Howspace: Innovatiivinen alusta oppimisen ja kehittämisen tukena

Woman with a laptop.

Howspace on digitaalinen ympäristö monimuotoiseen oppimiseen ja kehittämiseen. Alustalle on helppo rakentaa aktivoivia sisältöjä, ja sen rakenteet vahvistavat myös pedagogisen käsikirjoituksen toteutumista suunnitellusti. Se soveltuu erilaisiin oppimisprosesseihin sekä pelillisiin että strategisiin työpajoihin. Käyttöliittymä on helppo ja intuitiivinen, ja mukautuu suuriinkin osallistujajoukkoihin.

Kehittyneet fasilitointitoiminnot ja tekoälyteknologiat tehostavat syväoppimista, sosiaalista vuorovaikutusta ja oppimisprosessin ohjaamista. Kokemuksellisuus tekee työskentelystä inspiroivaa ja mukaansatempaavaa, mikä nostaa osallistumis- ja aktiivisuustasoa niin tulevaisuutta visioidessa kuin yhteisöllisessä päätöksenteossa. Saavutettavuus, kuten automaattiset tekstitykset, tukee monikielisiä ryhmiä. Alusta innostaa pohtimaan pedagogisia valintoja uusin silmin ja mahdollistaa korkealaatuiset oppimisratkaisut.

Howspace-alustan keskeiset hyödyt:

  • Osallistavuus: Tukee vuorovaikutusta ja yhdessä tekemistä sekä oppimisessa että kehittämistyössä.
  • Käyttöliittymä: Helppo ja intuitiivinen, sopii niin pelillisiin kuin strategisiin työpajoihin.
  • Joustavuus: Mukautuu erilaisiin tarpeisiin – oppimiseen, visiointiin ja yhteisölliseen päätöksentekoon.
  • Tehokkuus: Säästää aikaa ja resursseja yhdistämällä eri toiminnot yhteen digialustaan.
  • Kokemuksellisuus: Tekee työskentelystä inspiroivaa ja mukaansatempaavaa.

Howspace on osoittautunut erityisen hyödylliseksi, kun tavoitteena on yhdistää oppiminen, oivallukset ja osallistujien aktiivinen rooli pedagogisessa kehittämisessä. TAMK Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikössä alustaa hyödynnetty monipuolisesti niin koulutustoteutuksissa kuin sisäisessä kehittämisessä. Seuraavassa kaksi esimerkkiä:

  1. Pelilliset koulutukset (esim. TRIPEDA-pelipäivä)
    • Tavoite: Motivoida ja sitouttaa osallistujia pelillisten elementtien avulla.
    • Toteutus: Käytännönläheisiä ja kokemuksellisia oppimispäiviä, joissa yhdistetään teoria ja käytäntö.
    • Hyöty: Osallistujat saavat syventää itselleen merkityksellisiä taitoja luovalla ja interaktiivisella tavalla.

Lue lisää: Laatua pedagogiseen suunnitteluun pelaamalla!

  1. Tulevaisuustyöpajat
    • Tavoite: Edistää yhteistyötä ja yhteistä visiointia tulevaisuuden pedagogisista ratkaisuista ja digitaalisista työkaluista.
    • Toteutus: Howspace mahdollistaa osallistujalähtöisen työskentelyn, jossa ideoiden jakaminen, keskustelut ja yhteiskehittely tapahtuvat dynaamisesti verkkoalustalla.
    • Hyöty: Osallistujat pääsevät aktiivisesti vaikuttamaan tulevaisuuden suunnitelmiin, ja työskentely on ajasta ja paikasta riippumatonta.

Lue lisää: Digitaalinen tulevaisuutemme TAMKin Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikössä

Tulevaisuudessa Howspace voi olla olennainen osa TAMKin digitaalista ekosysteemiä. Kampuslisenssi mahdollistaisi entistä laajemman käytön tarjoten kaikille TAMKin tutkinto-ohjelmille ja henkilöstölle monipuolisen ja helppokäyttöisen työkalun, joka vahvistaa oppimisen laatua ja yhteisöllisyyttä sekä innostaa digitaalisten sisältöjen kehittämiseen. Korkeakouluksen edelläkävijät ovat jo hyödyntäneet sovellusta myös tutkinto-ohjelmakohtaisesti, joka on tuonut selkeää kilpailuetua. Samanlainen kehityssuunta TAMKissa voi parantaa opiskelijoiden ja henkilöstön tyytyväisyyttä sekä vetovoimaa. Laadukas käyttäjäkokemus ja alustan jatkuva kehitystyö takaavat, että Howspace tukee jatkossakin innostavaa oppimista ja kehittämistä modernissa korkeakoulutuksessa.

 

Teksti: Sanna Brauer ja Leena Katto

Kuva: Adobe Stock

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi