Hankkeessa TAMK kehittää digitaalisen verkostoitumisen MOOC-kurssin ja pilotoi yritysten kanssa rakenteeltaan kevyitä, digitaalisesti toteutettavia verkostoitumistapahtumia. Hanke kestää 1,5 vuotta. Koska aikaa on vähän, testasimme jo keväällä muutamaa tapahtumakonseptia yritysten kanssa.
Virtuaalinen yritystapaaminen WSP:n kanssa
Ensimmäinen digiverkostoitumistapahtuma, Kansainvälinen osaaja ja yritys tutuiksi toisilleen, järjestettiin 10.5. suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP:n kanssa. Tunsimme yrityksessä työskentelevän TAMKin alumnin, joka on edistänyt yhteistyötä TAMKin kanssa ja osallistunut mm. mentorointiohjelmaan.
Osallistujia haimme avoimesti mainostamalla tapahtumaa sähköpostitse sekä TAMKin että International Housen somekanavissa. Hakulomakkeella kysyttiin perustietoja sekä lyhyttä kuvausta koulutuksesta ja työkokemuksesta. Hakijoista valittiin kymmenen teknisen tai kaupallisen alan osaajaa. Halusimme mätsätä osaajat yrityksen tarpeisiin, jotta tapahtuma palvelisi molempia.
1,5-tuntinen tapahtuma toteutettiin hybridinä siten, että hankehenkilöstö ja yrityksen edustajat olivat samassa tilassa ja kansainväliset osaajat etäyhteyksien päässä. Vaikka tilaisuuteen kutsuttiin 10 henkilöä, linjoille tuli vain kuusi osallistujaa. Ennakoitua pienemmästä ryhmästä huolimatta aikaa keskusteluihin jäi harmillisen vähän. Esittäytymiskierrosta ei ollut, vaan osallistujat kirjasivat chattiin kuvauksen itsestään ja lähiajan työtavoitteensa. Tämän jälkeen WSP:n edustajat esittelivät yritystä ja rekrytointitarpeita. Myös työilmapiiriä ja henkilöstöetuja sivuttiin. Osallistujat kirjasivat kysymyksiä ja kommentteja yritysedustajille, minkä jälkeen jokainen sai puheenvuoron. Yrityksen edustajat antoivat palautetta osallistujille ja vinkkejä työnhakuun. Keskustelu oli vapautunutta ja innostunutta. Kielenä oli englanti, joka on myös yksi WSP:llä käytettävistä työkielistä.
Digitapahtumat – jatkoon vai ei?
Kevään kokemusten perusteella voimme todeta, että yritysten kanssa toteutettavat digitapahtumat ovat helppoja järjestää, ja niistä saatu hyöty konkreettinen. Kansainvälinen osaaja oppii tuntemaan oman alan työnantajan, sen tarjoamia uramahdollisuuksia sekä rekrytointiin vaikuttavia seikkoja. Vinkkejä saatuaan osaaja voi tarvittaessa täsmällisesti parantaa joitakin osaamisalueitaan, ja näin työllistyä. Tapahtumissa opitaan ja rohkaistutaan työnhakuun ja verkostoitumiseen, ilman varsinaisen työnhakutilanteen tuomaa painetta.
Yrityskumppani voi osallistumalla edistää vuoropuheluakansainvälisten osaajien kanssa ja oppia heidän näkemyksistään, kokemuksistaan, palautteesta ja kysymyksistä. Yritys saa lisäksi näkyvyyttä, erityisesti maahan muuttaneiden keskuudessa.
Digitaalinen tapahtuma voi kuitenkin madaltaa osallistujan kynnystä jäädä ilmoittamatta pois. Tämä näkyi myös toukokuun tapahtumassa. Suosittelenkin ennakoimaan mahdollisia ”no show” -tapauksia kutsumalla mukaan enemmän osallistujia kuin normaalisti. Myös aikaa vapaalle keskustelulle on hyvä varata reilusti, jotta innokkaita osallistujia ei turhaan tarvitse suitsia.
DigiMESH-hankkeen verkkosivut: https://digimesh.turkuamk.fi/
Kirjoittaja Kirsi Popova vastaa TAMKin alumnitoiminnasta ja toimii hankeasiantuntija DigiMESH-hankkeessa.
Kuva: Unsplash
Kommentit