Taidot elämään -ryhmäohjausta Winnovan TUVA-ryhmälle

Kuva Katjasta.

Opettajaopiskelijalle on tarjolla erilaisia suunniteltuja malleja ja polkuja harjoitteluun. Malleissa ja poluissa on vaihtoehtoja opiskelijoille, jotka haluavat saada uusia pedagogisia näkökulmia opettajuutensa. Malleihin ja polkuihin osallistumisesta sovitaan opettajatuutorin kanssa. Yhteistyökumppanimallin harjoitteluvaihtoehdot tarjoavat opettajaopiskelijalle uudenlaisen näkökulman ammatillisen opettajan työhön sekä samalla vahvistaa opetus- ja ohjaamisosaamistaan että ammatillisen opettajan toimintaympäristöön ja mahdollisuuden laajentaa omia verkostojaan eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

Olen niin onnellinen siitä, että pääsin ammatillisen opettajan opinnoissa osallistumaan Taidot elämään – ryhmäohjaus nuorille  (5op) -opintojaksolle, jonka TAOK järjestää yhteistyössä Lasten ja Nuorten säätiön kanssa. Nimittäin se vastasi toiveisiini, joita oli 1) tutustua tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen teoriassa ja käytännössä sekä 2) päästä oppimaan opettajan työtä TUVA-opiskelijoiden parissa.  

Meneillään olevien ammatillisen opettajaopintojeni myötä omaksi tavoitteekseni on muotoutunut työskentely opintojen nivelvaiheessa. Aikaisemman työkokemukseni perusteella etsivässä nuorisotyössä tunnustan sekä tunnistan valmentavan ja ohjaavan opetuksen tärkeyden. Nykyinen työni toisen asteen kuraattorina on tuonut ajatukseen vahvistusta. Nuorten mielenterveyden ja elämänhallinnan haasteet ovat lisääntyneet ja ne vaikuttavat opiskelumotivaatioon heikentävästi.  

Nykynuoret tarvitsevat entistä enemmän joustavia opintopolkuja opinnoissaan etenemiseen ja oman jatko-opiskelupolkunsa löytämiseen. Kokemukseni Taidot elämään -harjoittelussa Rauman WinNovan TUVA-ryhmässä vahvistivat tunnettani siitä, että minusta löytyvät sopivat ominaisuudet toimimaan opettajana tällaisessa ryhmässä. Omaan vahvan työkokemuksen yksilötyöstä ja nuoren kohtaamisesta, ja nyt sain lisäksi kokemusta opiskelijaryhmän ohjaamisesta hyödyntäen luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Tämä oli itselleni kuin lottovoitto. 

Opiskelijakaverini kanssa saimme harjoittelussa suunnitella ja toteuttaa kokonaisen opiskelupäivän useita kertoja. Se antoi hyvää näkemystä ja kokemusta siitä, minkälaista on opettajan työ TUVA-opiskelijoiden kanssa. 

Ihmisiä luokkahuoneessa. Kuva Taidot elämään -koulutuksesta.
Kuva Taidot elämään -koulutuksesta.

 

Yhteisopettajuuden vahvistaminen harjoittelun aikana  

Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta yhteisopettajuudesta. Lähtökohdaksi päätin ottaa avoimen asenteen ja tavoitteen toimia yhteiseksi hyväksi. 

Työparini, toisen ammatillisen opettajaopiskelijan, kanssa kannoimme vastuun suunnittelusta, opetuksesta ja arvioinnista yhdessä. Haasteita oli yhteisen suunnitteluajan löytämisessä, mutta etäyhteydet mahdollistivat sen melko hyvin. Suunnittelun aloitimme aivan tyhjästä, sillä meillä ei ollut aikaisempaa kokemusta opettajuudesta eikä meillä ollut valmiita raameja.  

Opinnoissa saatu materiaali toiminnallisista harjoitteista oli todella tärkeä ja kattava. Rauman TUVA-ryhmän opettaja antoi meille harjoitteluun vapaat kädet toimia, mikä toisaalta toi vapauden, mutta toisaalta vaikeutti suunnittelua. Onneksi Taidot elämään -koulutuksen ohjeistuksissa oli määritelty käsiteltäviä aiheita. Niistä otimme punaisen lankamme suunnitteluun ja aloimme töihin. 

Yhteisopettajuus toi itselleni turvallisuudentunteen siitä, että yhdessä selviämme uudesta kokemuksesta. Ratkoimme yhdessä opettajan arkipäivään kuuluvat yllättävät tilanteet, kuten aikataulujen muuttumisen tai opiskelijoiden myöhästymiset. Tilanteet helpottuivat, kun toinen opettajista pystyi irrottautumaan opetustilanteesta. Myös yksilöllinen huomioiminen ja motivoiminen oli helpompaa, kun toinen opettaja pystyi kiertelemään luokassa ja kannustamaan opiskelijoita. 

Haasteeksi voi tulla opettajien keskinäisten henkilökemioiden toimimattomuus.  TAMKin blogijulkaisussa ”Yhteisopettajuus – rasittavaa vai työhyvinvointia tukevaa?”-todetaan, että tämä vähentää työhyvinvointia, ja ongelmat saattavat heijastua koko työyhteisöön.  Artikkelin mukaan enemmistö haastatelluista opettajista toi esille visioiden ja työtahdin samankaltaisen yhteensopivuuden, yhteisestä suunnitelmasta kiinni pitämisen sekä kommunikoinnin. Lisäksi tärkeäksi seikaksi nousi halukkuus ja vapaaehtoisuus tehdä töitä yhdessä. 

Parhaimmillaan ideat lähtevät lentoon, kun kumpikin innostaa toinen toistaan. Tämän sain itsekin kokea, kun suunniteltaessa opetusta toinen sai pienen idean, johon toinen heti tarttui ja yhdessä siitä ideasta muotoiltiin käyttökelpoinen opetustuokio. 

Neljä ihmistä sinisen jumppapallon ympärillä. Kuva Taidot elämään -koulutuksesta.
Kuva Taidot elämään -koulutuksesta.

TUVA-koulutuksen ohjauksen erityispiirteitä  

Vuonna 2021 osana oppivelvollisuuden laajentamista uudistettiin nivelvaiheiden koulutusta. TUVA-koulutus yhdistää aiemmat VALMAn, LUVAn ja KYMPPILUOKAn. Koulutuksen peruste on väljä ja mahdollistaa monenlaisia toteutuksia, joten opettajalle TUVA-koulutus antaa paljon liikkumavaraa suunnitteluun ja toteutukseen. Tämä on tarkoituksenmukaista, sillä koulutuksen opiskelijat ja heidän tavoitteensa ovat monimuotoisia ja koulutusta toteutetaan hyvin erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelijan etu ja tarpeet suuntaavat opiskelun suuntaa, ja siksi ohjaus on TUVA-koulutuksen ytimessä. 

TUVA-opettajan työssä tarvitaan paitsi vahvaa substanssiosaamista, myös erityisen vahvaa kasvattajan osaamista.  Osa opiskelijoista on perusopetuksesta tulevia tai tutkintokoulutuksen keskeyttäneitä oppivelvollisia nuoria, osa taas tutkintokielen sekä yhteiskunta- ja työelämätaitoja kehittäviä maahan muuttaneita aikuisia. TUVA-koulutusta järjestetään myös vaativana erityisenä tukena niille opiskelijoille, joilla on vaikeita oppimisvaikeuksia tai sairaus tai vamma.   

TUVA-koulutus suunnitellaan opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden mukaan yhdessä opiskelijan kanssa. Koulutus voi olla perus- ja opiskelutaitoja vahvistava kokonaisuus tai ohjauksellinen, jolloin opiskelija pohtii omia urasuunnitelmiaan ja kokeilee erilaisia aloja TUVA-koulutuksen aikana. Osana TUVA-koulutusta opiskelijalla on oikeus korottaa perusopetuksen arvosanoja sekä suorittaa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen osia omien valmiuksiensa ja tavoitteidensa mukaisesti. 

Mielestäni opiskelijoiden kohtaaminen on kaiken lähtökohta. Kohtaamisosaaminen on tärkeää kaikille opettajille, mutta valmentavissa koulutuksissa sen merkitys korostuu erityisesti. Monella opiskelijalla on erilaisia haasteita elämänhallinnan ja/tai oppimisen kanssa. Myös aikaisemmat kokemukset kiusatuksi joutumisesta saattavat vaikuttaa taustalla. 

Koulutuksessa painottuu laaja-alainen osaaminen (Opetushallitus 2021), mikä pitää sisällään opiskelijan hyvinvoinnin ja yhteiskunnan jäsenenä toimimisen. Nuorten, suoraan peruskoulusta tulevien kohdalla elämäntaitojen opettaminen on tärkeää, kun taas aikuisten kanssa yhteiskuntaan, mahdollisesti uuteen kieleen ja kotimaahan sekä ehkä työelämään sitoutuminen vaatii opettajalta paitsi tiedonlevittäjän, myös eräänlaista kasvattajan työtä. TUVA-ryhmän ilmapiirin rakentaminen luottamukselliseksi ja suvaitsevaksi luo perustan opiskelumotivaatiolle.  

TUVA-koulutuksen yhteisöllisyyden rakentaminen on tärkeää, sillä osalla valmentavan koulutuksen opiskelijoista saattaa olla puutteelliset sosiaaliset taidot ja toisaalta osalla opiskelijoista on taustalla ikäviä ryhmäkokemuksia. Ryhmäytymiseen panostaminen ja vaikuttaminen säännöllisesti kantaa hedelmää kaikkien hyväksi. Ryhmäytymistä voi toteuttaa myös pienimuotoisesti esimerkiksi opiskelupäivän aloituksena koko vuoden ajan. 

TUVA-vuoden aikana tavoitteena on, että opiskelijat löytävät jatko-opiskelupaikan tai muun suunnan elämälle. Yksilöllisten polkujen suunnittelua ja rakentamista pitää alkaa suunnitella ja toteuttaa alusta lähtien. Mielestäni tärkeätä on haastatella kaikki opiskelijat yksilöllisesti HOKS-keskustelussa ja tarvittaessa palata henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan, jos asetetut tavoitteet eivät lähde toteutumaan.  Tämä on opettajalle ajankäytöllisesti haastavaa, mutta siihen panostettu aika koituu kaikkien parhaaksi.  

Oppilaitoksissa on uudistetun oppivelvollisuuslain myötä mahdollisuus ja velvoite luoda uudenlaista yhteistyötä TUVA-opiskelijoiden parhaaksi. Opinto-ohjaajien sekä muun monialaisen henkilöstön TUVA-osaaminen on tärkeässä roolissa. Monialaisen yhteistyön helppoutta tulisi kehittää ja tietoisuutta siitä lisätä opettajien keskuudessa.  Esimerkiksi opiskeluhuollon puolelta terveydenhoitajan, kuraattorin ja psykologin kanssa yhteistyötä tekemällä päästään kiinni opiskelijoiden erilaisiin tuen tarpeisiin ja näin vapautetaan tilaa oppimiselle ja opiskelulle. Opiskelijalla saattaa myös olla erilaisia hoito- ja kuntoutustahoja, joiden kanssa TUVA-toimijat tekevät yhteistyötä. 

Erilaiset tutustumiset ja koulutuskokeilut sekä yhteistyökumppanit oppilaitoksen ulkopuolelta ovat osa opiskelijan TUVA-polkua. TUVA-opinnoissa voidaan tehdä yhteistyötä nuorten työpajojen, etsivän nuorisotyön sekä muiden kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Uudet yhteistyökuviot haastavat TUVA-opettajan kehittämään sekä yhteistyöverkostoa että yhteistyötaitoja. 

Pidän siitä, että TUVA-opinnoissa voidaan käyttää runsaasti ohjauksellisia taitoja tukemaan opiskelijoiden itsetuntemusta ja uravalintaa. Koen niiden merkityksen yksilön elämässä ja etenkin nuoruudessa merkitykselliseksi. Opiskelijan elämässä valmentava koulutus on kestoltaan lyhyt, mutta sen merkitys eräänlaisena risteyskohtana voi olla käännekohta elämässä eteenpäin. Siksi on tärkeää, että TUVA-opettajalla on osaamista kohdata opiskelija yksilönä ja luotsata häntä eteenpäin toisen asteen koulutukseen. 

Opettajan on hyvä osata käyttää moninaisia opetusmenetelmiä, esimerkiksi toiminnallisuus opetuksessa voi tukea opiskelijan motivoitumista ja oppimista. Maunun (2019) mukaan opiskelijoille tärkeitä hyvän opettajan piirteitä ovat opiskelijalähtöinen ja ohjaava työote, pyrkimys ymmärtää opiskelijoita ja panostaminen hyvään vuorovaikutukseen heidän kanssaan. TUVA-opettaja tarvitsee runsaasti ohjaustaitoja tukeakseen opiskelijoiden itsetuntemusta ja uravalintaa, ja monessa ryhmässä myös erityispedagogisia taitoja. Usein kielitietoisuus painottuu, sillä monella on haasteita tutkintokielen osaamisen kanssa.  

Mielestäni opettajan jaksamisen kannalta tärkeätä olisi muodostaa opinto-ohjaajien, erityisopettajien ja kuraattorien kanssa työyhteisö, joka pystyy nopeasti ja joustavasti reagoimaan TUVA-ryhmän yksittäisen opiskelijan muuttuviin tarpeisiin. Se toisi mielekkyyttä työntekemiseen ja tunteen ettei ole yksin toisinaan vaativista tarpeista koostuvan opiskelijajoukon kanssa. 

Koen, että TUVA-opiskelijat kohderyhmänä on minulle tuttua aikaisemman työkokemuksen kautta. Ymmärrän ja tiedän heidän tarpeitaan sekä taustaansa. Kohtaaminen yksilötasolla on minun ammattitaitoani ja käynnissä olevien opintojen myötä vahvistuvat myös ryhmäohjaustaidot sekä opettajuus. Tunnen vahvasti, että tulevaisuudessa TUVA-ryhmän opettajana työskenteleminen on minun polkuni eteenpäin työelämässä. 

Kiitos Taidot elämään-kurssin hyödyllisitä ja monipuolisista luennoista sekä kurssimateriaaleista. Niiden hyödyntäminen onnistuu pitkään. 

“Olen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka päätti lähteä toteuttamaan unelmaansa ammatillisesta opettajuudesta. Elämäntilanne antoi mahdollisuuden opiskeluun ja se täytti kaikki odotukset.  

Porin ryhmässä oli tapaamisia säännöllisesti myös livenä ja moniammatillinen opiskeluryhmä oli antoisa. Opiskelijoiden vertaistuen, opettajien kannustuksen sekä tarvittaessa joustavuuden avulla opinnot etenivät pääosin sujuvasti. Työssäkäynnin ja opiskelun yhdistäminen vaati toisinaan itseltä hyvää stressinsietokykyä sekä suunnitelmallisuutta. Nyt valmistumisen kynnyksellä on voittajaolo! 

Suosittelen lämpimästi hakemaan TAOKin ammatillisen opettajan opintoihin!” 

 Lähteet: 

Antila, H. Heikkilä, M. & Tapani, A. 2022. Yhteisopettajuus – rasittavaa vai työhyvinvointia tukevaa? TAMKjournal 21.3.2022. https://sites.tuni.fi/tamk-julkaisut/pedagogiset-ratkaisut/yhteisopettajuus-rasittavaa-vai-tyohyvinvointia-tukevaa-heidi-antila-minna-heikkila-ja-annukka-tapani/ 

Jussila, A., Savikko, T., & Paasimaa, S. 2023. TUVA-koulutus – kellarista osalliseksi. TAMKjournal 29.5.2023. https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/hanketoiminta/tuva-koulutus-kellarista-osalliseksi/ 

Räty, K. & Palmqvist, R. 2022. Tuloksellista TUVA-pedagogiikkaa. Evolving Pedagogy – Electronic Journal, JAMK https://verkkolehdet.jamk.fi/ev-peda/2022/11/16/tuloksellista-tuva-pedagogiikkaa/  

Teksti: Katja Verronen, 24 Porin toteutusryhmä, TAMK Ammatillinen opettajakoulutus

Kuvat: Kosti Nivalainen 

 

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *