Pedaforumissa – uusia eväitä antamassa ja saamassa

Kaisa-Leena Ahlroth PedaForumissa.
Kaisa-Leena Ahlroth PedaForumissa verkostotyöskentelystä ja pedagogisesta johtamisesta.

Pedagogisia keskusteluja. Tuoreita tutkimuksia. Osallistavaa pajatyöskentelyä. Postereita ja key note -puheenvuoroja. Verkostoitumista ja uusia ajatuksia. Kaikkea tätä on Pedaforum.

Korkeakoulupedagogiikan päivien tavoitteena on jakaa kokemuksia hyvistä käytännöistä ja tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta laadukkaan oppimisen edistämiseksi ja opetuksen kehittämiseksi. Pedaforum kokoaa monipuolisesti opetuksen, ohjauksen, opintohallinnon asiantuntijoita sekä muita korkeakouluopetuksesta ja -tutkimuksesta kiinnostuneita osallistujia.

Tampereen ammattikorkeakoulusta ja ammatillisesta opettajakorkeakoulustamme mukana oli useita esityksiä ja postereita sekä tietenkin myös osallistujia. Meidän teemoinamme korostuivat saavutettavuus, oppiminen, opetus ja ohjaus 2030-luvulla, kestävä kehitys ja korkeakoulujen pedagoginen johtaminen.

Kaisa-Leena Ahlroth oli yhtenä esittelijänä mukana koko TAMKia käsittelevässä esityksessä. Esityksen nimi oli Verkostojohtaminen organisaation sisällä ja se sisältyi korkeakoulujen pedagogisen johtamisen teemaan.

• Esitys pohjautuu kuuden TAMKin edustajan työhön KOKKO-hankkeen pedagogisen johtamisen osiossa ja suuntautuu opetussuunnitelmatyöhön. Toimin myös puheenjohtajana kyseisessä sessiossa keskiviikkona iltapäivällä. Esityksessä tuotiin esiin verkostojen merkitystä, henkilöstön motivointia ja sitouttamista osana opetussuunnitelmaprosessia, Ahlroth kuvailee.

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre oli esillä päivillä esityksellä (Verkostovoimaa Tampereelta: Teaching and Learning Centre) ja posterilla. Esityksen pitivät Leena Katto & Sanna Ruhalahti TAMKista ja Sari Leinonen Tampereen yliopistosta.

• Esitys herätti monia mielenkiintoisia kysymyksiä, muun muassa miten opetuksen pedagoginen kehittäminen monitieteisessä ja -alaisessa korkeakoulussa onnistuu eri ”heimojen” välillä? Meiltä kysyttiin myös, onko tukipyyntöjen määrä Helpdeskissä vähentynyt TLC palveluiden myötä. Siitä oltiin kiinnostuneita, mistä TLC on saanut alkunsa ja onko meillä johdon strateginen tuki, kertoo Sanna Ruhalahti.

Moni kuulija kertoi seuranneensa TLC-verkoston toimintaa sosiaalisessa mediassa ihaillen ja he tulivat kertomaan, että on hienoa saada tälle toiminnalle myös kasvot. Eri korkeakoulujen välistä yhteistyötä kuvaa hyvin myös se, kun eräs digikehittäjä toisesta korkeakoulusta kertoi linkittävänsä TLC-blogin tekstejä opettajille vinkkauksina tai tukena johonkin tiettyyn tarpeeseen.

• Kyllä tuollainen palaute lämmittää mieltä, pohtii Leena Katto.
Leena Katto ja Sanna Ruhalahti TAMKista ja Sari Leinonen Tampereen yliopistosta kertoivat TLC-yhteistyöstä. PedaForumissa. Kuva: Susanna Niinistö-Sivuranta.

Pedaforumin järjestäjänä toimi tänä vuonna HaagaHelia. Ensi vuonna pääsemmekin yksittäisten esitysten lisäksi järjestämään koko päiviä. Tavataan siis Tampereella!

Muun muassa tällaista tarjontaa meillä oli PedaForum-päivillä:

Verkostovoimaa Tampereelta: Teaching and Learning Centre  Sanna Ruhalahti ja Leena Katto, Tampereen ammattikorkeakoulu; Sari Leinonen, Tampereen yliopisto

Koodaajaneromiehen prototyyppi tekniikan alan uraohjauksen ja hakijaviestinnän haasteena Liisa Marttila, Tampereen ammattikorkeakoulu

Verkostojohtaminen organisaation sisällä Mira Grönvall, Kaisa-Leena Ahlroth, Silja Kostia, Outi Wallin, Kristiina Engblom-Pelkkala, Hanna Pihlajarinne, Tampereen ammattikorkeakoulu

Unelmat toteen uravalmennus Katri Sillanpää, Tampereen yliopisto; Maija Joensuu, Tampereen ammattikorkeakoulu

Muutoksentekijyyden pedagogiikkaa etsimässä Eveliina Asikainen ja Eija Syrjämäki, Tampereen ammattikorkeakoulu

Kurkistuksia korkeakouluopintoihin Maija Joensuu ja Laura Sairanen, Tampereen ammattikorkeakoulu