Psykologisen joustavuuden taidot opiskelun tukena -opiskelutaitoluento ja Arvotyöpajat

Kompassi
Compass

Haluatko kehittää hyvinvointiasi ja oppia konkreettisia keinoja, jotka auttavat selviämään opiskeluun liittyvistä haasteista? Oletko kiinnostunut pohtimaan, mikä on juuri sinulle tärkeää? Millaisin teoin voisit rakentaa omannäköistä ja itselle merkityksellistä elämää?

Luennon tarkoituksena on tutustua psykologiseen joustavuuteen, jolla tarkoitetaan kykyä olla tietoisesti läsnä tässä hetkessä, ja oppia tiedostamaan itselle tärkeät elämän arvot ja toimia niiden mukaan. Joskus omien arvojen mukainen toiminta voi aiheuttaa haastavia tunteita, ajatuksia ja tilanteita, joista selviämisessä hyväksymisen taito on avain hyvinvointiin ja joustavampaan käyttäytymiseen. Joustavan mielen taidot ovat taitoja, joita voidaan kehittää aktiivisen harjoittelun avulla ihan niin kuin muitakin taitoja, kuten käsilläseisontaa tai pianon soittoa.  Luennolla käydään läpi näitä taitoja ja keinoja niiden kehittämiseen.

Luento on avoin opiskelutaitoluento, jonne kaikki aiheesta kiinnostuneet Tampereen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita. Luento on myös tarkoitettu tukemaan itsenäistä Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot-opintojakson suorittamista ja Opiskelijan Kompassin itsenäistä käyttöä.  Voit myös tulla kuulolle tutustumaan aiheeseen, jos vasta harkitset Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojakson suorittamista tai Kompassin käyttöä.

Luennon pitävät opintopsykologi Sonja Pelkonen ja opintopsykologiharjoittelija Ruut Kanko.

Kaksi samansisältöistä toteutusta:

LUENTO Torstai 2.9.2021 klo 13.15-15.15, Zoom

LUENTO Tiistai 7.9.2021 klo 13.15-15.00 Zoom (tämä tilaisuus tallennetaan Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojaksoa myöhempää käyttöä varten)

Luennon lisäksi järjestetään kaksi avointa Arvotyöpajaa.  Työpajat etenevät Opiskelijan Kompassi ohjelman rastien kanssa yhdenmukaisesti ja siten rytmittävät hyvin omaa itsenäistä työskentelyä Kompassin parissa. Työpajoissa syvennytään itselle merkityksellisten asioiden eli arvojen ja arvojen mukaisten tekojen tunnistamiseen, tehdään muutamia harjoituksia sekä varataan aikaa keskustelulle ja kysymyksille.

Arvotyöpajat:
Työpaja 1. to 9.9.2021 klo 12-13, zoom (Arvojen kirkastaminen)
Työpaja 2. to 16.9.2021 klo 12-13, zoom  (Arvojen mukaiset teot)

ILMOITTAUDU LUENNOLLE JA TYÖPAJOIHIN TÄSTÄ

Kiinnostuitko enemmän? Haluatko oppia kehittämään näitä taitoja lisää ja saada samalla opintopisteitä?

Tampereen yliopisto on ottanut käyttöönsä toukokuun aikana Opiskelijan Kompassin, joka on tutkitusti toimiva verkkopohjainen hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma. Opiskelijan Kompassin avulla pääset itsenäisesti suorittamaan erilaisia hyvinvoinnin harjoituksia ja kehittämään omia  psykologisen joustavuuden taitojasi.

Voit myös suorittaa Kompassin käyttöön pohjautuvan Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojakson (1-2op), joka sisältää joko itsenäistä tai hyvinvointivalmennuksen tukemaa Opiskelijan Kompassin käyttöä. Opintojakson 1. periodin toteutukselle ilmoittautuminen on avoinna SISUssa 31.8. saakka. Yksilö- ja ryhmämuotoiset hyvinvointivalmennukset käynnistyvät 2. periodissa. Lue lisää Opsista!