Jatkuvan oppimisen kipupisteet ja mahdollisuudet ammatillisissa opettajakorkeakouluissa

kuva TAMKin toimijoista hankeen kehittämispäiviltä Hämeenlinnasta… Vasemmalta lukien Tuomas Mäki-Ontto, Toni Leander, Elina Harju
kuva TAMKin toimijoista hankeen kehittämispäiviltä Hämeenlinnasta… Vasemmalta lukien Tuomas Mäki-Ontto, Toni Leander, Elina Harju

POKOT-hankkeen verkkotyöpajassa 9.12.2025 ammatillisten opettajakorkeakoulujen (AOKK) asiantuntijat pysähtyivät pohtimaan jatkuvaa oppimista ja pienempiä osaamiskokonaisuuksia. Valtakunnallisen POKOT-hankkeen ja TAMKin toimiin liittyvä AOKK opettajille sekä jatkuvan oppimisen rajapinnassa toimiville päälliköille ja asiantuntijoille suunnattu verkkotyöpaja osallisti liki neljääkymmentä teemasta kiinnostunutta valtakunnallisesti. Keskusteluissa nousi esiin tuttuja teemoja: hiljaisten signaalien tunnistaminen, muutosjoustavuuden tarve ja kyky reagoida nopeasti ajankohtaisiin ilmiöihin. Tekoälyn vaikutukset opettajan työhön nähtiin edelleen ajankohtaisena kysymyksenä.

Samalla todettiin, että joustavuuden rinnalle tarvitaan rakenteita, jotka tukevat systemaattista reagointia. Nykytilaa kuvattiin hajanaiseksi. Avoin AMK ja Opin.fi tarjoavat alustoja, mutta yhtenäisiä käytäntöjä ei ole. Osaamismerkit sen sijaan nähtiin yhtenä toimivana välineenä osaamisperustaisuuden tukemisessa. Pohdittiin myös opettajankouluttajien kyvykkyyttä tarjota, tehdä mahdolliseksi ja näkyväksi erilaisia osaamisen hankkimisen tapoja.

Kentän äänen kuulumista peräänkuulutettiin vahvasti. Uutena ilmiönä tunnistettiin esim. opettajien väsyminen ja kriittisyys, mikä tuo koulutukseen työnohjauksellisia tarpeita. Ratkaisuksi pohdittiin kumppanuusmallien kehittämistä ja neuvottelukuntien aktiivisempaa roolia. Henkilökohtaiset kontaktit ja oppilaitosvierailut – esimerkiksi harjoittelun ohjauksen yhteydessä – nähtiin edelleen arvokkaina tiedon liikkumisen välineinä. Myös hyvät kokemukset AOKKien ja yliopistojen sekä AOKKien ja yritysten yhteistyöstä nousivat uusien mallien listalle. AOKKien keskinäisen työn painopisteiden koettiin viime vuosina heikentyneen ja toivottiin tähän tulevaisuudessa panostuksia.

OPH:n täydennyskoulutusten päättymisen jälkeen, kenttä on jäänyt ilman selkeitä täydennyskoulutuksen malleja ja taloudellisia mahdollisuuksia. TKI-toiminta nostettiin keskeiseksi keinoksi ennakointitiedon ja  jatkuvan oppimisen kehittämisessä. Hankkeiden tuotantomalleja tulisi suunnitella niin, että jo alusta asti mietitään, mitä tarjontaa niistä jää elämään ja kenelle vastuu siirtyy.

Yhteistyön syventämistä AOKKien välillä pidettiin välttämättömänä. Hyviä esimerkkejä jo olemassa olevasta yhteistyöstä ovat esim. Digiope-erko ja aiempi OPH täydennyskoulutusyhteistyö. Lisäksi heräsi ajatus ammatillisten opettajakorkeakoulujen Opin.fi-tarjonnan kokoamisesta yhteen, mikä lisäisi näkyvyyttä ja selkeyttäisi tarjontaa.

 

Lopuksi

Jatkuvan oppimisen rakenteet ovat vielä hajanaisia, mutta yhteistyö, hankkeet ja esimerkiksi osaamismerkit tarjoavat vahvan pohjan kehittämiselle. Samalla tunnistetaan uusia ilmiöitä, jotka vaativat rohkeita ja innovatiivisia ratkaisuja.

 

TAMKin tavoite POKOT – Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena hankkeessa on tunnistaa jatkuvan oppimisen nykytilannetta ammatillisen koulutuksen ja AOKKien osalta sekä muodostaa yhtenäistä käsitystä pienistä osaamiskokonaisuuksista ja ennakointi kyvykkyydestä. POKOT on Euroopan unionin osarahoittama ESR+ -hanke, jossa mukana ammatillisen opettajankoulutuksen toteuttajat HAMK (koordinaattori), Haaga-Helia, JAMK, OAMK ja TAMK. Lisätietoa: https://www.hamk.fi/projektit/pokot/

 

Kirjoittajat:

Elina Harju, ammatillinen opettajankoulutus, lehtori

Toni Leander, jatkuvan oppimisen päällikkö

Tuomas Mäki-Ontto, ammatillinen opettajankoulutus, lehtori

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi