"Työ opinto-ohjaajana on vastannut odotuksiani ja olen tyytyväisenä haaveitteni ammatissa!"

Opiskelijaryhmä.
Kuva: Sanna Ruhalahti.

Olin haaveillut opo-opinnoista jo pitkään. Motivaatio olikin korkealla, kun pääsin opiskelemaan. Kouluttajakaarti oli tuttu, sillä olin juuri päättänyt Uraohjaus tutuksi -koulutuksen, jossa olin päässyt tutustumaan heidän toimintaansa. Odotukset olivat korkealla, sillä tiesin mitä voi odottaa.

Alkuun opintoihin kuitenkin liittyi hämmennyksen tunne. Opinnot suoritettaisiin osaamisperusteisesti, eli olemassa oleva osaaminen tulisi osoittaa tavalla tai toisella ja puuttuva osaaminen sitten hankkia.

Oma opiskeluhistoriani oli ollut strukturoidumpaa, kuten kirjatenttejä, joten niiden poissaolo hämmästytti ja toisaalta ilahdutti. Opiskelu alkoikin opetussuunnitelmaan perehtymisellä – se antoi tarkat suuntaviivat sille, mitä koulutuksen jälkeen tulisi hallita.

Opiskelujen hahmottamisessa minua auttoi insinöörimäinen ajattelu: on tavoite ja jos osaat tavoitteiden mukaiset asiat, osoita se. Jos et osaa, hanki osaaminen ja osoita sitten. Sainkin nopeasti kiinni opinnoista ja ryhdyin työstämään opintojaksoja eteenpäin. Osaamisen osoittamisissa auttoi niin mentorini (koulullani olevat opot) kuin oma opiskelutiimini, joka muodostettiin heti koulutuksen alussa.

Koulutuspäivät olivat innostavia ja juuri sopivasti  ajatteluun haastavia. Etänä opiskelu sopi minulle hyvin työn ja perhe-elämän tiimellyksessä, mutta toki oli mukava käydä myös kasvokkaisissa tapaamisissa. Keskustelut opiskelukollegoiden kanssa olivat mahtavia, niin etänä kuin läsnä.

Minulla kävi koulutuksen puolivälissä loistava tuuri, sillä sain myös töitä opinto-ohjaajana. Koin, että tarvitsen koulutuksessa opiskeltavia asioita työssäni ja kiihdytinkin sitten opiskelutahtia saadakseni varmemman pohjan opinto-ohjaajan työhön.

Opiskelut joustivat työn ja perhe-elämän ehdoilla, mutta toki kotona tuli kommenttia: “Äiti, sä vaan aina opiskelet.” Motivaationi oli kova ja halusin oppia paljon ja toisaalta valmistua pian. Opiskelu veikin iltojen ja viikonloppujen kaikki mahdolliset vapaahetket.

Näin jälkikäteen ihmettelen miten sujuvasti opinnot kuitenkin hoituivat kaiken muun ohella. Valmistuin reilusti etuajassa ja koen, että sain koulutuksesta paljon valmiuksia työhöni opinto-ohjaajana. Työ opinto-ohjaajana on vastannut odotuksiani ja olenkin tyytyväisenä nyt haaveideni ammatissa!

Hanna SärkkäOppilaanohjaajaKauklahden koulu

Seuraava haku ammatilliseen opinto-ohjaajankoulutukseen on 4. – 20.1.2022. Hakulomake suljetaan 20.1.2022 klo 15.00.

Koulutukseen haetaan hakuaikana Opintopolusta löytyvällä hakulomakkeella.

Kaikilla hakijoilla tulee olla aikaisemmin suoritettu opettajankoulutus. Ammatillisten tutkinnon osien opettajalla tulee olla vähintään kolmen vuoden (joissakin tapauksissa vähintään viiden vuoden) työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta. Tarvittaessa työkokemus tarkistetaan pyytämällä työtodistukset. Opetuskokemusta ei tarvitse olla.