Yhteistyötä toisen asteen kanssa – TAMKin oppimisen tuki kiinnostaa

Classroom full of school desks.

Hallitusohjelman linjausten ja lainsäädännön muutosten myötä toisen asteen oppimisen tuessa sekä ammatillisen koulutuksen erityisessä tuessa ja lukiokoulutuksen erityisopetuksessa tapahtuu muutoksia. Toisen asteen opinto-ohjaajat ja opettajat ohjaavat opiskelijoitaan jatko-opintoihin, joten he ovat kiinnostuneita, miten TAMKissa opetetaan, opiskellaan ja miten opiskelijoita tuetaan. Toisen asteen muutokset kiinnostavat myös TAMKissa, koska osa toisella asteella tukea saaneista jatkaa opintojaan korkea-asteelle – miten pystymme vastaamaan tuen tarpeeseen? Yhteinen keskustelu teeman ympärillä onkin erittäin tärkeää ja tervetullutta. Viime aikoina tätä keskustelua on käyty mukavasti.

Yhdessä Tampereen yliopiston kanssa järjestetyssä OPO-seminaarin työpajassa esittelimme TAMKin erityistä tukea toisen asteen opinto-ohjaajille ja muille ohjaustahoille. Keskustelussa nousi esille erityisesti se, miten ammatillisesta koulutuksesta tulevien opiskelijoiden aikaisemmat tukitoimet saataisiin jo AMK-opintojen alkuvaiheessa tietoon, jos erityisen tuen tarvetta vielä on. Keskustelimme myös siitä, että yhteishaun rinnalla kehitetään erilaisia väyliä päästä tutkinto-opiskelijaksi.

 

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen tapaamisessa esittelimme seutukunnan ammatillisten koulutusten johdolle TAMKin ohjauksen mallia, oppimisen tukea ja erityistä tukea. Keskustelussa esille nousi se, että AMK-opinnoissa itsenäisen työskentelyn vaatimus kasvaa ja oppimista tukevaa henkilökuntaa on vähemmän. Koska AMK-opinnoissa opiskellaan lukemalla ja kirjoittamalla, kieliopintoja on kaikissa tutkinto-ohjelmissa ja laskemistakin on lähes kaikissa tutkinnoissa, korostuu ammatillisen koulutuksen YTO-aineiden (perustutkintojen yhteiset tutkinnon osat) merkitys tulevissa jatko-opinnoissa. Oppimaan oppimisen taidot ovat myös keskiössä.

 

Lukioiden opettajavaihtopäivässä tapasimme Tampereen kaupungin lukioiden aineenopettajia ja opinto-ohjaajia. Tämä on hieno yhteistyön avaus, sillä lukion ohjaukseen kuuluu yhteistyö korkeakoulujen kanssa ja opinto-ohjaajien rinnalla myös aineenopettaja tukee opiskelijan jatko-opintovalmiuksia ja työelämätuntemusta. TAMKin oppimisen tuen esittelyssä otimme esille myös opiskelijoiden monenlaiset mahdollisuudet Tampereen korkeakouluyhteisössä. Joissakin tutkinto-ohjelmissa opetussuunnitelmissa on yhteisiä opintoja Tampereen yliopiston opiskelijoiden kanssa. Opiskelija voi myös esimerkiksi vapaasti valittaviin opintoihin valita opintojaksoja yliopiston puolelta. AMK-opintojen jälkeen voi usealla alalla hakea suoraan yliopistoon maisterivaiheeseen. Myös vapaa-ajalla Tampereen korkeakouluyhteisö tarjoaa paljon tekemistä opiskelijoille.

 

Suomen lukioiden erityisopettajien yhdistyksen hallitus kokoontui Tampereella. Heidän toiveenaan oli kuulla tarkemmin lukioiden ja korkeakoulujen tekemästä yhteistyöstä, mikä Tampereella on ollut vahvempaa kuin monessa muussa kaupungissa. Olemmekin tehneet jo useamman vuoden yhteistyötä Tampereen ja seutukunnan lukioiden erityisopettajien kanssa. Viime keväänä erityisopettajat vierailivat TAMKissa ja tutustuivat uusiin hoitotyön tiloihin. Alkusyksystä kuulimme lukioväeltä viimeisimmät tiedot uusista lukiokoulutuksen oppimisen tuen ja erityisopetuksen muutoksista.  Ylpeänä kerroin myös TAMKin jo 2000-luvun alkupuolella alkaneesta LAM-yhteistyöstä eli TAMKin ja seudullisen toisen asteen yhteistyöstä. Seuraava LAM-seminaari onkin jo helmikuussa 2026.

 

Kirjoittanut: Maiju Ketko, lehtori, erityinen tuki (erityisopettaja), TAMK

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *