Ohjaustarve ja oppimisen tuki korostuvat oppivelvollisuuden laajentuessa

Kaksi henkilöä opiskelee matematiikkaa.

Oppivelvollisuuden laajentuminen on herättänyt mielipiteitä puolesta ja vastaan. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen nuori suorittaa toisen asteen koulutuksen. Muutos tarkoittaa myös monia rakenteellisia uudelleenjärjestelyjä. Erityisesti nivelvaiheen vahvistaminen nousee avainasemaan. Opettajien ohjaus- ja tukitaidot korostuvat entisestään.

Muutos tuo mukanaan tutkintoon valmentavan koulutuksen, TUVA-koulutuksen, joka on noin vuoden mittainen orientoiva koulutus ennen toisen asteen opintoja. Sen tavoitteena on yhdistää nykyinen kymppiluokka sekä ammatillisen ja lukiokoulutuksen valmentavat koulutukset. Koulutuksen aikana nuorten omia suunnitelmia pyritään selkeyttämään, opiskeluvalmiuksia parantamaan ja löytämään mielekäs opintopolku.

Tällä hetkellä pieni osa nuorista ei aloita lainkaan toisen asteen opintoja – tai aloitettu koulutus keskeytyy ja tutkinto jää suorittamatta. Tutkinnottomuus lisää syrjäytymisriskiä ja heikentää työmahdollisuuksia.

• Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus on lisännyt suosiotaan nivelvaiheen koulutuksena. Oppivelvollisuuden laajentumisen myötä uusi TUVA-koulutus tulee varmasti jatkamaan nivelvaiheen koulutuksen suosion kasvua. Nivelvaiheen koulutuksissa opiskelija rakentaa omaa polkuaan eteenpäin. Koko koulutus on uraohjausta ja suunnittelua ja siksi näenkin, että ohjausta ja ohjaajia tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Opinto-ohjaajan taitoja tarvitaan ja niille on käyttöä nyt ja tulevaisuudessa, kertoo TAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun TAOKin opinto-ohjauskoulutuksesta vastaava lehtori Ari Jussila.

Oppivelvollisuuden laajentuminen lisää ohjaustarvetta, mutta tuo myös resursseja opinto-ohjaukseen ja oppimisen tukeen. Käytännössä tämä tarkoittaa opinto-ohjaajien ja erityisopettajien roolin korostumista nivelvaiheessa. Tuen ja ohjauksen aiempaa parempia valmiuksia tarvitsevat muutoksen myötä myös aineenopettajat.

• Opiskelijoiden moninaisiin oppimisen tuen haasteisiin vastaaminen edellyttää opettajalta paneutumista opiskelijan tilanteeseen. Onnistuakseen se edellyttää taitoa kohdata monenlaiset opiskelijat, taitoa suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä opintopolkuja tukemalla opiskelijaa niin, että hän saavuttaa omat tavoitteensa sekä saisi eväitä työllistymiseensä. Oppimisen tuen ja erityisen tuen arjen haasteita opettaja voi “taklata” esim. erityispedagogisella osaamisella. Erityispedagogista osaamista voi hyvin kartuttaa esimerkiksi ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa, kertoo erityisopettajakoulutuksesta vastaava lehtori Minna Seppälä.

Tiesitkö, että voit suorittaa ammatillisen erityisopettajankoulutuksen TAMKissa? Hakuaika 5.-21.1.2021 (päättyy klo 15).

Tiesitkö, että voit suorittaa ammatillisen opinto-ohjaajankoulutuksen TAMKissa? Hakuaika 5.-21.1.2021 (päättyy klo 15).

Teksti: Heli Antila