Minulla oli ainutlaatuinen mahdollisuus viettää kuukauden tutkimusmatka Chilen ammatillisen koulutuksen maailmaan TAMK-säätiön rahoituksella, Chile Fundacionin vieraana. Matka avasi silmäni – ja herätti myös paljon kysymyksiä.
Yksityinen vai julkinen – kuka kouluttaa ja kenet?
Chilessä koulutusjärjestelmää hallitsevat yksityiset oppilaitokset varhaiskasvatuksesta yliopistoon. Julkisiakin kouluja on, ja moni niistä tekee erinomaista työtä, mutta monelle perheelle yksityinen koulu on tavoite – ja taloudellinen paine. Myös ammatillisessa koulutuksessa yksityiset toimijat ovat vahvasti mukana.
Opettajien arki on monin paikoin pirstaleista. Suurin osa ammatillisista opettajista on niin sanottuja “taksiopettajia”, jotka kiertävät oppilaitoksesta toiseen ilman pysyvää yhteisöä. Vakituisia opettajia on vähän, ja yhteisöllisyys sekä pitkäjänteinen kehittäminen jäävät usein puuttumaan. Miltä tuntuisi, jos oma opetuspaikka olisi joka päivä eri paikassa?
![]()
Ammatillinen koulutus – 400 tapaa opiskella turismia
Monessa maassa ammatillinen koulutus ei nauti suurta arvostusta, ei Chilessäkään. Sama pätee opettajan ammattiin, ja erityisesti ammatillisen opettajan työ on usein viimeinen vaihtoehto, ei kutsumus.
Chilessä ammatillinen koulutus ei ole yhtenäinen systeemi, kuten Suomessa. Yhteisiä ammattitaidon perusteita ei juuri ole, vaan jokainen oppilaitos voi kehittää oman koulutusohjelmansa. Esimerkiksi turismia voi opiskella jopa 400 erilaisessa opinto-ohjelmassa! Tämä tekee tutkintojen vertailusta ja siirtymisestä koulutuksen asteelta toiselle vaikeaa – ellei mahdotonta.
Toisen asteen ammatillinen koulutus tapahtuu “technical-professional” kouluissa, joiden tavoitteena on nopea siirtyminen työelämään. Seuraavat tasot vastaavat meidän opistotasoa ja ammattikorkeakoulua. Käytännön opetus ja opettajien osaaminen vaihtelevat suuresti. Työssäoppiminen on harvinaista, ja resurssit usein niukat. Silti tapasin opettajia, jotka olivat omistautuneita ja kehittämishaluisia – vaikka olosuhteet olivat vaatimattomat.
Yhdessä kehittäen
Kaikissa vierailukohteissa ja keskusteluissa kävi selväksi, että Chilessä on laaja yhteisymmärrys ammatillisen koulutuksen kehittämisen tarpeesta. Yrityselämäkin viestii samaa.
Vierailuni aikana rakensimme Chile Fundacionin kanssa hankesuunnitelman ammatillisten opettajien koulutuksesta. Tavoitteena on vahvistaa sekä pedagogisia että yleisiä taitoja ja käytäntöjä – ja ennen kaikkea lisätä ammatillisen koulutuksen ja opettajantyön arvostusta.
Toivotaan, että se saa tuulta siipien alle, joka tapauksessa yhteistyö Chilen ja Fundacion Chilen kanssa jatkuu!
![]()
Kirjoittaja: Elina Harju
Kommentit