Me TAMKin graafikot vierailimme lokakuussa Education Fairs of Turkiye -koulutusmessuilla Istanbulissa messukonkari Piri Hiltusen varjoina eli job shadoweina. Tämä oli ensimmäinen kerta kansainvälisillä messuilla ja näin graafikon näkökulmasta vierailun tarkoituksena oli inspiroitua muiden maiden messuosastoista ja siten kehittää omaa esillepanoamme. Lisäksi tarkkailimme TAMKin kannalta potentiaalista kohderyhmää, heidän toiveitaan tutkinnoista, oppilaitoksesta ja mahdollisesta uudesta kotimaasta ja pyrimme vastaaman parhaamme mukaan heidän kysymyksiinsä.
Kustannukset vs hyöty
Messut ovat lähtökohtaisesti kallis tapahtuma näytteilleasettajalle, ja sinne ei tulisi lähteä hetken mielijohteesta tai koska kilpailijallakin on osasto kyseisillä messuilla. Ennakointi on tärkeää. Oman alan vuoden tärkeimmät messut kannattaa kartoittaa, arvioida kustannukset ja perustella hyvin jo seuraavan vuoden budjettia laatiessa, sillä tulevina vuosina messut ja niiden kustannukset tulee hyväksyttää budjetin mukana.
Vaikka TAMKilla on nykyään runsas määrä erilaisia lainattavia messutarvikkeita omasta takaa, tulee yksiin messuihin varata useampi tuhat euroa. Huomioitavia kustannuksia ovat mm. messupaikan varaus, peruskalustus (sähköt, matto, netti, mahdolliset kalusteet), messuseinäkkeiden suunnittelu, niiden kokoaminen ja purku, mahdolliset jaettavat tavarat ja niiden tilaaminen (liikelahjat, karkit, esitteet), työaika (messuilla edustavien, osaston suunnittelijoiden ja rakentajien), oheiskustannukset (matka- ja kuljetuskustannukset, pysäköinti, lounaat, mahdolliset päivärahat).
On siis tärkeää arvioida etukäteen, onko messuosallistuminen rahan ja vaivan arvoista. Pelkkä TAMKin näkyvyys ei riitä vaan tulisi arvioida ainakin seuraavia kysymyksiä: Miksi haluamme juuri näille messuille? Keitä näillä messuilla tavoitamme? Mitä lisäarvoa haluamme/voimme kotiuttaa näiltä messuilta?
Miksi Istanbul ja Turkki?
Turkissa on tällä hetkellä tarjolla potentiaalisia tulevia opiskelijoita, sillä maan yliopistomaailma on jo hetken aikaa ollut Turkissa sekaisin lähimenneisyyden poliittisten muutosten vuoksi. TAMKille olisi siis tarjolla paljon englannin kielen taitavia ahkeria opiskelijaehdokkaita. Heitä erityisesti kiinnostavat tutkinnot ovat insinööri- sekä liiketalouden tutkinnot, turvallinen maa ja opiskelumahdollisuus englannin kielellä. EU:n ulkopuolisina kansalaisina he tuovat myös kaivattua ulkoista lisärahoitusta. Pirin sanoin: “Jos messuilla kohdatuista nuorista yksikin tarttuisi TAMKin tarjontaan, olisi sillä meidän messuosallistumisestamme koituvat kustannukset kuitattu.”
![]()
Kirjoittaja: Heini Pääkkönen, viestinnän asiantuntija, graafinen suunnittelu
Kuvat: Heini Pääkkönen
Kommentit