Elämäntieteiden yliopisto pursuaa viestittävää

Lasiseinässä teksti "Yliopisto täynnä elämää" eri kielillä.

Miten erilaisia korkeakoulut voivatkaan olla! Prahan University of Life Sciences -yliopiston viestijät pysyvät taatusti kiireisinä. Tiedekuntien lisäksi kampuksella on olutpanimo, päiväkoti, leipomo, kauppa, yrityshautomo, filmifestivaali ja virtuaalilaboratorio. Lisäksi löytyy kasvihuoneita trooppisine kasveineen, kasvitieteellinen puutarha, yrttien myyntikoju, eläinklinikka sekä farmi, jolla asustaa 60 eläinlajia. Zen-puutarhassa voi rentoutua tauoilla ja mietiskellä vaikkapa viestinnän kärkiä – jos ehtii.

Harvempi korkeakoulu voi uutisoida tapahtumista omilla viinin- ja viljanviljelysalueillaan. Tai jakaa somessa tunnelmia yliopiston omalta maatilalta, jossa kasvatetaan lypsykarjaa, guanakoja, antilooppeja ja possuja sekä säilytetään alkuperäistä tsekkiläistä kettukantaa. Prahan elämäntieteiden yliopistossa tämäkin on mahdollista.

Elämäntieteiden tutkimus ja koulutus ovat yhteiskunnallisesti relevantteja

Luonnontieteisiin lukeutuvat elämäntieteet ovat tieteellistä tutkimusta elämän eri aspekteista kuten mikro-organismeista, kasveista, eläimistä, ihmisistä ja ekosysteemeistä.

Maapallon muuttuvat elinolosuhteet vaikuttavat kaikkiin eliölajeihin. Elämäntieteissä pyrkimyksenä on parantaa elämisen edellytyksiä ja elinoloja sekä edistää terveyttä, ruoantuotantoa, maataloutta ja lääketiedettä. Elämäntieteiden yliopistossa alan osaamista kasvatetaan.

Yliopisto on sloganinsa ”University full of life” mukaan täynnä elämää

Tsekin toiseksi suurin korkeakoulu, University of Life Sciences Prague (CZU), on ajassa kiinni, vaikka se on perustettu jo vuonna 1906. Opiskelijamarkkinointi on onnistunut: opiskelijoita on 20 000, joista reilu neljännes eli noin 6000 on kansainvälisiä opiskelijoita. Kansallisuuksia on 110 ja eri kieliä lukemattomia. Tarjolla on 150 erilaista kandi- ja maisteritutkintoa sekä 31 tohtorinkoulutusohjelmaa, englanninkielisiä tutkintoja ja kesäkouluja.

Tiedekuntia on viisi ja lisäksi yksi instituutti. Edustettuina ovat kauppatieteet, insinööritieteet, ympäristötieteet, agrobiologia ja luonnonvarat, metsätalous sekä trooppinen maatalous ja metsänhoito.

Kauempana pääkampuksesta, magnoliapuiden ympäröimänä on Institute of Education and Communication. Instituutissa voi opiskella pedagogiikkaa, opiskelijan- ja opintojenohjausta sekä ammatillisia aineita. Erikoisuutena on University of the Third Age yli 50-vuotiaille, ja sen toimintaan osallistumisesta saa diplomin.

Yliopistolla on Tsekin kestävin pääkampus: katoille on lisätty aurinkokeräimiä, sadevettä käytetään vessojen huuhteluun sekä viherkattoja ja viherseiniä rakennusten viilentämiseen. Aurinkopergola kerää aurinkoenergiaa läppäreiden ja puhelinten lataukseen. Testauksessa ovat yhteiskäyttöautot ja suosittuja swappeja eli tavaranvaihtotapahtumia järjestetään viikoittain. Puita ja runsaita istutusalueita löytyy ympäri kampusta, käytävillä ja huoneissa kukoistavat viherkasvit.

Entäpä se viestintä ja ne uutisaiheet?

Sain ilon olla Erasmus+-henkilöstövaihdossa Prahassa. Vierailin yliopiston PR-osastolla ja kansainvälisessä keskuksessa sekä tapasin yhden tiedekunnan vararehtorin. PR-tiimiin kuuluu kymmenisen viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijaa, joiden lisäksi tiedekunnissa on muutamia omia viestijöitä.

Kaksi naista seisomassa valoisalla käytävällä.
CZU Praguen kansainvälistä markkinointia koordinoiva Karolina Otcová (oik.) valotti monipuolisen ja monitieteisen yliopiston viestintää.

University of Life Sciences Prague -korkeakoululla on yli 250 kansainvälistä partnerikorkeakoulua sekä aktiivinen kv-keskus. Hankkeistakin riittää viestittävää. Pelkästään EU:n Horizon Europe -rahoitteisia hankkeita on käynnissä 38, lisäksi lukuisia muita hankkeita.

Viestinnässä on samoja haasteita kuin meillä: runsaudenpula viestittävistä ja markkinoitavista aiheista, brändin hallinta, työn määrä, ympäri taloa tulevat moninaiset toiveet ja aikapaine suhteessa resursseihin. Kotoisa fiilis tuli PR-tiimin huoneen pahvilaatikkoröykkiöistäkin: tiimi hallinnoi kampuksen liikelahjavarastoa ja painaa pienet määrät t-paitoja omassa painossa.

Samalla matkalla juttelin hankeviestinnästä kansainvälisen Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) -hankkeen partnerien kanssa. Kovin tutun kuuloisia olivat tuntemukset: he viestivät projekteistaan pääsääntöisesti itse ja saavat viestinnän asiantuntijoilta tukea tarvittaessa. Tarvetta ammattimaiseen viestintään ja rahoittajienkin vaatimaan viestinnälliseen vaikuttavuuteen kuitenkin olisi.

Paljon puhututtivat myös asiantuntijaviestinnän esteet sosiaalisessa mediassa. Erään apulaisprofessorin sanoin: maalittamisestakin huolimatta somessa on oltava, sillä muutoin tyhjä tila täytyy tutkitun tiedon sijaan disinformaatiosta, ja siihen meillä korkeakouluilla ei ole varaa. Onneksi viestittävää ja myös innostusta viestimiseen riittää!

Tutustu University of Life Sciences Praguen verkkosivustoon ja esittelyvideoon.

 

Kirjoittaja ja kuvat: Hanna Ylli, viestintäasiantuntija, TKI

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *