikan linjauksina.

Tuomas Keudan pihakyltin vieressä.

Työelämäjaksolta jäi kokonaisuutena erinomainen fiilis. Fiilis oli seurausta erinomaisista kohtaamista ja ihmisten positiivisesta suhtautumisesta vierailijaan. Jakson painopiste meni vahvasti oppilaitoksen johtamiseen, osaamisen kehittämiseen ja muutoksen hallintaan. Luodessamme TAOKilaisina kurkistuksia ammatilliseen koulutukseen eri opettajien toimesta ja erilaisista näkökulmista, pystymme jatkossakin ymmärtämään arjen realismia koulutuksen kentässä mahdollisimman hyvin sekä tarjoamaan ajantasaista ammatillista opettajankoulutusta.

Opettaja, joka toimii toisella tai korkea-asteella ja työelämäjakso on mahdollinen niin kannattaa ehdottomasti tarttua tilaisuuteen… siitä seuraa pelkästään hyvää!

Keudalaisille suuret kiitokset tästä mahdollisuudesta, oli ilo olla osana arkea viikon.

 

Teksti ja kuvat: Tuomas Mäki-Ontto

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *