Virtuaalimatkailusta uutta liiketoimintaa

Virtuaalinen Tarjanne -risteilyä esittelivät Niko Airaksinen Hopealinjoilta ja Mikko Syrjänen Flycamista.

TAMK ja Visit Tampere ovat vajaan kahden vuoden ajan auttaneet pirkanmaalaisia matkailualan yrityksiä innovoimaan ja tuotteistamaan virtuaalimatkailuun liittyviä tuotteita ja palveluja. Hankkeen tarve konkretisoitui koronapandemian iskiessä matkailualaan: millä keinoilla saisimme matkailualalle uutta liikevaihtoa ja kuluttajille matkailuelämyksiä tilanteessa, jossa lähimatkailu on estynyt? Tähän haasteeseen on luotu VIRMA-hanke.

Ensimmäisen vuoden aikana VIRMA-hanke keskittyi palvelujen innovointiin ja tuotteistamiseen. Webinaareihin ja työpajoihin osallistui toistakymmentä matkailualan yritystä. Mukana sparraamassa oli hankkeen valmentajien lisäksi useita XR-yrityksiä, jotka auttoivat ymmärtämään teknologioiden mahdollisuuksia ja rajoitteita. Osallistujat oppivat, että XR tarkoittaa paitsi virtuaalilasien kautta tulevaa täydellistä immersiota, myös muita tekniikoita kuten todellisuuteen lisättyä sisältöä ja eri teknologioiden yhdistelmiä. Yhdessä opittiin täysin uutta, miten rakentaa virtuaalinen tarina asiakasta kuunnellen, tarinallistamisen ja elämysmuotoilun kautta.

Kaksi pilottitoteutusta

Kevään 2022 aikana VIRMA kilpailutti matkailualanyritysten tuoteideoita, joista kaksi valittiin pilottitoteutukseen: Serlachiuksen virtuaalinen taidepaja ja Virtuaalinen Tarjanne risteily, joista jälkimmäisen toteutuksesta on kerrottu aiemmassa TAMK-blogissa. Virtuaalinen taidepaja -pilotissa luotiin Serlachiukselle virtuaalinen galleriatila, jossa taidepajoihin osallistutaan avatareina sekä ripustetaan omia teoksiaan ja ihaillaan muiden tuotoksia. Virtuaalitila simuloi oikeaa Serlachius-museota.

Serlachius-museon virtuaalista taidepajaa esittelivät Päivi Viherkoski (Serlachius-Museot) ja Janne Itäpiiri (Stereoscape)

Hankepilotit esiteltiin kutsuvieraille syyskuun puolivälissä Nokia Arenan yhteydessä olevassa Tampereen korkeakouluyhteisön Paidia-salissa. Tapahtuma onnistui palautteen perusteella mainiosti. Mielenkiintoisten esittelyjen ohella käytiin vilkasta keskustelua ja verkostoiduttiin. Maatila- ja kaupunkimatkailuun erikoistuneiden matkailualanyrittäjien lisäksi mukana oli oppilaitoksia ja XR-yrityksiä. Myös yksinyrittäjät innostuivat mukaan: moni matkaopas toimii ammatinharjoittajana tai freelancerina ja pohtii, miten opastoimintaa voitaisiin viedä etämoodiin.

Selkeä malli

VIRMA-hanke jatkaa ensi vuonna, jolloin webinaareista, työpajoista sekä pilottien suunnittelusta, kilpailutuksesta ja toteutuksesta saatuja oppeja mallinnetaan koko matkailualaa hyödyttävään muotoon. Piloteista saatujen tulosten pohjalta saadaan myös arvio liiketaloudellisista mahdollisuuksista. Hanke tuottaa selkeän mallin, jolla kaiken kokoiset yritykset pääsevät virtuaalimatkailun tuotteistamisen alkuun. Alkuun pääseminen ei aina ole rahasta kiinni. Tarvitaan mahdollisuuksien näkemistä, mielikuvitusta ja hyvät verkostot. Tiesitkö muuten, että hanke voi auttaa juuri sinun yritystäsi? Tervetuloa matkalle mukaan. Näissä VIRMA hanke voi auttaa.

Hankkeen nettisivut: https://projects.tuni.fi/virma/

Kirjoittajat: Projektityöntekijä, lehtori Ilkka Piiroinen, ilkka.piiroinen@tuni.fi; projektipäällikkö, lehtori Vesa Vuorinen, vesa.vuorinen@tuni.fi, ja projektityöntekijä, opettaja Jukka Holm, jukka.holm@tuni.fi, TAMK

Kuvat: Ilkka Piiroinen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *