Monialaisuus vs. samankaltaisuus – molemmilla on paikkansa
TAMKin opettajankoulutuksessa opiskellaan pääsääntöisesti monialaisissa ryhmissä, joissa ns. kotiryhmä (tuutorryhmä) koostuu eri alojen asiantuntijoista. STEM-ryhmä tarjoaa vaihtoehdon, jossa opiskelijat voivat syventyä opettajuuteen samankaltaisen taustan omaavien vertaisten kanssa. Tämä ei tarkoita yksipuolisuutta – päinvastoin. Opiskelijoilta kertoman mukaan tekninen tausta yhdistää, mutta samalla erilaiset näkökulmat eri tekniikan aloilta tuovat ryhmään monipuolisuutta.
“Samankaltainen tekninen tausta yhdistää ja toisaalta kuitenkin erilainen monipuolistaa näkemyksiä riittävästi.”
Yhteinen kieli ja pedagoginen ymmärrys
STEM-ryhmän lähipäivät, ovat tärkeässä roolissa opintojen etenemisessä. Näissä kohtaamisissa opiskelijat jakavat kokemuksiaan, tutustuvat oppimisympäristöihin (ryhmän opiskelijoiden johdattelemana tai alumnien avulla) sekä edistävät harjoitteluaan. Oppimisen parissa käydyt keskustelut etenevät usein yhteisymmärrykseen, koska opiskelijat kokevat puhuvansa “samaa kieltä”. Yhteinen kieli helpottaa pedagogisten käsitteiden omaksumista ja oman opettajaidentiteetin rakentumista.
“Meidän oli helppo ymmärtää toisiamme.”
Vertaistuki ja yhteisöllisyys – opiskelijoiden ääni kuuluviin
Opiskelijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa korostuu vertaistuen merkitys. Vertaistukea saadaan kotiryhmästä (esim. STEM), mutta ennen kaikkea oma pienryhmä on vertaisineen tärkeä. Samanhenkinen ryhmä mahdollistaa kokemusten jakamisen ja tukee kasvua opettajaksi. Vaikka ryhmän sisäinen samankaltaisuus koetaan vahvuutena, osa opiskelijoista kaipaa myös enemmän monialaisia näkökulmia. Näitä on tarjolla monialaisesti toteutettavilla opintojaksoilla. Tämä kertoo siitä, että molemmille ryhmärakenteille niin monialaiselle kuin STEM-painotteiselle on tarvetta.
“Vertaistukea sai ja kokemuksia oli helppo jakaa.”

Tekniikan alojen asiantuntijoiden kiinnostus opetustyöhön on tärkeää
Ryhmän opiskelijat kokevat STEM painotuksen olleen selkeä ja luonteva valinta, mutta ryhmä tarvitsee jatkossakin opiskelijansa. Tämä nostaa esiin tarpeen viestiä vaihtoehdosta selkeämmin ja laajemmin, kuten nyt tässä blogissa. STEM-ryhmässä ja sen kehittämisessä on paljon potentiaalia, koska tekniikan alojen asiantuntijoiden kiinnostus opetustyöhön on osaavan ja menestyvän suomen näkökulmasta tärkeää.
Tekniikan alojen osaajille on tulevina vuosina kasvava tarve – ei ainoastaan työelämässä, vaan myös koulutuksen kentällä. Ammattikorkeakoulut ja ammatilliset oppilaitokset kaipaavat opettajiksi asiantuntijoita, jotka yhdistävät tuoretta tietoa kehittämisintoon ja haluun jakaa osaamistaan. Kun opetukseen tuodaan teknisen alan työelämäkokemusta, pysyy opetus käytännönläheisenä ja ajankohtaisena. Lisäksi tekniikan alojen opettajina toimivat naiset ja muut aliedustetut ryhmät voivat toimia tärkeinä roolimalleina, lisäten alan houkuttelevuutta uusille opiskelijoille.
“Minusta tälle STEM-ryhmälle on selvä tarve ja hyvä olisi saada siihen AMK-opettajiakin mukaan enemmän.”
STEM-ryhmä tarjoaa opettajankoulutukseen vaihtoehdon, jossa teknisen ja luonnontieteellisen taustan omaavat asiantuntijat voivat kasvaa ammatillisiksi opettajiksi vertaisten tukemana. Vertaistuki, yhteinen kieli ja pedagoginen ymmärrys muodostavat vahvan perustan, jolle tulevaisuuden opettajuus voi rakentua.

Tekstissä käytetyt kommentit on noussut 24STEM ryhmästä.
Oletko tekniikan alan asiantuntija ja kiinnostunut opettamisesta?
TAMKin ammatillinen opettajakoulutus tarjoaa sinulle väylän.
- Koulutus joustavasti työn ohessa.
- Opit pedagogiikkaa, opetus – ja ohjaustaitoja ja saat tukea oman opettajuuden rakentumiseen.
- Lisätietoja ja hakuohjeet: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/ammatillinen-opettajankoulutus
Teksti:
Lehtori Tuomas Mäki-Ontto on 22-25STEM ryhmien tuutoropettaja
Kommentit