Kokemus messuilla työskentelystä paikan päällä oli arvokasta, sillä kun selitimme kasvotusten ihmisille TAMKin koulutusaloista ja tutkintomaksuista, ymmärsimme, mitä kaikkea tietoa esimerkiksi esitteessä ja taustaseinäkkeessä pitää olla, jotta saamme messukokemuksesta mahdollisimman selkeän ja informatiivisen kävijöille.
![]()
Messukohtaamisia
Konkariseuralaisemme Piri Hiltunen osasi kertoa lukuvuosimaksuista ja tutkinto-alojen erityispiirteistä ulkomuistista, mutta meille messunoviiseille esitteet ja oheismateriaali toimivat isona apuna. Ja se tärkein: haluammehan jäädä mieleen kiinnostavana ja potentiaalisena vaihtoehtona ja erottautua visuaalisesti eduksemme kaikista muista sadoista korkeakouluista. Tässä juuri visuaalisuus ja sen kaikkein oleellisimman esiin tuominen on erityisen tärkeää.
Graafikon näkökulmasta reissun tavoite oli kerätä ja ikuistaa valokuvin muiden osallistujien materiaalia, jakotavaraa ja seinäkkeitä. Visuaaliset ratkaisut olivat hyvin erilaisia eri korkeakouluilla. Toiset korkeakoulut olivat valinneet selkeän linjan ja taustakankaassa oli vain logo. Joillakin messuseinään oli mahdutettu mukaan kartta, tutkintoalat, informaatiota maasta ja opiskelijoiden kommentteja. Voitte ehkä arvata, kumpi miellytti silmäämme enemmän. Jos taustaseinä on täynnä tekstiä, kukaan ei ehdi lukea sitä messuruuhkassa. Paikan päällä valjennut totuus oli se, että kävijä ei nähnyt taustarollupista kuin pienen kaistaleen kaiken sen ihmisvilinän keskellä. Yksi viesti, yksi elementti. Less is more!
Myös erilaiset visuaalisesti oivaltavat ratkaisut messupöydillä toivat erottuvuutta. Pahvista taitellut pöytäkolmiot, kuutiot ja erikoisen malliset esitteet sekä kimaltavat ja humoristiset tarrat herättivät huomiota.
![]()
Jakotavarataivas
Liikelahjat ja jakotavara saivat silmämme pyörimään! Oli korealaisia nukkeja, lasinalusia, huiveja, avaimenperiä, pikkuautoja, perinteisiä kyniä ja postikortteja. Saimme heti muutamia oivallisia ideoita, mitä me voisimme TAMKille keksiä. Vaikka korkeakouluna olemmekin kestävän kehityksen edelläkävijä, se ei silti sulje pois hyvin harkittua ja oivaltavaa jakotavaraa messukäyttöön. Jotakin, joka jättää positiivisen kuvan ja muistijäljen TAMKista. Idea on tässäkin kuningas.
![]()
Täytyy myöntää, että matkalaukun vetoketju sanoi sopimuksensa irti paluumatkalla. Sille oli liikaa se avaimenperäarsenaali ja esitemateriaali, jonka raahasin matkalta mukanani kotiin. Kuten matkalaukkuni, pää on ääriään myöten täynnä uusia ideoita ja oppia kv-markkinoinnista. Messuilla kiertely osoitti sen, että selkeys, visuaalisuus ja harkitut valinnat ratkaisevat. Kun tiedämme, mitä viestiä haluamme välittää, myös messukävijä muistaa sen. Näiden havaintojen pohjalta osaamme suunnitella ensi vuoden messumateriaalit entistä selkeämmiksi ja visuaalisesti vaikuttavammiksi. Kiitos matkaseura ja Istanbul!
![]()
Kirjoittaja: Minttu Rantanen, viestinnän asiantuntija, graafinen suunnittelu
Kuvat: Minttu Rantanen
Kommentit