Pedagoginen johtaminen oppilaitosjohdon arjessa – kokemuksia yhteisistä koulutusmatkoista

Miten oppilaitosjohto voi vahvistaa oppimiskulttuuria, henkilöstön osaamista ja opiskelijoiden hyvinvointia?

TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen toteuttamat koulutukset vuosina 2023–2025 kokosivat yhteen ammatillisen koulutuksen johtajia pohtimaan pedagogisen johtamisen merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä. Koulutuksissa korostuivat yhteisöllisyys, dialogi ja osallistavat menetelmät – sekä tarve rakentaa johtajuutta, joka tukee oppimista ja hyvinvointia. Mahdollisuuden koulutuksiin tarjosi Opetushallituksen rahoittamat opetustoimen täydennyskoulutukset oppilaitosjohdolle ja Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama Mielihyvin duunissa -hankkeessa toteutettu valmennus. Kohtasimme koulutuksissa noin kaksisataa ammatillisen koulutuksen päällikköä ja johtajaa.

Yhteisöllisyyden voima ja dialogin tarve

Koulutusten aikana nousi esiin tarve yhteiselle ajattelulle ja pysähtymiselle. Arjen kiireessä yhteisöllisyys ja dialogi jäävät helposti taka-alalle, vaikka juuri ne ovat avainasemassa muutosten ymmärtämisessä ja johtamisessa. Osallistujat kokivat, että koulutukset tarjosivat kaivattua tilaa merkityksellisille kohtaamisille ja yhteiselle reflektoinnille.

“Yhteen kokoontumiselle ja yhteiselle ajattelulle on tässä ajassa valtava tarve.”

– Tuomas Mäki-Ontto, lehtori

Pedagoginen johtaminen – ihmiset ja oppiminen keskiössä

Koulutuksissa korostui pedagogisen johtamisen merkitys: kyse ei ole vain hallinnosta tai strategioista, vaan ihmisten ja oppimisen johtamisesta. Johtajilta edellytetään kykyä kuulla henkilöstöä, tukea tiimityötä ja rakentaa oppimista mahdollistavaa kulttuuria.

“Pedagoginen johtaminen on ennen kaikkea kykyä nähdä ihmiset, kuulla heidän tarpeensa ja luoda tilaa oppimiselle.”

– Taina Eweiss, lehtori

Osallistavat menetelmät ja yhteinen kehittäminen

Koulutuksissa hyödynnettiin työpajatyöskentelyä, digitaalisia alustoja, ennakkotehtäviä ja johtamiskokeiluja. Näiden avulla osallistujat pääsivät kokeilemaan osallistavia toimintatapoja, joita voi soveltaa myös omassa organisaatiossa.

Howspace-alusta osoittautui erityisen toimivaksi: se mahdollisti matalan kynnyksen osallistumisen ja tuki sekä yksilöllistä että yhteisöllistä oppimista. Ennakkotehtävät, kuten lukemishaasteet, virittivät ajattelua ja syvensivät keskusteluja lähipäivissä.

Kolme pedagogisen johtamisen ulottuvuutta

Koulutusten viitekehyksenä toimi Juha Jalkasen teos Pedagogisen johtajan kirja, jonka kolme pedagogisen johtamisen ulottuvuutta jäsensivät kehittämistä:

  •  Pedagogiikan johtaminen – oppimisprosessien suunnan ja laadun ohjaaminen
  • Asiantuntijayhteisön johtaminen – henkilöstön osaamisen ja yhteisöllisyyden kehittäminen
  • Pedagogisesti johtaminen – osallistava ja oppimista tukeva johtajuus

Näiden ulottuvuuksien kautta koulutuksissa pyrittiin vahvistamaan oppilaitosjohdon kykyä toimia oppimisen mahdollistajina, ei vain hallinnollisina koordinaattoreina.

Kohti osallistavaa ja oppimista tukevaa johtajuutta

Koulutusten aikana vahvistui ymmärrys siitä, että oppilaitosjohdon kehittäminen ei ole vain tiedon lisäämistä – vaan kulttuurin rakentamista. Tarvitaan tilaa yhteiselle ajattelulle, osallistaville menetelmille ja rohkeudelle kokeilla uutta. Pedagoginen johtaminen tarjoaa välineitä rakentaa oppimista tukevaa arkea, jossa jokainen voi kasvaa.

Lähteet: Jalkanen, Juha. Pedagogisen johtajan kirja. 2020.

Kirjoittajat: Taina Eweiss ja Tuomas Mäki-Ontto, ammatillisen opettajankoulutuksen lehtorit, TAMK

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *