Kv-messuilla kasvokkain kohderyhmän kanssa

Emmi Hynninen ja Piri Hiltunen TAMKin messuständillä Bratislavassa.
Emmi Hynninen ja Piri Hiltunen TAMKin messuständillä Bratislavassa.

Pääsin ensimmäistä kertaa markkinoimaan TAMKia kansainvälisille opiskelijoille Budapestiin ja Bratislavaan. Matkassa mukana olivat kokenut konkari Piri Hiltunen ja hänen tiimiläisensä Emmi Hynninen hakemisen palveluista.

Baltic Council -messut kahtena peräkkäisenä päivänä 27.–28.9.2025 vetivät paikalle yhteensä lähes 3000 opiskelijaa. Samoilla messuilla oli mukana useita suomalaisia ammattikorkeakouluja: KAMK, Xamk, SAMK ja Centria.

Budapest oli vilkkaampi, ja opiskelijat siellä osasivat huomattavasti paremmin englantia, kuten myös osa heidän vanhemmistaan. Suurin osa nuorista kiersi messuilla vanhempiensa kanssa. Osa oli liikkeellä ystäväporukalla, mutta hyvin harva yksinään. Väkeä oli TAMKin pöydän äärellä koko ajan jonoksi saakka, ja Pirin jututtaessa pöydän ääreen istujia pitkään ja hartaasti, me Emmit nappasimme jonosta porukkaa jututettaviksemme, ettei kukaan kiinnostunut päässyt karkaamaan.

Bratislavassa nuoret olivat hieman arempia tulemaan juttelemaan, mahdollisesti heikomman kielitaitonsa takia. Minulle oli siis sielläkin riittävästi puuhaa ”sisäänheittäjänä”. Ensikertalaisena ja viestinnän tekijänä en tietenkään osannut kertoa opintojen sisällöistä ja hakumenettelyistä yhtä kattavasti kuin kollegat, mutta Suomesta, Tampereesta, asumisesta ja opiskelijoille suunnatuista palveluista osasin kertoa paljonkin.

Kummassakin kaupungissa oli opiskelijoita, jotka olivat hyvin kiinnostuneita hakemaan TAMKiin jo tulevan tammikuun haussa. Osalla haku on ajankohtainen vasta seuraavana vuonna, ja he olivat hyvissä ajoin pohtimassa vaihtoehtojaan. Yksi vahvuuksistamme tämäntyyppisillä kansainvälisillä messuilla on se, että olemme monialainen kouluttaja, myös kansainvälisesti. Tarjolla on Bachelor’s ja Master’s -ohjelmia esimerkiksi tekniikan, hoitotieteen ja median aloilta, myös sellaisista päivänpolttavista teemoista kuten kestävyys ja tekoäly. Jos nyt ei ollut ihan jokaiselle tarjota jotakin, niin vähintään joka toiselle.

TAMKissa opiskelusta kiinnostuneita askarruttivat opintojen sisällön, hakuvaatimusten ja arjen opiskelurutiinien lisäksi monet arkiset asiat. Kuinka kylmä Suomessa on? Mitä asuminen maksaa? Onko opiskelija-asuntoloita? Miten saa ystäviä? Voinko jatkaa jääkiekkoharrastustani? Vastaukset näihin kysymyksiin löytyivät, ja erityisen ilahtuneita moni oli esimerkiksi valtion tukemasta edullisesta opiskelijalounaasta, kattavasta opiskelijaterveydenhuollosta sekä mahdollisuudesta saada paikallisia ystäviä Goin’-sovelluksen kautta jo ennen saapumista Suomeen. Moni yllättyi iloisesti kuullessaan, että Tampereella voi pyöräillä vuoden ympäri.

Minulle ajankohtaisviestinnän tekijänä reissu oli erittäin palkitseva, koska pääsin kasvokkain juttelemaan yhden työni kohderyhmän kanssa sekä havainnoimaan, mitä muita korkeakouluja messuilla oli läsnä ja miten ne markkinoivat itseään. Ja mikäs sen mukavampaa kuin tutustua omiinkin kollegoihin paremmin!

Liian usein työn kohderyhmät ovat ikään kuin etäällä olevaa harmaata massaa, jonka todellisista ajatuksista on hankalaa saada kiinni tutkimuksillakaan. Messuilla oli kouriintuntuva otanta nuoria innokkaita ihmisiä, jotka olivat todella kiinnostuneita opiskelemaan ulkomailla. Vaikka EU:n kansalaisille opiskelu on ilmaista, elinkustannukset täytyy kuitenkin kattaa, ja muutto toiseen maahan on muutenkin aina nuorelle iso, rohkea päätös. Oman työni näkökulmasta kokemus oli hyvä muistutus siitä, millaisia asioita englanninkielisissä uutisissamme on hyvä ottaa huomiin tulevien opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Sekä opintojen arjen että Tampereella elämisen kulttuurin tuominen tutuksi esimerkiksi nykyisten kv-opiskelijoiden kokemusten kautta on viestinnässä tärkeää.

Messuhyörinää Budapestissa konferenssitilassa.
Messuhyörinää Budapestissa konferenssitilassa.

 

Teksti ja kuvat: Emmi Rämö, viestinnän asiantuntija, TAMK

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi