TAOKin uusi lehtori Tuomas Mäki-Ontto: Verkostoyhteistyö tärkeää ammatillisen opettajan työssä

Tuomas Mäki-Ontto, TAOKin tuore lehtori, kertoo kolmen työviikon jälkeen syksyn työtehtävistään hymyissä suin. Perehdytys uusiin työtehtäviin on hyvässä vauhdissa ja perehdytyssuunnitelma vaikuttaa kaikin puolin onnistuneelta. Työ tuntuu jo nyt omalta. 

  • Viime viikolla pääsin tapaamaan Sepon (Janhonen) STEM-opettajankoulutusryhmää ensimmäisen kerran. Syyskauden kuljen Sepon rinnalla ja sitten jatkan opettajatuutorina hänen jäädessä eläkkeelle, hän kertoo. 

Teknologiapuolen opettajatilanne on haastava, joten alan osaajien houkuttelu ammatilliseen opettajankoulutukseen on tärkeää. Kokeneen opettajankouluttajan saappaisiin astuminen ei pelota, sillä ryhmän luotsaus yhdessä Seppo Janhosen kanssa antaa mahdollisuuden perehtyä työtehtävään kunnolla ja omaksua käytössä olleet hyvät käytännöt. Samalla on mahdollista miettiä, miten seuraavan ryhmän kanssa muokkaa työnkuvaa itsensä näköiseksi ja tuo keitokseen omat mausteensa. 

Syksyn työsalkussa on myös kaksi erilaista hanketta. Hiedanrannan oppimiskylän hanke on loppumetreillä ja meneillään on tutustuminen niin itse hankkeen tekemisiin kuin TAOKin rooliin hankkeessa. Vastaavasti Työterveyslaitoksen Aivorauhaa-hanke on alkumetreillä ja Tuomas pääsee suunnittelemaan ja rakentamaan hanketta yhdessä muiden hanketoimijoiden kanssa. 

  • Koen, että aiemman työtaustani puolesta minulla on annettavaa oppilaitosjohdon hankkeisiin. Olen työskennellyt myös teknisellä puolella laajalla skaalalla, joten myös työskentely STEM-ryhmän kanssa tuntuu luontevalta, hän kuvailee. 

 

Myös lähiopetuksella on sijansa 

Tietotekniikan taustalla Tuomas Mäki-Ontto tietää, että teknisesti koulutus voitaisiin järjestää laadukkaasti kokonaan etänä. Opettajan työ on kuitenkin myös lähikohtaamisia. Omalta opiskeluajaltaan hän muistaa, miten tiivis yhteistyö syntyi oman pienryhmän toimijoihin. Yhteyttä pidetään edelleen. 

  • Ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluu myös verkoston luominen muiden koulutusorganisaatioiden toimijoihin. Verkostoitumista helpottavat myös tietty määrä livekohtaamisia. Osa ruutuaikaa onkin syytä vaihtaa ihmisaikaan. Nyt käydään varmasti pohdintaa siitä, mitä on etä- ja lähiopetuksen oikea suhde opettajankoulutuksessa. Molemmilla on paikkansa, hän miettii. 

Myös teknologiapuolen ja luovien alojen yhteistyömahdollisuudet kiinnostavat. Jämptin tekniikkapuolen muokkaaminen luovempaan suuntaan kiinnostaa. Monialaisessa yhteistyössä on puolensa, mutta ammatillisen oppilaitoksen taustan kautta hän tietää erilaisuudessa olevan myös monet haasteensa. Joillain aloilla oppiminen tapahtuu lähes kokonaan käytännön työssä, kun toisaalla tärkeää on oppia myös alan perusteoriaa enemmän. 

Oppilaitosnäkökulmasta koulutuksen tuottajan näkökulmaan 

Tuomas Mäki-Ontto siirtyy TAOKiin Sataedusta. Viimeiset kaksi vuotta hän oli vetovastuussa Taitaja2022 -kilpailun järjestämisestä. Vaihtoehtona oli paluu vanhoihin tehtäviin kehitysjohtajana tai uuden alku. Uudet haasteet ja mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan vetivät pidemmän korren. 

Hänen työuransa Sataedussa alkoi jo vuonna 2003, aluksi atk-suunnittelijana. Rinnalle tuli hieman opetusta ja sivutoimisen opettajan työn myötä hän suoritti ammatillisen opettajankoulutuksen TAOKin Porin ryhmässä. Pätevyyden myötä tuli lehtoraatti ja Ulvilan toimipisteen rehtoriksi hän siirtyi vuonna 2011. Organisaatiomuutosten myötä titteli on vaihdellut rehtorista, koulutusjohtajaksi ja kehitysjohtajaksi, mikä on mahdollistanut laajan kokemuksen oppilaitosjohdosta. 

  • Koen, että uusissa työtehtävissäni minulla on annettavaa monipuolisesta kokemuksestani ammatillisessa koulutuksessa. Pystyn tuomaan oppilaitosnäkökulmaa ja omia verkostojani, muun muassa AMKEn Digiverkoston kontakteja, mukaan kehittämistyöhön. Työuran lisäksi myös oma koulutuspolkuni kulki ammattikoulun kautta insinööriksi ja automaatioalan YAMK-tutkintoon. Työurani on rakentunut aina mahdollisuuksiin tarttumisen kautta, niin nytkin, Tuomas Mäki-Ontto kuvailee. 

Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa vuosikierto on varsin vakiintunut. Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa työskentely näyttäytyy myös luovempana ja vapaampana työnä, joka mahdollistaa aktiivisen toimijan roolin. Myös sisällöllisesti opettajankoulutus kiinnostaa. 

  • Pidän itseäni melko ihmisläheisenä. Odotan innolla uusia kohtaamisia ja uudenlaisiin verkostoihin tutustumista. Verkostoyhteistyössä parasta on sparrausparien synnyttäminen, se mitä tapahtuu yhteistyön seurauksena. Työssäni pääsen kehittämään vuorovaikutusta eri organisaatioiden kanssa ja tarkastelunäkökulma sinällään tuttuihin asioihin muuttuu, hän kuvailee. 

Entisen työnantajansa Sataedun kanssa on jo keskusteltu yhteistyöstä ja yhteistyön tiivistäminen myös Winnovan kanssa on työlistalla. Porissa on paljon tarvetta uusille ammatillisille opettajille, mistä kertovat jo TAOKin opekoulutuksen hyvät hakijamäärät Porin ryhmään. 

 

 Teksti: Heli Antila 

Kuvat: Tuomas Mäki-Onton arkisto 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *