Tiimiopettajuudesta virtaa, vinkkejä ja vertaistukea

ryhmätyö
Kuva: Sanna Ruhalahti.

Miten uudistuneet opetussuunnitelman sisällöt ja uudet opettajuuden toimintatavat näkyvät saamassamme opiskelijapalautteessa? Entä miltä tiimiopettajuus on tuntunut opettajien mielestä?

TAOKissa eletään jänniä aikoja. Olemme saaneet ensimmäiset opintojaksopalautteet uudistuneen opetussuunnitelman ensimmäisiltä opintojaksoilta. Samalla kun sisällöt ovat uudistuneet, myös koulutuksen toteutustapa on muuttunut tiimi- ja yhteisopettajuudeksi.

Opintojaksopalautteiden perusteella olemme onnistuneet vastaamaan opiskelijoiden odotuksiin erinomaisesti! Opetusmenetelmät, oppimistehtävät ja tallennetut luennot koettiin hyvin oppimista tukeviksi ja joustaviksi. Niistä saatiin vinkkejä omaan opetustyöhön.

”Opintojakso sisälsi monenlaisia opiskelumenetelmiä ja sain siitä konkreettisia työkaluja opettajan työhön. Kiitos kannustaville opettajille.”

”Erittäin asiantuntevat ja selkeät luennoitsijat, toteutustapa toimi mielestäni aiheen opetuksessa hienosti.”

”Ihan loistavat oppimistehtävät ja mielekkäitä tapoja oppia uutta. Etäopetusta oli helppo seurata ja pystyi vielä palaamaan tallenteisiin jos töissä ei aina pystynyt keskittymään kunnolla.”

”Pidin kovasti opintojakson toteutustavasta, joka oli selkeä ja hyvin jäsennelty työkirjan avulla.”

”Mielestäni key note -luennot ennen varsinaista luentoa olivat hyviä siltoja varsinaiseen aiheeseen. Lisäksi tehtäviä oli sopiva määrä. Verkko-opetuksena yksi onnistuneimmista kursseista mielestäni.”

TAOKin opettajat ovat innoissaan nähdessään opettajaopiskelijoiden selvästi hyötyvän yhteisopettajuudesta.

”Tiimiopettajuus on erittäin hyvä tapa varmistaa opetuksen laatua. Opeopiskelijat saavat mukavasti vaihtelua eri persoonien kanssa toimiessaan.” – Marja Keränen

”Opettajaopiskelijat saavat asiantuntijatiimeissä laadukkaammin suunniteltuja aineistoja sekä jatkossa yhteisopettajuuden myötä myös useita eri näkökulmia samasta aiheesta.” – Mikko Turunen.

Jiri Vilppola kiteyttää tiimiopettajuuden edut näin: ”Kaikki tietävät Saku Koivun, Ville Peltosen ja Jere Lehtisen. He ovat yksittäinkin arvostettuja pelaajia ja myöhemmin kukin tehneet hienon uran tahoillaan. Mutta kun heistä rakentui tiimi, homma lähti lentoon ja isoja asioita alkoi tapahtua – MM95: Tupu, Hupu ja Lupu – tiimi legendaarisen tuloksen takana (muuta joukkuetta ja valmennusjohtoa toki unohtamatta.) Parhaillaan tiimiopettajuus noudattelee samoja lainalaisuuksia. Kun puitteet on kunnossa (mm. OPS, mahdollistava johtaminen jne.) yksittäiset asiantuntijat/opettajat tiimiytyessään voivat tarjota opiskelijoille oppimiskokemuksia, joihin kukaan ei olisi yksin pystynyt.”

”Opettajaopiskelijoille opettajatiimi pystyy tarjoamaan useammanlaista näkö- ja tulokulmaa sekä kokemusta, minkä uskon olevan keskeistä isoissa opiskelijaryhmissä toimivien yksilöjen paremmaksi tavoittamiseksi. Lisäksi, tiimiopettajuus on luonnollinen ja konkreettinen alusta opettajien omille oppimisprosesseille, joille tulee olla tilaa ja aikaa. Sanoisin, että win-win!” – Mari Leppävuori

TAOKin opettajat ovat kokeneet uuden tavan opettaa ja tehdä yhteistyötä antoisana. Yhdessä tekeminen ja kehittäminen antaa virtaa ja vertaistukea toisilta.

”Tiimiopettajuus on tuntunut erittäin hyvältä – uusikin työntekijä pääsee mukavalla ja merkityksellisellä tavalla mukaan työyhteisöön sekä tutustumaan tiimilinssin kautta myös isompiin prosesseihin ja koulutuksen rakenteisiin.” – Mari Leppävuori

”Minun mielestäni tiimiopettajuus on juuri oikea tapa lähestyä nykyisellään suurta määrää opiskelijoita. Tiimissä opettaminen on tuntunut oikein mukavalta, varsinkin kun tiimimme yhteistyö on sujunut niin hyvin. Asiantuntijatiimeissä erityisesti suunnittelu on jotenkin tehokkaampaa, kun siinä saa syötteitä ja ideoita useammalta. Yksin tehden jäisi varmasti moni tärkeä ajatus huomiotta.” – Mikko Turunen

”Olen kokenut tiimissä tekemisen hyvänä asiana. Opettajankouluttajalla on mahdollisuus oppia ja innostua toisten innostuksesta. Sanoisin jopa, että aivan loistava asia.” – Marja Keränen.