Tätä pohdittiin Tampereen G Livelabissa 28.8.2025 järjestetyssä seminaarissa Jatkuvalla oppimisella 2030-luvulle, joka kokosi yhteen koulutuksen asiantuntijoita, kehittäjiä ja työelämän edustajia.
Päivän aikana esiteltiin muun muassa Tulevaisuusmuotoilu-työmenetelmää, POKOT-hankkeen kokemuksia sekä näkemyksiä siitä, mihin jatkuva oppiminen on menossa, ja miten se pysyy mukana ajassa.

Osaaminen ei ole pysyvää, se vaatii jatkuvaa huoltoa
Työelämä ei odota. Koulutuksen ja oppimisen on kyettävä reagoimaan nopeasti. Organisaatioissa kehitetään osaamista ketterästi: osaamismerkein, lyhytkurssein ja sisäisin koulutuksin. Samalla haasteena on tunnistaa, mitä osaamista oikeasti tarvitaan, ja kenelle.
Osaamisen kehittämisessä ei riitä pelkkä tarjonnan lisääminen. Tarvitaan fiksumpaa kohdentamista ja tapoja tehdä oppiminen näkyväksi.

Tulevaisuusmuotoilu tuo rakennetta ja näkemystä ennakointiin
Tredun Sami Hasilan esittelemä Tulevaisuusmuotoilu-työmenetelmä yhdistää tiedonkeruuta, skenaarioita ja koulutuksen muotoilua. Työelämän tarpeet ennakoidaan haastatteluin, trendein ja tekoälyn tuella. Näin syntyy koulutusprototyyppejä ja tiekarttoja, jotka konkretisoivat, millaista osaamista tarvitaan nyt ja vuonna 2035.
Pienillä osaamiskokonaisuuksilla ketteryyttä
POKOT-hankkeessa kehitetään joustavia, työelämälähtöisiä osaamisratkaisuja. Pienet osaamiskokonaisuudet, kuten osaamismerkit, kurssit tai työpajat – ovat kuin legopalikoita, joilla osaamista täydennetään juuri oikeasta kohdasta.
Oppimisen ei tarvitse johtaa tutkintoon. Riittää, että osaaminen tunnistetaan, dokumentoidaan ja arvioidaan läpinäkyvästi. POKOT muistuttaa, että pieni voi olla merkityksellinen.
Osaaminen on tärkeintä pääomaa
Kumppania Oy:n Pia Hirvonen muistutti, että osaaminen ei ole ikuista – vaan se hioutuu muutoksessa kuin timantti paineessa. Osaaminen rakentuu kyvystä ratkaista ongelmia, yhteistyötaidoista ja uteliaisuudesta. Hän korosti, että osaamisen kehittäminen on paras perintö tuleville sukupolville ja että työ ja tekijä on saatettava yhteen.
Opettajat osaamisen välittäjinä – yhteistyössä työelämän kanssa
Ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyössä keskiössä on asiakastarpeiden ymmärtäminen. Opettajat, työelämäkoordinaattorit ja oppilaitosjohto rakentavat yhdessä osaamispolkuja ja oppimisen tarjottimia.
Oppimisen verkostot, mikrotutkinnot ja osaamismerkit vaativat uudenlaista pedagogista yhteistyötä – ja myös rahoituksen mahdollistamaa jatkuvuutta.

Kohti jatkuvaa, näkyvää ja yhteiskehitettyä oppimista
Seminaarin viesti oli selvä: jatkuva oppiminen ei ole yksilön taakka, vaan yhteinen tehtävä. Me tarvitsemme ekosysteemejä, joissa oppiminen on jatkuvaa, näkyvää ja merkityksellistä. Pienet osaamiskokonaisuudet, tulevaisuusmuotoilu ja aito yhteistyö eri toimijoiden välillä ovat avaimia siihen, että osaaminen pysyy ajassa – tai menee jopa sen edelle.
TAMKin tavoite POKOT – Pienet osaamiskokonaisuudet jatkuvan oppimisen tukena hankkeessa on tunnistaa jatkuvan oppimisen nykytilannetta ammatillisen koulutuksen ja AOKKien osalta sekä muodostaa yhtenäistä käsitystä pienistä osaamiskokonaisuuksista ja ennakointi kyvykkyydestä. POKOT on Euroopan unionin osarahoittama ESR+ -hanke, jossa mukana ammatillisen opettajankoulutuksen toteuttajat HAMK (koordinaattori), Haaga-Helia, JAMK, OAMK ja TAMK.
Lisätietoa: https://www.hamk.fi/projektit/pokot/
Kirjoittajat:
Elina Harju, ammatillinen opettajankoulutus, lehtori
Toni Leander, jatkuvan oppimisen päällikkö
Tuomas Mäki-Ontto, ammatillinen opettajankoulutus, lehtori
![]()
Kommentit