Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen ja ennaltaehkäiseminen on tärkeää, sillä siten voidaan estää syrjäytymistä, huono-osaisuuden kasautumista ja sosiaalisia sekä myös taloudellisia ongelmia. Lasten ja nuorten yleisimmät mielenterveys- ja päihdeongelmat liittyvät muun muassa tarkkaavaisuuden ongelmiin, käytöshäiriöihin ja aggressiivisuuteen. Haasteina nousee esille myös lasten ja nuorten uniongelmat, syömishäiriöt, itsetunnon ongelmat sekä ahdistus ja masennus. (Valtiontalouden tarkastusvirasto 2017, 11-15.)
Opiskeluhuolto suuressa roolissa
Opiskeluhuolto tukee oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia, oppimista ja kehitystä, joka jakautuu yksilölliseen ja yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. Yksilöllinen opiskeluhuolto keskittyy oppilaan ja opiskelijan henkilökohtaisiin tarpeisiin, joka koostuu monialaisesta asiantuntijaryhmästä, eli opiskeluterveydenhuollosta sekä kuraattori- ja psykologipalveluista. Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan toimintakulttuuria, joka edistää koko kouluyhteisön hyvinvointia.
Opiskeluhuoltoon kuuluvat ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö varhaisen tunnistamisen ja korjaavan toiminnan avulla. Päihdekasvatus, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen ja kehittäminen sekä turvallisen oppimisympäristön luominen ovat osa opiskeluhuollon kokonaisuutta. (Opetushallitus 2024.) Terveystarkastukset, kuraattori- ja psykologipalvelut ovat tärkeitä varhaisen tuen muotoja, mutta onko niihin riittävästi resursseja?
Tarpeeseen vastaaminen
Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn tulosten mukaan opiskeluhuolto ei pysty tämänhetkisillä resursseilla vastaamaan nuorten lisääntyvään mielenterveyspalveluiden tarpeeseen. Opiskeluhuolto ei myöskään voi ottaa vastuuta kaikista kouluikäisten perustason mielenterveyspalveluista, vaan yhteistyökumppaneiksi tarvitaan myös muita perustason palveluita. (Suomen Psykologiliitto ry 2023.)
Parhaiten kouluikäisten mielenterveyden ongelmia havaitaan kouluterveydenhoitajien ja -lääkärien yhteistyönä tekemissä laajoissa terveystarkastuksissa. Tarkastukset vievät kuitenkin suuren osan terveydenhoitajien ajasta, joten aikaa ja tukea ei aina jää sitä eniten tarvitseville. Haasteita aiheuttaa myös opiskeluhuollon muiden asiantuntijoiden puuttuminen tai heidän vähäinen työpanoksensa sekä vaihtuvuus. (Valtiontalouden tarkastusvirasto 2017, 21.) Onko opiskeluhuollon henkilöstömitoitus riittävä? Onko henkilöstöllä riittävää mielenterveystyön osaamista?
Resurssit
Pirkanmaalla opiskeluhuollon tulisi yhtenäistää käytäntöjä ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön osalta, jotta se olisi kaikille yhtä laadukasta. Tällä hetkellä eri koulujen välillä voi olla isojakin eroavaisuuksia. Lain määrittämät opiskeluhuollon henkilöstömäärät eivät ole mielestämme riittäviä. Jos resurssit olisivat riittäviä, voitaisiinko Pirkanmaan hyvinvointialueella kiireellisiä sijoituksia estää tehokkaammin?
Teksti: Sosionomi (YAMK) -opiskelijat Nicklas Edberg, Petra Paakkari, Essi Kaikkonen, Krista Keski-Rauska & Jenna Mansikkaviita sekä yliopettaja Merja Sinkkonen
Kuva: Canva
Blogi on kirjoitettu Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomi (YAMK) – opiskelijoiden opintojaksolla Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus.
Lähteet:
Aalto-Siiro, M. 2024. Kiireelliset sijoitukset Pirkanmaan hyvinvointialueella 2023. – Ammattilaisten näkemyksiä kiireellisten sijoitusten syistä ja palveluiden laadunarviointia.
Opetushallitus. 2024. Ehkäisevä päihdetyö yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Verkkosivu. Viitattu 25.11.2024. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ehkaiseva-paihdetyo-yhteisollisessa-opiskeluhuollossa
Opetushallitus. 2024. Opiskeluhuolto. Verkkosivu. Viitattu 25.11.2024. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskeluhuolto
Suomen Psykologiliitto ry. 2023. Nykyiset opiskeluhuollon palvelut eivät pysty vastaamaan tarpeeseen, kertoo Kouluterveyskysely 2023. 4.10.2023. Verkkosivu. Viitattu 21.11.2024. https://www.psyli.fi/nykyiset-opiskeluhuollon-palvelut-eivat-pysty-vastaamaan-tarpeeseen-kertoo-kouluterveyskysely-2023%EF%BF%BC/
Valtiontalouden tarkastusvirasto. 2017. Selvitys. Lasten mielenterveysongelmien ehkäisy ja hyvinvoinnin tukeminen kouluterveydenhuollossa. Helsinki: Lönnberg print & promo. Viitattu 26.11.2024. https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/31094008/lasten-mielenterveys-ongelmien-ehkaisy-kouluterveydenhuollossa.pdf
Kommentit