MOVEdigi Pirkanmaa – Digitaalisuutta ja yhteisöllisyyttä haavoittuvassa asemassa olevien tueksi

Viisi henkilöä kerääntyneenä pöydän ympärille.
Kuvassa Tapani Huotarin vetämä kehittämisryhmä, mukana Inge Nieminen (vas.), Tapani Huotari, Kimmo Kuikanmäki-Li, Jouni Viidanoja, ja Katja Leinonen. Kuva: Iina Nieminen

MOVEdigi Pirkanmaa on vuosina 2024–2027 toteutettava hanke, jossa yhdistyvät sosiaalinen vastuu, digitaaliset innovaatiot ja yhteisöllinen kehittäminen. Hankkeen taustalla ovat Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK), ViaDia Pirkanmaa ry ja Suomen teologinen opisto, ja sen rahoitus tulee Euroopan sosiaalirahaston ESR+ -ohjelmasta.

MOVEdigi-hankkeen ytimessä on tavoite kehittää ja dokumentoida yksilötyön ja ryhmätoiminnan malli, jonka avulla voidaan kohdata haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita verkostomaisesti ja digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen. Kehittämistyö tapahtuu suoraan asiakasrajapinnassa – siellä, missä vaikutus on suurin. 

TAMKista mukana ovat Kati Långsjö (sosiaali- ja terveysala), Iina Nieminen ja Jouni Viidanoja (teollisuusteknologia) sekä Juha Ikonen (liiketalous ja media). 

Työpajoista tekoälyyn – kehittämistä käytännössä 

Yksi konkreettinen esimerkki hankkeen toiminnasta oli 8.5.2025 järjestetty verkostotyöpaja, jossa kehitettiin mm. palvelupolkuja neljän eri ryhmän voimin. Mukana oli kolmannen sektorin toimijoita, hyvinvointialueen edustajia ja kokemusasiantuntijoita. Jokainen ryhmä piti kolme noin puolen tunnin mittaista kehittämispalaveria, joiden keskustelut analysoitiin tekoälyn avulla. Tekoäly kuunteli keskustelut ja tuotti kirjalliset koosteemme, joista nousi esiin useita teemoja: 

1. Palvelupolku ja asiakasymmärrys 

  • Luottamuksen rakentaminen on ensisijainen askel. 
  • Asiakkaan tietoisuuden lisääminen omista mahdollisuuksista on keskeistä. 
  • Hyvinvointialueen verkkosivujen kehittäminen ja tunnettuuden lisääminen on tärkeää. 

2. Sosiaalinen media ja pelillistäminen 

  • Minecraft ja muut pelit voivat toimia siltana nuorten tavoittamiseen. 
  • Virtuaalitodellisuus ja simulaattorit voivat rikastuttaa sosiaali- ja terveysalan työtä. 

3. Yhteisön merkitys 

  • Pysyvät ystävyyssuhteet ja yhteisöön kuuluminen tukevat asiakkaan hyvinvointia. 
  • Jatkuva tuki on tärkeämpää kuin yksittäiset toimenpiteet. 

4. Tekoälyn mahdollisuudet asiakastyössä 

  • Tekoäly voi tiivistää asiakaskeskusteluja ja ehdottaa seuraavia askeleita. 
  • Se voi toimia sosiaalityöntekijän tukena tarjoamalla ratkaisuja tietopankkien avulla. 
  • Chatbotit voivat kehittyä asiakaslähtöisemmiksi tekoälyn avulla. 

5. Konkreettinen muutos asiakkaan elämässä 

  • Luottamuksen syntyminen, osallisuus, sisäinen aktivoituminen ja ystävyyssuhteet ovat avaintekijöitä. 
  • Lopullinen tavoite on itsenäisyys ja elämänhallinta. 

6. Yhteiskunnalliset hyödyt 

  • Yksinäisyyden väheneminen ja yhteisöllisyyden lisääntyminen. 
  • Riippuvuuden väheneminen sosiaalipalveluista. 
  • Ennaltaehkäisevä työ tuo taloudellisia säästöjä ja vahvistaa yhteiskunnan koheesiota. 

MOVEdigi-hanke ei ole vain kehittämishanke – se on muutoksen mahdollistaja.

Hanke tuo yhteen ihmisiä, teknologiaa ja yhteisöjä, ja rakentaa siltoja kohti osallistavampaa ja digitaalisesti saavutettavampaa yhteiskuntaa. Tekoäly, pelillisyys ja yhteisöllisyys eivät ole vain trendejä – ne ovat välineitä, joilla voidaan todella vaikuttaa. 

 

Hankkeen kotisivut: https://projects.tuni.fi/movedigi 

Kirjoittaja: Jouni Viidanoja
Kuva: Iina Nieminen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi