Tämän vuoden pääteemana oli ”Engineering and Society”, ja sen alla käsiteltiin monipuolisesti muun muassa insinöörin roolia yhteiskunnallisena vaikuttajana, matematiikan ja fysiikan opetuksen kehittämistä, digitaalisten työkalujen ja tekoälyn hyödyntämistä opetuksessa, avoimen ja verkko-opetuksen ratkaisuja, kestävää kehitystä, elinikäistä oppimista sekä insinööripedagogiikan ja opetussuunnitelmien uudistamista.
Konepaja-akatemia 2.0 -hanke esittäytyi tapahtumassa kahdella posterilla:
- Tacit Knowledge Transfer in Finnish Manufacturing Companies
- Enhancing Industrial Training: Development of a VR Grinding Simulator for Manufacturing Education
Ensimmäinen posteri esitteli hankkeen laajaa yrityshaastatteluaineistoa (n=163), joka kartoittaa, miten suomalaiset konepajayritykset tunnistavat ja siirtävät hiljaista tietoa kokeneilta työntekijöiltä uusille osaajille. Tulokset osoittivat, että mestari–kisälli -malli on edelleen keskeinen menetelmä, mutta sen rinnalle kaivataan systemaattisempia tapoja tiedon dokumentointiin, mentorointiin ja digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen.
Toinen posteri esitteli VR-hiontasimulaattorin kehitystyötä, jonka tavoitteena on tukea käytännön prosessiosaamisen oppimista turvallisesti ja kustannustehokkaasti. Simulaattori mahdollistaa hiontaprosessin vaiheitten harjoittelun ja virheiden tunnistamisen realistisesti, ja sen koulutussisällöt pohjautuvat tiiviiseen yhteistyöhön teollisuuden ja oppilaitosten asiantuntijoiden kanssa.
Postereiden yhteydessä oli mahdollista tutustua myös hankkeen VR-hiontasimulaattoriin, jota osallistujat pääsivät kokeilemaan VR-laseilla. Simulaattori herätti konferenssiosallistujien kiinnostusta, erityisesti sen hyödyntämismahdollisuudet hiljaisen tiedon ja prosessiosaamisen oppimisessa virtuaalisessa ympäristössä. Nämä teemat kiinnostivat niin insinöörikoulutuksen digitalisaation kuin työelämälähtöisen osaamisen kehittämisen näkökulmista. Konepaja-akatemia 2.0:n esitykset näyttivät, miten uudet teknologiat ja toimivat opetusratkaisut voivat yhdessä tukea osaamisen jatkuvaa kehittämistä teollisuudessa.
Kirjoittaja: Sami Suhonen, yliopettaja | Soveltavan tutkimuksen keskus, Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvat: Anna-Kaisa Noki-Helmanen/Feather On The Move
Lue lisää hankkeesta: https://projects.tuni.fi/konepajaakatemia
Lue lisää SEFI-konferenssista: https://www.sefi2025.eu/
Kommentit