TAMKin ja Kaksio Labsin yhteistyö osoittaa, että tulevaisuus rakennetaan yhdessä

Kuvassa vasemmalta Pia Hautamäki, Jens Sundell, Mika Yrjölä ja Aira Eirola.

Kuvittele seuraava tilanne: opiskelijat saapuvat luokkahuoneeseen aamuvarhain odottaen päivän oppimiskokemusta. Tällä kertaa perinteisten luentojen sijaan he astuvatkin suoraan käytännön harjoittelun sydämeen, kun teknologiayritys Kaksio Labs johdattaa heidät suoraan oppimisen ja työelämän työkalujen ytimeen. Tämä ei ole vain kuvitelma; se on yritysyhteistyön mahdollistama todellisuus Tampereen korkeakouluyhteisössä TAMKissa.

Kaksio Labs on 2019 perustettu kansainvälinen, palkittu HubSpot-pohjaisten ratkaisujen tarjoaja, jonka tavoitteena on hyödyntää ja laajentaa HubSpot-alustaa eri toimialoilla. Teknologiayrityksen toiminta on globaalia, ja pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Tällä hetkellä Kaksio Labs tekee aktiivisesti niin yritys- kuin tutkimusyhteistyötä, ja on yksi Tampereen korkeakouluyhteisön yhteistyökumppani.

Pelkkä puhe ei riitä: tarvitsemme myös käytännönläheisiä esimerkkejä ja malleja siitä, miten työkalut, kuten HubSpot, voivat tuoda tiimien toimintaa aidosti asiakaslähtöisemmäksi ja lähemmäs toisiaan arjessa.” kertoo HubsSpot-asiantuntija Noora Pohtola Kaksio Labsilta.

Yhteistyön avulla TAMK ja Kaksio Labs rakentavat yhteistä opiskelijoita, akatemiaa ja yrityselämää hyödyntävää tarinaa. Yhteistyössä opiskelijat saavat harjoitella osana kurssejaan Hubspotin käyttöä aidoissa tilanteissa, ohjattuina Kaksio Labsin asiantuntijoiden avulla. Käytännönläheinen oppimismuoto yhteistyössä työelämän edustajien kanssa mahdollistaa opiskelijoita muuntamaan oppimansa teorian käytäntöön.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tavoitteena on antaa opiskelijoille mahdollisuus saada ensikäden arvokasta kokemusta työelämän työkaluihin konkreettisin käytännön esimerkein. Yhteistyöllä on merkittäviä vaikutuksia, sillä se hyödyttää paitsi opiskelijoita myös osallistuvaa yritystä itseään. Kaksio Labs saa mahdollisuuden osallistua tulevien alan ammattilaisten ja potentiaalisten työntekijöiden koulutukseen. Yritykset voivat ottaa hyödyn irti tuoreesta näkökulmasta, jonka opiskelijat tuovat mukanaan.

Kaksio Labsin toimitusjohtaja Jens Sundell näkee, että tämä on vasta alkua. Tulevaisuudessa tällaiset yhteistyöt voivat laajentua ja syventyä entisestään, tarjoten entistä enemmän hyötyjä sekä opiskelijoille että yrityksille.

Kaksi Labs oli myös mukana Tampereen korkeakouluyhteisön, TAMKin ja yliopiston järjestämässä myynnin tuottavuuteen keskittyvässä Enhancing the Sales Force Productivity -konferenssissa. Toimitusjohtaja Jens Sundellilla oli tärkeä rooli kertoa muille konferenssivieraille siitä, miten Suomessa koulutetaan tuottavia myynnin tekijöitä työelämään. Lisäksi Jens tarjoili uusimmat myynnin teknologiakuulumiset omassa puheenvuorossaan ”How modern CRM technology enhances the daily routines of salespeople and sales management?”.

Teksti: Jasmin Pekonen ja Pia Hautamäki, TAMK
Kuva: Jarkko Niemi, LUT