Teollisuusteknologian osaamisyksikössä tavoitetta kohti lähdetään uudistetulla TKI-toimintamallilla, jossa TKI-tiimit muodostuvat keskeisten vahvuusalueiden ympärille. TKI-tiimeille ja niiden jäsenille on asetettu vuodelle 2026 tavoitteita mm. julkaisemiseen, aktiiviseen hankeideointiin ja -valmisteluun liittyen. TKI-tiimien vetäjien rooliin sisältyy em. lisäksi mm. tiimin toiminnan koordinointia, valmistelujen edistymisen seurantaa ja TKI-ympäristöjen kyvykkyyksien vahvistamista ja niihin liittyvästä viestinnästä vastaamista. TKI-tiimien toimintaa mitataan myös niiden valmistelemien hankehakemusten läpimenosta. Positiiviset rahoituspäätökset kertovat toiminnan laadukkuudesta.
Jokaiselle yksikön TKI-tiimille on nimetty osaamisyksikön sisältä hankekirjoittamisen asiantuntija, joka osaltaan on edistämässä sopivan rahoitusinstrumentin löytämistä ja TKI-tiimien hankevalmisteluja. Lisäksi yksikössä järjestetään fasilitoituja hankeideoinnin työpajoja, joilla pyritään madaltamaan kynnystä lähteä mukaan TKI-toimintaan. Vuoteen 2026 lähdettäessä yksikköön on perustettu tutkimusryhmä, jolla on vahvat näytöt valmistavan teollisuuden digitalisoitumiseen liittyvästä soveltavasta tutkimuksesta. Tavoitteena on tulevaisuudessa perustaa uusia tutkimusryhmiä kehittyvien osaamisiemme ympärille.
Yhä useampi mukaan TKI-toimintaan
Jotta TAMKina pääsemme kohti kunnianhimoista tavoitetta, tärkeäksi muodostuu yhä useamman tamkilaisen osallistuminen TKI-toimintaan. Opettajille osallistuminen TKI-hankkeisiin tarjoaa monia konkreettisia hyötyjä. TKI-hankkeet mahdollistavat oman asiantuntijuuden kehittämisen ja uusien osaamisten haltuunoton ja viemisen osaksi opetusta. Juuri osaamisen siirto ja tulosten levittäminen niin opiskelijoille, henkilökunnalle kuin alueen yrityksille ja yhteisöille on TKI-hanketoiminnan ytimessä.
TKI-hankkeissa muodostuu uusia TAMKin ulkopuolisia verkostoja, joita pelkästään opetustyötä tekemällä ei syntyisi. Näistä verkostoista ja kontakteista myös opetustoiminta hyötyy. Hankkeiden erilaisia aineistoja ja tuloksia voi sisällyttää opintojaksoihin, millä voidaan lisätä opetuksen ajankohtaisuutta. Opiskelijoita voi käyttää hankkeissa esim. harjoittelijoina, mikä tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä soveltavan tutkimuksen parissa opintojen aikana.
TKI-hankkeet tarjoavat usein myös lisäresurssia kehittämiseen ja uudenteknologian laitehankintoihin, joita perusrahoitus ei mahdollistaisi. Parhaimmillaan hankkeessa pääseekin kehittämään omia mielenkiinnon kohteita kansainvälisessä toimintaympäristössä yhteistyössä yritysten ja osaamisverkostojen kanssa. TKI-toiminta on tapa vahvistaa alueellista elinvoimaa ja samalla varmistaa, että me TAMKina pysymme kehityksen kärjessä
[1] Ammattikorkeakoululaki 932/2014.
[2] Vipunen – Ammattikorkeakoulujen tutkimusrahoitus. (n.d.). Opetushallitus. Viitattu 12.12.2025. https://vipunen.fi/fi-fi/
Kirjoittajat:
Petri Pohjola, TKI-päällikkö, Teollisuusteknologia
Hanna Kinnari-Korpela, Johtaja, Teollisuusteknologia
Kommentit