Ohjauksessa asiakkaat pääsivät yksilöllisen tarvekartoituksen pohjalta ratkaisemaan heidän arkensa merkittäviä digitaalisia haasteita yhdessä opiskelijoiden kanssa. Toiminnan toteutusmenetelmän keskiössä olivat opettajaharjoittelijoiden parivalmentajuus sekä oppimisprosessin laadukas muotoilu asiakaslähtöisesti.
Asiakkaan oppimisessa korostuivat yksilön tarve ja kiinnostuksen kohteet, yhdessä kehittäminen, oppimaan oppiminen sekä kohtaamisen ja dialogin synnyttämä luottamus.
Palvelu koettiinkin yksilölliseksi, helposti lähestyttäväksi, tarpeelliseksi ja voimaannuttavaksi.
Ammatilliseksi opettajaksi opiskelevalle opintoihin liittyvä harjoittelu lisäsi merkittävällä tavalla tietoisuutta opettajuudesta, yhteisopettajuudesta, opetuksen järjestämisestä sekä eri kulttuuritaustaisten yksilöiden kohtaamisesta.
Harjoittelu oli osa TAOKin opettajaharjoittelun yhteistyömallia, joka tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupungin maahanmuuttajien kansainvälisen osaamiskeskuksen kanssa.
Harjoittelun pilotointi oli tärkeää heille yhteistoiminnallisen alustan käytännön testaamiseksi, uusien toimintamallien kuvaamiseksi, arvioimiseksi ja jatkokehittämiseksi yhteistyössä TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Kommentit