Pieniä tutkijoita ja suuria oivalluksia – LuovaLUMA sytytti kipinän tiedekasvatukseen Metsossa

Paperilennokkien ensilennot. (Kuvaaja: Sampo Saari)
Paperilennokkien ensilennot. (Kuvaaja: Sampo Saari)

Tampereen pääkirjasto Metson Lehmus-sali täyttyi 14.11.2025 innostuneesta puheensorinasta, kun varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokoontuivat LuovaLUMA varhaiskasvatus -koulutukseen. Kouluttajina toimivat TAMK:n asiantuntijat Noora Erkkilä, Sampo Saari ja Sami Suhonen. Päivän tavoitteena oli innostaa osallistujia kokeilemaan uusia tapoja opettaa luonnontieteitä, rohkaista heitä tutkimaan arjen ilmiöitä yhdessä lasten kanssa sekä kehittää konkreettisia menetelmiä varhaiskasvatuksen arkeen.

Miksi tiedekasvatusta tarvitaan juuri nyt?

Koulutuksen taustalla on kansallinen huoli osaamisen tasosta. Tuoreimmat PISA-tulokset ovat osoittaneet suomalaisten nuorten matematiikan ja luonnontieteiden osaamisen laskeneen merkittävästi. Huippuosaajien määrä on vähentynyt, ja heikosti osaavien osuus on kasvanut hälyttävästi.

LuovaLUMA-hankkeessa keskitytään siihen, miten varhaiskasvatuksessa voidaan herättää lasten uteliaisuus ja innostus luonnontieteisiin leikin ja kokeilujen kautta. Varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa lasten myönteistä suhtautumista matematiikkaan ja ohjata heitä tutkimaan ympäristöään. Tulevaisuuden yhteiskunta tarvitsee ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta.

Kädet savessa – Insinöörejä ja kemistejä leikin varjolla

Koulutuspäivän ytimessä oli tekemällä oppiminen. Osallistujat pääsivät itse heittäytymään pienten tutkijoiden rooliin kolmessa toiminnallisessa työpajassa, jotka on helppo viedä suoraan päiväkodin arkeen:

  1. Lentokoneinsinöörit ja lentokapteenit: Tässä pajassa paperiarkit muuttuivat aerodynamiikan oppimateriaaleiksi. Osallistujat taittelivat lennokkeja ja testasivat niitä pituus- ja tarkkuusheittokisoissa. Samalla pohdittiin fysiikan ilmiöitä: miksi kone pysyy ilmassa ja miten siiven muoto vaikuttaa lentoon?
  2. Insinöörin paperisilta: Voiko pelkkä paperi kantaa painoa? Kyllä voi, kun rakenne on oikea. ”Siltainsinöörit” taittelivat paperista erilaisia rakenteita ja testasivat niiden kantavuutta pikkuautoilla. Aktiviteetti havainnollisti konkreettisesti, miten materiaalin muotoilu vaikuttaa sen kestävyyteen.
  3. Kemistien tulivuori: Ehkä päivän näyttävin osuus oli ”Tiedevuori Tuiskun” herättäminen. Ruokasoodan, etikan ja elintarvikevärin avulla luotiin kupliva purkaus. Tämä klassinen koe yhdistettiin tarinallisuuteen, jossa vuori ”herätettiin” unestaan, mikä tekee kemiallisesta reaktiosta lapsille helposti lähestyttävän elämyksen.

Tekoäly pedagogisen suunnittelun tukena

Koulutuksessa katsottiin myös rohkeasti tulevaisuuteen. Perinteisten askartelujen lisäksi päivään kuului osio, jossa hyödynnettiin tekoälyä ideoinnin ja dokumentoinnin apuna.

Ryhmät ideoivat tekoälyä konsultoiden uusia aktiviteetteja, jotka yhdistävät tekniikkaa, matematiikkaa ja tarinallisuutta. Esimerkkeinä syntyi ideoita kadonneista roboteista ja magneettipelastuksista sekä värikkäiden taikaliemien laboratorioista. Tämä osoitti, että teknologia voi toimia kasvattajan ”työparina”, joka auttaa luomaan rikkaita ja monipuolisia oppimiskokonaisuuksia.

Kohti arkea

Koulutuspäivä Metsossa oli vasta ensimmäinen osa koulutusta. Osallistujat saivat tehtäväkseen testata ideoimiaan aktiviteetteja omissa lapsiryhmissään ja raportoida kokemuksistaan tammikuussa 2026 järjestettävässä yhteisseminaarissa.

LuovaLUMA-koulutus osoitti, että tiedekasvatus ei vaadi monimutkaisia välineitä. Tarvitaan vain uteliaisuutta, heittäytymistä ja halua ihmetellä maailmaa yhdessä lasten kanssa – sekä ehkä hieman soodaa ja paperia.

Haluatko lukea lisää?

Jos kiinnostuit aiheesta, voit tutustua materiaaleihin ja tuleviin koulutuksiin Digicampus-alustalla (https://digicampus.fi/course/view.php?id=6096) tai ottamalla yhteyttä (noora.erkkila@tuni.fi).

Paperilennokkien ensilennot. (Kuvaaja: Sampo Saari)
Paperilennokkien ensilennot. (Kuvaaja: Sampo Saari)

 

Kirjoittajat: Sampo Saari, Noora Erkkilä, Sami Suhonen

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *