Lähtökohtaisesti opettavaisin vaihtoehto on tehdä harjoittelu jossain muualla kuin omassa työympäristössään – tai tehdä ainakin erilaisia asioita omassa työympäristössä.
Käytännössä monelle oppilaitosympäristössä pitkään työskennelleelle voisi olla hyödyllistä tutustua harjoitteluaikanaan vaikkapa yritysmaailmaan tai kolmannen sektorin toimijoihin – ja tietenkin päinvastoin.
Myös uudenlaisten oppijoiden tai eri koulutusalojen opiskelijoiden kohtaaminen saattaa olla merkityksellistä myös ammatillisen kasvun näkökulmasta. Ammatillisessa koulutuksessa työskennellyt voisi käydä harjoittelemassa ammattikorkeakoulun puolella ja vastaavasti ammattikorkeakoulun opettajan saattaisi olla hyödyllistä nähdä toisen asteen ammatillisen koulutuksen arkipäivää.
Opettajankoulutus sisältää opintojakson nimeltään harjoittelu (10 op). Harjoittelun lähtökohtana ovat opettajaopiskelijan omat henkilökohtaiset osaamistavoitteet, opetussuunnitelman opintojaksojen tavoitteet sekä se, minkälaisessa koulutusmuodossa opettajaopiskelijan on mahdollista työskennellä oman tutkinnon ja työkokemuksen perusteella.
Yhteistyökumppanimallin harjoitteluvaihtoehdot tarjoavat opettajaopiskelijalle uudenlaisen näkökulman ammatillisen opettajan työhön. Samalla voi vahvistaa sekä opetus- ja ohjaamisosaamistaan että ammatillisen opettajan toimintaympäristötuntemustaan ja laajentaa omia verkostojaan eri yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tässä muutamia esimerkkejä meillä toteutetuista harjoitteluista:
Videolla Kirsi Popova kertoo harjoittelukokemuksistaan:
Digineuvontaa maahanmuuttajille | TAOK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)
Kommentit