Tiistai-iltaisin kehitettiin ratkaisuja kestävyyshaasteisiin Climate Universityn opintojaksolla

Neljä opiskelijaa istumassa pöydän ääressä ja tekemässä ryhmätyötä

Kevään 2024 aikana neljän ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijat kehittivät ratkaisuja toimeksiantajien kestävyyshaasteisiin Solutions.now -opintojaksolla. Kun opiskelijat työskentelivät ryhmissä, mentoreille jäi aikaa ideoida uusia yhteistyökuvioita. Suunnitteilla on yhteisiä alumniluentoja vahvistamaan kiertotalouden tulevien ammattilaisten verkostoa ja avaamaan YAMK-opiskelijoille uranäkymiä.

Solutions.now on kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen tähtäävä projektiopintojakso, joka kuuluu Climate University -verkoston kurssiperheeseen. Sen rakenne ja oppimistavoitteet kehitettiin vuosina 2018-2020 ja se on vapaasti korkeakoulujen hyödynnettävissä.

Kevään 2024 iltatoteutuksessa oli maisteritason opiskelijoita Lapin, Turun, Tampereen ja LAB ammattikorkeakouluista seuraavista YAMK- koulutusohjelmista:

• TAMK: Risk Management and Circular Economy ja International Business Management
  • Turku AMK: Kestävä kiertotalous
  • Lapin AMK: Managing sustainability and systems change ja Digital Business Management
  • LAB: Urban Sustainability & Kestävä kaupunkiympäristö

Opiskelijoita oli 30 ja heistä muodostettiin kuusi ryhmää.  Toimeksiannot ryhmille tulivat työelämästä, ja aiheet liittyivät kehittyvien maiden jätehuoltoon, vaatteiden uudelleenkäytön markkinoihin, vetytalouteen ja sosiaalisen yritystoiminnan innovointiin. Osaa aiheista teki kaksi ryhmää, jolloin tuotoksia päästiin myös vertailemaan. Kahta toimeksiannoista teki yksi ryhmä.

Oppimistavoitteet tukevat ammatillista kehittymistä
Kestävyyttä edistävät ratkaisut vaativat luovuutta, olemassa olevien ratkaisujen yhdistämistä uudella tavalla, monialaista osaamista ja tiimityötaitoja sekä ”out of the box” -ajattelua. Näistä syistä opintojakson oppimistavoitteina on seuraavien kompetenssien vahvistuminen:

• luovuus
  • aloitekyky
  • systeeminen ajattelu
  • strateginen ajattelu
  • yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Palautteessa opiskelijat kertoivat kehittäneensä erityisesti yhteistyötaitoja opintojakson aikana ja oppineensa kuuntelemaan ja kunnioittamaan toisten näkemyksiä eri aiheista. Kompetensseissa seuraavaksi eniten painottuivat systeemiajattelu ja luovuus, jonka osalta oli toisaalta myös huomattavan paljon hajontaa vastauksissa. Aloitteellisuus ja strategiset kompetenssit jäivät valinnoissa vähäisemmälle huomiolle. Palautetta tulkitessa täytyy muistaa, että ryhmien toimeksiannot olivat todella erilaisia niin aiheiltaan kuin muotoilultaan ja haastoivat näin opiskelijoita eri tavalla, mikä heijastuu myös kompetenssien kehittymiseen. Avoimissa perusteluissa opiskelijat nostivat esille kansainvälisyyden ja erilaisten innovointityökalujen käytön oppimisen ja mahdollisuuden soveltaa aiemmin opittua. Myös tiedonhakuun ja  -keräämiseen sekä analysointiin liittyvien taitojen koettiin kehittyneen.

Kestävyyshaasteiden antajien eli opintojakson toimeksiantajien palautteen mukaan tiimit sitoutuivat erinomaisesti haasteisiin ja tiukkaan aikatauluun sekä paneutuivat taustatietoihin perusteellisesti. Tämä auttoi heitä ymmärtämään haasteen olennaiset asiat nopeasti ja tuomaan innovatiivisia ja konkreettisia ratkaisuja toimeksiantajalle. Ja mikä parasta, ainakin yksi näistä ratkaisuista on jo käytössä!

Opettajat päättivät tarttua opiskelijoiden palautteeseen, jonka mukaan yhteistyö muiden ammattikorkeakoulujen YAMK-opiskelijoiden kanssa sai myös reflektoimaan omaan toimintaansa ryhmätyössä ja oivallukseen, että yhteistyö avasi ovia myös kansalliselle yhteistyölle YAMK-opiskelijoiden verkostoissa. Suunnitteilla on lukuvuodeksi 2024-2025 yhdessä paitsi uusi toteutus SolutionsNow -opintojaksosta, myös alumniluentoja vahvistamaan kiertotalouden tulevien ammattilaisten verkostoa ja avaamaan YAMK-opiskelijoille näkymiä tulevista työtehtävistä.

”Overall, very happy with the course!” – Meidän opettajien on helppoa olla samaa mieltä tästä palautteesta.

Teksti:
Silja Kostia, Tampereen ammattikorkeakoulu
Kati Mustonen, LAB ammattikorkeakoulu
Piia Nurmi, Turun ammattikorkeakoulu
Marika Tuomela-Pyykkönen, Lapin ammattikorkeakoulu
Kuva: Konsta Leppänen (kuvituskuva)