Musiikkialan osaaja Mari Leppävuori aloitti TAOKissa syksyllä

Mari koiransa Bondin kanssa-
Mari Leppävuoren perheen tuorein tulokas on kahdeksan kuukauden ikäinen koiranpentu, Bondi, josta on tullut myös yksi pääharrastuksista ja mukava vastapaino koneen ääressä istumiselle. Kuva: Ruut Leppävuori.

Tänä syksynä meillä aloittaa myös muutama uusi lehtori. Esittelyssä on nyt Mari Leppävuori.

Jos ovat keväällä aloittaneet opettajaopiskelijat uuden edessä, on sitä myös muutama opettaja. Vielä vuosi sitten lehtori Mari Leppävuori aloitti lukuvuotensa Oulun ammattikorkeakoulussa pop&jazz-musiikin lehtorina. Tänä syksynä uusi koti rakentuu Akaaseen, tyttäret ovat aloittaneet opintonsa Tampereella ja fyysinen työpaikka löytyy nyt TAOKista, TAMKin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.

• Olen taustaltani kasvatustieteen maisteri, musiikin, laulun ja luokanopettaja. Käänteentekeviä pedagogiselle ajattelulleni olivat Complete Vocal Technique -opinnot Kööpenhaminassa. Sieltä sai alkunsa kiinnostus laulunopettajakoulutuksen kehittämiseen sekä tekeillä olevan väitöskirjani aihe. Lääketieteellisiä ja akustisia tutkimusmenetelmiä hyödyntävässä väitöskirjatyössäni tutkin äänentuoton fysiologisia ja akustisia piirteitä pedagogisen Complete Vocal Technique (CVT) -menetelmän viitekehyksessä, hän kertoo.

Tie Tampereelle johti monen sattuman kautta. Riihimäeltä kotoisin oleva Leppävuori oli miettinyt muuttoa etelämmäksi. Oulussa oli tullut oltua jo 24 vuotta. Lopulta prosessin käynnisti tyttären halu hakea Tampereelle ilmaisutaidon lukioon. TAOKin työpaikkailmoitus kiinnosti monipuolisuudellaan. Mari Leppävuori innostui, haki ja pääsi uuteen työhön. Tyttärille löytyivät mieluisat koulut, mies jatkaa vielä toistaiseksi entisessä työssään Oulussa.

• Heti ilmoituksen nähtyäni aloin miettiä omaa osaamistani suhteessa opsiin ja työtehtäviin. Uusi työ avaa eteeni aivan uudenlaisen pedagogisen ympäristön. Kun aiemmin keskityin musiikin opetukseen, on aihemaailma nyt monipuolisempi, hän kuvailee.

Ensivaikutelma uudesta työstä on positiivinen. Työkaverit ottivat uuden kollegansa vastaan lämpimästi. Uuteen työyhteisöön oli helppo tulla. Perehdytys on ollut hyvin organisoitua ja mietitty myös pedagogisesti. Kaikkea uutta ei ole jaettu kerralla, vaan asioita on esitelty pieninä palasina. Osa opettajatiimeistäkin ja muutamia opiskelijoitakin on jo tullut tutuksi. Koronan vuoksi paljon perehdytystä ja kohtaamisia on tapahtunut verkkovälitteisesti, mutta on Mari kampuksellakin päässyt käymään sekä tapaamaan muutamia työkavereitaan maskien ja turvavälien kanssa. Näin alussa tuntuu tärkeältä päästä käymään kampuksella edes harvakseltaan ja nähdä puitteet myös paikan päällä.

• Olen nyt syksyllä mukana kahdella opettajankoulutuksen opintojaksolla: Oppimisprosessin muotoilu sekä Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt. On hienoa toimia mukana opettajatiimeissä, kun pääsee keskustelemaan ja suunnittelemaan yhdessä sekä jakamaan vastuuta kollegojen kanssa. Opintojaksot oli jo suunniteltu ja viety Moodleen, joten oma roolini painottuu arviointiin, hän kuvailee.

Opetuksen lisäksi luvassa on hanketyötä useammassakin hankkeessa. Korkeakoulupedagogiikkaa kehittävässä hankkeessa hänen roolinaan on toimia TAOKin tiimin projektipäällikkönä. Hanketyöstä hänellä on melko vähän aiempaa kokemusta, mutta uuden oppiminen kiehtoo. Toki uudessa työssä on myös paljon tuttuja elementtejä, sillä amk-maailma, korkeakoulupedagogiikka, monet järjestelmät ja ammatillisen opettajakorkeakoulun toiminta ovat tuttuja.

• Minulla on ollut onni päästä mukaan kokeneiden ja rautaisten opettajien tiimeihin. Koen opiskelevani työtä käydessäni nyt läpi opintojaksosisältöjä ja lähdemateriaaleja. Tämä on työssä oppimista parhaillaan ja on helpompi lähteä puhumaan oppimisesta, kun itse käy samaa prosessia omassa uudessa työssään läpi, hän kuvailee.

Myös opiskelijoiden tuutorointi lukeutuu tuttuihin ja mukaviin asioihin. Opiskelijoiden tilanteisiin ja tarpeisiin tutustuminen luo pohjan oppimiselle.

Kestävyys ja musiikkipedagogiikka kiehtovat

Omaksi teematiimikseen Mari Leppävuori valitsi TAOKissa kestävän kehityksen tiimin. Hän haluaa pohtia myös sellaisten asioiden kestävyyttä, mitkä eivät ole mitattavissa ja välttämättä helposti tunnistettavissakaan.

• Sana kestävyys on kiinnostava. Siihen sisältyy monenlaisia asioita ja teemoja. Näen sen läpileikkaavana elementtinä, joka on mukana kaikessa muutoksessa, koulutuksessa ja ihmisyydessä ylipäätään. Aiemmassa työtehtävässäni olen pohtinut paljon myös kestävää äänenkäyttöä, äänihän on opetuksen perusinstrumentteja. Myös omaa kestävyyttään on syytä miettiä, ettei uuvu työnsä ääreen kiivastahtisessa työssään, hän kuvailee.

Empatian hän näkee tärkeänä taitona opettajalle myös opiskelijakohtaamisessa. Tärkeämpää kuin sanoa on osata kuunnella.

TAMKissa koulutetaan myös musiikkipedagogeja. Ainakin toistaiseksi Mari Leppävuoren työtehtävät liittyvät kuitenkin TAOKin muihin opetus- ja hanketöihin. Linkki musiikin koulutuksen puolellekin kiinnostaisi jatkossa. Toki työtä on takana haastattelua tehdessä vasta parisen viikkoa, joten työtehtävät ovat vasta muotoutumassa. Ajan kanssa oma osaamisen paikka löytyy yhteisöstä ja asioista. Mukanaan Leppävuori tuo TAOKiin kulttuurialan osaamista, musiikkipedagogiikan tulokulmaa ja omat aiemmat verkostonsa.

Myös laulupedagogiikka tutkimuskohteena kiinnostaa edelleen, laajemminkin kuin vain oman väitöstyön kannalta. Esimerkiksi laulunopettajan koulutuksessa ei ole Suomessa varsinaisesti yhtenäistä pohjaa, jossa aiheeseen paneuduttaisiin musiikkigenret yhdistäen. Usein ajatellaan edelleen erikseen klassista ja rytmimusiikkia, vaikka molemmissa vaikuttavat monet samat tekijät.

• En ole toiminut kaikissa ympäristöissä, mutta kokisin hajanaisuuden hälvenevän, jos alaa tarkasteltaisiin enemmän yhtenä ja yhtenäisenä kokonaisuutena. Tutkimuksen myötä selviäisi, onko oma tuntemukseni oikea vai väärä, hän pohtii.

Teksti: Heli Antila

Mari koiransa Bondin kanssa-