Lyhyet opintomatkat ulkomailla opiskelijan silmin

Olen toisen vuoden sosionomiopiskelija ja sain eteeni upean mahdollisuuden päästä viikon mittaiselle opintomatkalle. Varmasti monet opiskelijat miettivät minkälaista olisi lähteä ulkomaille suorittamaan opintoja, mutta eivät kuitenkaan halua pidemmäksi aikaa esimerkiksi vaihto-opiskelemaan. Tämän opintomatkan avulla saan suoritettua opintoihini kuuluvan kolmen opintopisteen kurssin, joka käsittelee hyvinvointiteknologiaa sosiaalialalla. Jos kurssin aihe ei mene näin hyvin yhteen, niin ainakin valinnaisia opintoja voi ulkomailla tehtävillä projekteilla usein täydentää. Mahdollisuuksia opinnollistamiseen lisätään koko ajan ja näen siinä paljon hienoja mahdollisuuksia opiskelijoille. Haluan jakaa kokemastani matkasta nyt hieman.

Sunnuntaina 21.4.2024 pääsin aloittamaan matkani kohti Haagia. Kymmenen Tamkin sosionomiopiskelijan ja kahden opettajan ryhmä lähti Alankomaihin viettämään opintoviikkoa, jonka aiheena oli digilukutaito sosiaalialan kontekstissa. Opiskelijoita oli Suomen lisäksi Tsekistä ja Alankomaista. Osallistujat olivat sosiaalialan korkeakouluopiskelijoita. Opintojakson toteutusmuoto oli Blended Intensive Programme, joka tarkoittaa käytännössä intensiiviviikkoa, sekä sitä ennen suoritettavia ennakkotehtäviä ja etätapaamisia.

Viiden intensiivipäivän aikana pääsimme tutustumaan sosiaalialaan Alankomaissa ja itse suunnittelemaan kansainvälisissä ryhmissä asiakassuunnitelmia kiinnittäen erityistä huomiota digilukutaidon näkökulmiin. Kävimme vierailuilla paikallisissa sosiaalialan yksiköissä ja näimme todellista sosiaalityön arkea pienen siivun. Pystyimme vertailemaan eroja kolmen maan käytäntöjen välillä ja pohtimaan mitkä ovat mielestämme hyviä käytäntöjä. Löysimmekin jokaisesta maasta jotain, jonka koimme hyväksi ja pohdimme voisivatko samat käytännöt toimia sosiaalialalla omissa kotimaissamme.

Rikkaan ammatillisen kokemuksen lisäksi saimme tietysti kokea paikallista kulttuuria. Ihailtavaa oli paljon ihan jo paikallisesta infrastruktuurista alkaen. Kävimme kaupunkikierroksella tutustumassa kauniiseen Haagin kaupunkiin ja nautimme monenlaisesta taiteesta pitkin viikkoa. Osa opiskelijoista kävi vapaa-ajallaan taidemuseossa ihastelemassa klassikkotaidetta ja muutama opiskelija sai liput ainutlaatuiseen sirkustaiteen täyteiseen näytelmään. Nähtävää ja koettavaa oli enemmän kuin viikon aikana ehti edes nauttia. Onneksemme vierailumme ajankohta sattui niin, että pääsimme viimeisenä iltana näkemään kansallisen juhlapäivän aaton humua kings night tapahtuman merkeissä. Kaupunki täyttyi juhlivista ihmisistä, ilmaisista puistokeikoista ja hienoista värivaloista.

Viikko oli rankka, mutta voin suoraan sydämestäni suositella vastaavia opintoja myös muille opiskelijoille, jos vain ikinä saatte tilaisuuden lähteä mukaan. Pitäkää siis silmät auki ja kyselkää mahdollisuuksista rohkeasti opettajiltanne ja lähtekää kokemaan elämyksiä!

Teksti ja kuva: Soila Lehtonen, sosionomiopiskelija, opiskelijalähettiläs